تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۰۰۱۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک میلیون و ۴۲۳ هزار مسافر خارجی از مرزهای استان اردبیل تردد کردند

می متالز - مدیرکل گمرکات استان اردبیل اعلام‌کرد: یک میلیون و ۴۲۳ هزار مسافر و تبعه خارجی سال گذشته از طریق دروازه مرزی گمرک بیله‌سوار در شمال استان اردبیل تردد کردند.
یک میلیون و ۴۲۳ هزار مسافر خارجی از مرزهای استان اردبیل تردد کردند

به گزارش می متالز، پرویز تقوی روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: اغلب این مسافران تبعه جمهوری آذربایجان بوده و تعداد کمی از آنها نیز تبعه روسیه و گرجستان بودند که با گذر از مرز بیله ‌سوار به استان اردبیل و سایر نقاط کشور سفر کردند.

وی با بیان این که اغلب این مسافران با هدف تجارت مرزی و چمدانی و نیز با اهداف درمانی به استان اردبیل سفر می‌کنند، اظهارداشت: سفر این تعداد مسافر خارجی به کشورمان موجب رونق اقتصادی و اشتغال در مناطق مرزی استان شده است.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل همچنین با اشاره به کاهش ۲ درصدی میزان مسافران ورودی به استان اردبیل در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل، علت این کاهش جزیی را بسته شدن مرزهای استان در ماه آخر سال گذشته به علت شیوع کرونا ذکر کرد.

وی در ادامه مزیت استان اردبیل در ترانزیت داخلی و خارجی را کم‌نظیر دانست و گفت: سال گذشته ترانزیت خارجی ورودی از مبادی گمرکی استان از نظر وزنی چهار درصد و از نظر ارزش ۴۲ درصد رشد داشته است.

تقوی همچنین از افزایش ۱۹۸ درصدی درآمد گمرکات استان اردبیل در سال گذشته خبر داد و افزود: اداره کل گمرکات استان اردبیل در این زمینه در بین گمرکات کشور در رتبه نخست قرار گرفته است.

وی با اشاره به آغاز اجرای تدابیر و بسته حمایتی ۱۸ ماده‌ای در راستای جهش تولید در کشور توسط اداره کل گمرکات استان اردبیل گفت: در این زمینه توقف اخذ تضمین حقوق ورودی، ترخیص سریع کالاها، ایجاد انبار اختصاصی، ارزیابی در محل و اعطای مشوق‌های حمایتی آغاز شده است.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل همچنین گفت: سال گذشته اداره گمرک شهرستان بیله‌سوار در شمال استان به اداره کل گمرک مستقل ارتقا یافته و زیرساخت‌های آن به همراه کارکنان مورد نیاز تامین شده و بستر مناسبی برای توسعه تجارت در این استان فراهم شده است.

وی با تاکید بر ضرورت تامین یک دستگاه "ایکس ری" کامیونی در مرز بیله‌سوار اظهارداشت: این دروازه گمرکی هم‌اکنون به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد و با تخصیص دستگاه ایکس ری، سرعت تردد و حمل و نقل بار آن افزایش خواهد یافت.

تقوی استفاده از اسناد مشترک برای تسهیل تجارت را از جمله اقدامات مثبت انجام شده در گمرک بیله‌سوار ذکر کرد و افزود: همکاری با جمهوری آذربایجان در این زمینه با هدف کاهش ایستایی بار در مرز و تسهیل تجارت با زبان واحد و مشترک آغاز شده است.

وی همچنین از آمادگی اداره کل گمرکات استان اردبیل برای ایجاد گمرک تخصصی برای صادر و وارد کنندگان با درخواست صاحبان کالا و تجار خبر داد و گفت: با ایجاد گمرکات تخصصی، صادرات و واردات کالاهای خاص و تخصصی بدون انتقال به دروازه‌های مرزی دیگر کشور، از همین استان انجام خواهد شد.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل همچنین با اشاره به تکمیل شدن منطقه ویژه اقتصادی اردبیل در آینده نزدیک اضافه‌کرد: برای تسهیل صادرات و واردات کالا از این منطقه ویژه، به زودی اداره مستقل گمرک در این مجموعه دایر شده و به فعالیت می‌پردازد.

استان اردبیل دارای چهار واحد گمرکی اداره کل اردبیل، اداره کل گمرک مرزی بیله‌سوار، اداره گمرک فرودگاه اردبیل و گمرک امانات پستی استان است.

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند