تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۷۱۱۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار اقیلم کردستان فرصت طلایی برای صنعت آذربایجان‌غربی است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به شرایط سیاسی منطقه بازار اقلیم کردستان عراق فرصت طلایی برای کالاهای تولیدی این استان است.
بازار اقیلم کردستان فرصت طلایی برای صنعت آذربایجان‌غربی است

به گزارش می متالز، غلامرضا بابایی عصر روز سه‌شنبه در جلسه رفع موانع تولید در مهاباد افزود: تحریم کالاهای ترکیه توسط اقلیم کردستان بهترین فرصت برای کارخانه‌داران و صنعت گران منطقه به خصوص آذربایجان‌غربی است که تولیدات خود را براساس توان رقابتی خود روانه بازار کشور همسایه کنند.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی ظرفیت تولید کالای مورد نیاز کردستان عراق را دارد، ادامه داد: هم‌اکنون بازار چهار میلیارد دلاری منطقه اقلیم کردستان انتظار تولید و صادرات محصولات آذربایجان‌غربی را می‌کشد که به شرط استفاده از آن زمینه توسعه این استان را فراهم خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی با سه کشور مرز مشترک دارد، عنوان کرد: تفاوت نرخ ارز ایجاب می‌کند کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی این استان به صورت تمام وقت و حداکثر طرفیت تولیدات خود را افزایش دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در استان باید به سمت تولید کالاهایی برود که از نظر کیفیت و قیمت تمام شده توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد تا امکان صادرات آنها مهیا شود.

وی وجود معادن را از دیگر ظرفیت‌های ارزشمند منطقه دانست و بیان کرد: ما برای طرح‌های هم‌ راستا با معادن، فرآوری مواد استخراجی و اکتشاف حمایت ویژه‌ای از طریق دریافت تسهیلات انجام خواهیم داد. 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: طرح سراسری احیای معادن کوچک مقیاس در استان آغاز شده است و تمامی معدن‌کارانی که دارای مشکلات فنی، مالی، زیرساختی و اکتشاف حین استخراج هستند، می‌توانند با مراجعه به سازمان نسبت به نام‌نویسی در این طرح اقدام کنند.

پریسا عابدپور بیان کرد: در قالب این طرح همه مشکلات معادن غیر فعال از جمله مسائل مالی، ماشین‌آلات، راه دسترسی بررسی و برای هر واحد نسبت به علت غیرفعال بودن تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی گفت: رفع برخی مشکلات در این حوزه نیازمند اعتبارات چندانی نبوده و تنها با تدابیر مدیریتی و واگذاری اختیارات به استان‌ها این امر قابل رفع و پیگیری است.

در ادامه جلسه هر یک از نمایندگان واحدهای تولیدی و صنعتی مهاباد مشکلات خود را مطرح کردند.

بنابر آمارهای اداره کل امور اقتصادی و دارایی، آذربایجان‌غربی رتبه نخست فضای کسب و کار را طی فصل‌های تابستان و بهار امسال کسب کرده است؛ دولت تدبیر و امید با اجرای طرح رونق تولید، زمینه بازگشت هزاران واحد تولیدی به چرخه تولید را فراهم کرده است.

یکی از مهم ترین نتایج اقدامات دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی توسعه صادرات غیرنفتی در آذربایجان غربی بوده و این رشد به حدی است که در طول سال گذشته به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۶ رسید و امسال نیز همین روند نسبت به سال ۱۳۹۷ ادامه دارد.

عناوین برگزیده