تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۷۹۴۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رتبه دهم گیلان در تعداد تسهیلات بانکی رونق تولید

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان از 2 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی موجود در گیلان، که یک هزار و 200 میلیارد تومان آن در قالب رونق تولید است، خبر داد.
رتبه دهم گیلان در تعداد تسهیلات بانکی رونق تولید

به گزارش می متالز، فرهاد دلق پوش با تاکید به جذب هرچه سریعتر این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل و تعامل دستگاه‌های اجرایی با واحدهای صنعتی و اقتصادی افزود: عمده مشکلات قابل طرح شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی در ستاد رونق تولید گیلان را، کمبود نقدینگی، برخی از موانع در حوزه تأمین اجتماعی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان، منابع طبیعی و همچنین مشکلاتی درزمینهٔ بازپرداخت تسهیلات وصول‌شده بنگاه‌های تولیدی در بانک‌ها مطرح کرد.

وی خاطر نشان کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تاکنون در جهت کمک به واحدهای نیمه تعطیل و یا در آستانه ورشکستگی کمک‌های شایانی کرده که تقسیط تسهیلات به چند بخش از مهم‌ترین آن بوده و بانک‌ها نیز علیرغم برخی مشکلات بر تصمیمات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تمکین کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان تصمیمات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ را قطعی و لازم‌الاجرا دانست و تاکید کرد: بر اساس قانون، اعضای ستاد ازجمله بانک‌های عامل موظف هستند تا تسهیلاتی را که مصوب می‌شود را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی بگذارند.

دبیر کارگروه رفع موانع و رونق تولید گیلان گفت: گیلان در حوزه رونق تولید ازلحاظ تعداد تسهیلات با 486 مورد در جایگاه دهم و در پرداخت مبلغ تسهیلات رتبه دوازدهم کشوری قرار دارد.

دلق پوش با بیان اینکه بانک‌های خصوصی در راستای رونق تولید گیلان تاکنون اقدامی نداشته اند از دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خواست تا طی نشستی وضعیت و جایگاه فعالیت این بانکها را در رونق تولید استان مشخص و پررنگ ترنماید.

یقیناً دست‌یابی به رونق اقتصادی و سرعت بخشیدن به توسعه استان و تقویت اشتغال و رونق تولید درگرو حمایت از بخش خصوصی است که این موضوع از برنامه‌های جدی دولت نیز به شمار می‌رود.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان یکی از اهداف دشمن ناامید کردن مردم ایران و فشارهای اقتصادی است درحالی‌که هرچقدر دستگاه اجرایی بتوانند در راستای جلب اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی امیدآفرینی کنند، فشارها بر مردم خنثی می‌شود که مهم‌ترین کار در این راستا حمایت از بخش خصوصی است.

استاندار گیلان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گیلان خبر داد که ۸۸۵ میلیون تومان از مجموع تسهیلات موجود در استان مربوط به پروژه‌های بالای پیشرفت ۷۰ درصد فیزیکی است که در این زمینه نیز حدود ۱۳۰ میلیارد تومان جمع شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در حال حاضر رتبه گیلان در تعداد تسهیلات در ردیف دهم کشور است اما می‌توان این رتبه را افزایش داد، اظهار داشت: ملاک ارزیابی‌ها از مدیران بانک و دستگاه‌های اجرایی در استان در جذب تسهیلات تکلیفی دولت است.

به‌طورکلی پس از ابلاغ اعتبارات جدید در شهریور سال 98 تاکنون ۱۵ فقره تسهیلات رونق تولید با مبلغ بالغ‌بر ۷۱ میلیارد تومان پرداخت‌شده است و جدای از این ۲۷۰ فقره تسهیلات نیز به‌صورت مستقیم توسط بانک‌ها به مبلغ بالغ‌بر ۳۹۶ میلیارد تومان پرداخت‌شده است.

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گیلان به ریاست استاندار در سالن اجتماعات استانداری تشکیل جلسه داد و معضلات و چالش‌های هفت شرکت و واحد تولیدی در آن بررسی و تصمیماتی نیز در خصوص رفع آن‌ها مصوب شد.

عناوین برگزیده