تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۸۱۸۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازاری بی پایه برای کسب سود؛

جاماندگان بازار سرمایه را بشناسید

می متالز - آیا در مدت باقیمانده از سال جاری سهم‌های کم بازده بازار که اغلب از بازار پایه هستند، به کورس معاملات بازمی گردند و جبران گذشته را می‌کنند؟!
جاماندگان بازار سرمایه را بشناسید

به گزارش می متالز، بازار سرمایه در مدت سپری شده از سال جاری فراتر از انتظار ظاهر شد و پربازده‌ترین بازار کشور لقب گرفته است.

در این مدت شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص کل بورس تهران بودیم و هر بار که سقفی برای آن تعریف شد، با قدرت از آن عبور کرد و خط بطلانی بر تمام تحلیل‌ها کشاند.

در این میان، برخی سهم‌ها سرناسازگاری با سهامداران خود گذاشتند و با شاخص‌های بورس همگام نشدند و لاک‌پشت‌وار حرکت می‌کنند.

با وجود آن که تا به امروز دماسنج بازار سرمایه ۱۳۳ درصد رشد داشته اما؛ برخی سهم‌ها همچون «ودانا» و «سنوین» سهامداران خود را متحمل زیان کرده‌اند و خلاف جهت بازار حرکت کردند.

به جز این دو سهم، از ابتدای سال جاری تا به پنجمین روز بهمن ماه، باقی سهم‌های حاضر در جریان معاملات با رشد قیمت همراه بودند. با این وجود، برخی سهم‌ها نتوانستند انتظار سهامداران خود را برآورده کنند و رشد اندکی داشتند.

رتبه‌بندی سهم‌ها بر اساس میزان تغییرات قیمت در مدت یاد شده نشان می‌دهد که نماد‌های «کباده»، «شگامرن» و «کورز» کمترین میزان بازدهی را داشته‌اند. این سه سهم به ترتیب ۲، ۹ و ۱۱ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

در تصویر ذیل ۲۰ شرکت که در مدت اخیر زیان یا بازدهی اندک به ثبت رسانده‌اند مشاهده می‌کنید:

آیا در مدت باقیمانده از سال جاری سهم‌های کم بازده بازار که اغلب از بازار پایه هستند، به کورس معاملات بازمی گردند و جبران گذشته را می‌کنند؟!

در نگاهی جزئی‌تر می‌توان دریافت که سهم‌های بازار پایه دیگر از رونق افتاده‌اند و با سازوکاری که برای آن‌ها تعریف شده، کمتر پیش می‌آید که بتوانند در چنین روزهایی، بازدهی قابل توجه عاید سرمایه‌گذاران کنند!

نگاهی به سهم‌های پربازده می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد. سهامدارانی که از ابتدای سال جاری تا امروز سهامدار «ومشان» بودند با رشد حدود ۳۰ برابری سرمایه خود مواجه شدند که جای کمی تأمل دارد!

دومین سهم پربازده سال جاری «غنوش» با رشد ۲۲۲۴ درصدی است و در رتبه سوم، «سفار» ایستاده که ۱۳۶۱ درصد بازدهی عاید همراهان و سهامداران صبور خود کرده است.

سوال و مساله‌ای که در این میان به ذهن خطور می‌کند این است که چند درصد از سرمایه‌گذاران به خصوص سهامداران حقیقی در سال جاری توانسته‌اند چنین بازدهی‌های خیره‌کننده‌ای کسب کنند؟!

در واقع، می‌توان چنین گفت که بسیاری از سهامداران، با خرید و فروش‌های رگباری و جابجایی سریع بین سهم‌های مختلف، خود را از کسب بازدهی‌های سنگین محروم کردند؛ در حالی که سهامداری و صبر در معامله، سخن تمام کارشناسان و خبرگان بازار سرمایه است اما...

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده