تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۱
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۴۶۲۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توجه ویژه به «حلقه بازار»

می متالز - نخستین مسئله‌ای که باعث رشد یک موضوع می‌شود این است که درد آن را شناسایی کنیم.
توجه ویژه به «حلقه بازار»

به گزارش می متالز، در حوزه معدن هم درد زیاد است که می‌توان به مسائلی مثل مالیات، بیمه و بازار اشاره کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.
در این بین فعالان معدنی مثل هر حوزه دیگری برای ادامه فعالیت خود به فروش وابسته هستند. اگر آنها تولید و فروش نداشته باشند، نمی‌توانند قسط و وام‌شان را پرداخت کنند. امروز به طور تقریبی تمام معادنی که به صنعت ساختمان برمی‌گردند از جمله معادن شن و ماسه، سنگ لاشه، سنگ‌های تزئینی و... حال و روز خوبی ندارند چراکه ساختمان‌سازی در کشور در حالت رکود قرار دارد.
برای خروج از این وضعیت راهکارهای زیادی مطرح می‌شود اما بیشتر آنها مسکن هستند. به باور من، راهکار اصلی، حلقه بازار است که باید روی آن کار کرد. نخست باید بازار جدید برای آنها کشف شود و دوم اینکه محصول جدید باید تولید شود. به طور مثال بیشترین جایی که از سنگ مرمریت یا تراورتن استفاده می‌شود، نمای ساختمان است اما کشورهای دیگر از این سنگ برای ساخت آب نماها، دکوراسیون داخلی و حتی تولید کاغذ استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌بینیم که این نوع سنگ کاربردهای دیگری هم دارد.
به این ترتیب برای رشد معادن کشور باید به بازارهای جدید خارجی و محصولات جدید توجه کرد. در این بین بهترین و دم دست‌ترین بازار مربوط به کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق است که باید بر آنها تمرکز کنیم.

مصطفی جهانی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده