تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۳۳۹۵۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو عنوان کرد:

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

‌می‌متالز - شرکت ذوب آهن اصفهان در یک افزایش سرمایه بی‌سابقه در پایان سال گذشته سرمایه شرکت را از ۷ هزار میلیارد تومان (همت) به ۷۰ همت ارتقا داد.

به گزارش می‌متالز، «مهدی کوهی» مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ عنوان کرد: در راستای اصلاح ساختار مالی، ذوب آهن اصفهان سال گذشته با تجدید ارزیابی از محل تجدید ارزیابی ۸۲۳ درصد افزایش سرمایه صورت گرفت و ارزش سرمایه شرکت که ۷ همت بود به ۷۰ همت رسید و ارزش سهام سهامداران در بازار سرمایه ۸۲۳ درصد افزایش یافت. تمام تشریفات قانونی و ارزیابی آن توسط کارشناسان رسمی دادگستری، حسابرس و دادرس قانونی، سازمان خصوصی‌سازی و در نهایت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

کوهی افزود: ما موفق شدیم مجمع فوق‌العاده خود را روز جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ برگزار کنیم و افزایش سرمایه را با حضور سرمایه‌داران ثبت کنیم. «ذوب» علاقمند بود که افزایش سرمایه خود را در پایان سال به ثبت برساند. شنبه ۲۶ اسفندماه مجوز این کار را از سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کردیم و موفق شدیم یکشنبه ۲۷ اسفند این افزایش سرمایه را در ادره ثبت شرکت‌های استان اصفهان به ثبت برسانیم. با همین افزایش سرمایه آخرین معامله تالار بورس در پایان سال مثبت شد. این اقدام آثاری برای خود ما به همراه داشت و سبب شد عملیات بانکی ما کاملا آزاد شده تا ضمانت‌نامه‌های بانکی ما در شرایط کاملا آزاد انجام بگیرد. همچنین آثار مثبت آن برای بازار سرمایه این بود که یک شرکت بزرگ صنعتی-تولیدی با این افزایش سرمایه توانست پیام مثبتی را به تالار بورس ارسال کند. از این‌رو آخرین معاملات در پایان سال و اولین معامله در ابتدای سال با وجود تعطیلات کاملا مثبت شد.

وی یادآور شد: از سهامداران محترم که پیش از این واقعه ۱۳ سال ما را تحمل و سودی دریافت نکرده بودند، تشکر می‌کنیم. البته در سال‌جاری اقدامات دیگری برای اصلاح ساختار مالی انجام می‌دهیم. در واقع افزایش سرمایه از طریق آورده و مطالبات را خواهیم داشت.

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به سهم سهامداران اصلی این شرکت افزود: سهامدار اصلی شرکت ۵۴ درصد سازمان تامین اجتماعی و ۴۶ درصد مردم شریف ایران و بازار بورس هستند.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

اقدامات توسعه‌ای ذوب آهن

کوهی ادامه داد: اقدام دیگر ما، برای واحد آهن اسفنجی در مجموعه است. همان‌گونه که گاز برای واحد‌های القایی حکم خوراک را دارد، آهن اسفنجی برای ما کوره‌بلند‌ها سوخت محسوب می‌شود؛ بنابراین ما با تفکیک ایستگاه گاز آهن اسفنجی، این اصلاح ساختار مالی را انجام می‌دهیم و از تعرفه کوره‌بلند‌ها برخوردار می‌شویم. با نصب ایستگاه و کنتور اختصاصی برای آهن اسفنجی بخشی را برای آن می‌پردازیم و این اصلاح ساختار مالی به ما کمک می‌کند.

وی افزود: از جمله اقدامات دیگری که در سال‌ جاری انجام خواهد شد، تامین مواد اولیه خود از داخل است؛ امکان تامین برخی مواد اولیه در داخل برای ما وجود دارد.

نیاز یک میلیون و ۸۵۰ هزار تنی ذوب آهن به زغال‌ سنگ 

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به نیاز این مجموعه به زغال‌ سنگ عنوان کرد: یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن در سال به کنسانتره زغال‌ سنگ نیاز داریم که کل تولید ۱۵۳ معدن زغال‌ سنگ کوچک، متوسط و بزرگ در کشور حداکثر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. ۶۰۰ هزار تن هم شرکت «میدکو» در کرمان نیاز دارد، همچنین ۲۰۰ هزار تن همکاران دیگر ما در خراسان‌جنوبی نیاز دارند؛ بنابراین ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن، نیاز مصرف زغال‌ سنگ در کل کشور است که اگر تمام معادن زغال‌ سنگ کار کنند، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید خواهند کرد که حدود یک میلیون تن با کمبود زغال‌ سنگ برای کوره بلند روبرو خواهیم بود؛ بنابراین از دوستان زغال‌ سنگ می‌خواهیم به هر روشی که می‌توانند تولید خود را افزایش دهند. ذوب آهن حمایت خود را از تولید داخل اعلام می‌کند و به‌شدت به‌دنبال این موضوع است که از واردات زغال‌ سنگ و کک جلوگیری کند.

کوهی با اشاره به تامین سنگ آهن نیز عنوان کرد: اتفاق دیگر برای تامین مواد اولیه آن‌ است که ما معدن ققنوس را در سنگان در یک مناقصه‌ای برنده شدیم و از آن بهره‌برداری کردیم، ظرفیت پروانه بهره‌برداری این معدن یک میلیون تن در سال است. ما در پایان سال گذشته با وجود اینکه این معدن سال اول برداشت آن بود، قادر شدیم یک میلیون تن از آن استخراج کنیم. با وجود مذاکره‌هایی که انجام داده‌ایم، قرار شد برداشت از این معدن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارتقا بدهیم تا نیاز خود را به سنگ آهن به‌ صورت مستقیم برطرف کنیم. این هم خبر خوبی برای بازار سرمایه به شمار می‌رود.

وی افزود: در زمینه معدن ما همچنین معدن زغال‌ سنگ سوادکوه در البرز شرقی در استان مازندران را داریم که به‌ دنبال افزایش ظرفیت این معدن هستیم.

وی افزود: هیات‌ مدیره این دو شرکت مجمع خود را برگزار کرده و در مجامع اعلام کردیم که این معادن حتما باید افزایش ظرفیت داشته باشند. در واقع سوادکوه را به عنوان هاب تامین زغال‌ سنگ و سنگان را به‌ عنوان هاب تامین سنگ آهن با عیار مناسب و ظرفیت بالایی که در آنهاست، در نظر گرفته‌ایم. با مدیریت این دو مجموعه، جلسه‌هایی برگزار کردیم که این دو هاب را برای ما فعال کنند.

مدیرعامل ذوب آهن همچنین افزود: در زمینه حمل‌و‌نقل با یکی از شرکت‌های تابع مپنا که در حوزه حمل‌و‌نقل و واگن فعال هستند، قراردادی منعقد کرده‌ایم و از اسفند ۱۴۰۲ کار خود را با آنها آغاز کردیم و به شدت از عملکرد آنها در اسفند و فروردین راضی هستیم. همچنین شرکت حمل‌و‌نقل مسافرین رجا که حدود ۵۶ درصد سهام آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی است، تغییر اساسنامه داده و از مسافری قرار است به حمل‌و‌نقل فعال شود.

کوهی با اشاره به این موضوع که برای نخستین‌بار در ۳۰ سال گذشته ذوب آهن موفق شده از اول تا ۱۳ فروردین، بیشترین ورودی اولیه را به شرکت داشته باشد، گفت: از پلیس راهور در استان‌های اصفهان، خراسان، کرمان و هرمزگان که نهایت همکاری را در ایام تعطیلات نوروزی با ذوب آهن برای ورود مواد اولیه داشته‌اند، کمال تشکر را داریم.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

اعلام آمادگی برای صادرات بیشتر

وی همچنین درباره صادرات این شرکت عنوان کرد: ما در سال گذشته بیش از یک میلیون تن محصول صادرات داشته‌ایم. در حال حاضر با وجود تحریم‌ها به ۲۰ کشور دنیا صادرات داریم. اگر این تحریم‌ها برداشته شود، برند و کیفیت محصولات ذوب آهن در بازار شناخته‌تر خواهد بود. در راستای گسترش صادرات هر کشوری که دولت زمینه فعالیت اقتصادی و بازرگانی آن را مهیا کند، ذوب آهن به آن سمت گرایش پیدا خواهد کرد؛ برای نمونه در اکسپو ۲۰۲۴ که مهمانان آفریقایی حضور داشتند، حضور فعال داشتیم. پیش از آن نیز با وزیر مسکن کنیا نیز ملاقاتی داشتیم و آنها نیز از ذوب آهن بازدید‌هایی داشتند. با کشور‌های همسایه به‌ویژه عراق و افغانستان و سایر کشور‌هایی که روابط خوبی با جمهوری اسلامی دارند و در بازار‌های جدیدی که زمینه آن را وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به‌ واسطه نمایشگاه ایران اکسپو فراهم کرده‌اند، آمادگی همکاری متقابل داریم.

مدیرعامل ذوب آهن ادامه داد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، ذوب آهن اصفهان دهمین صادرکننده کشور است. سهامدار اصلی ما «شستا» در سازمان تامین اجتماعی است و در واقع ۱۵ درصد از کل محصولات فولادی صادراتی کشور را سبد ذوب آهن به خود اختصاص داده است.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

اصلاح ساختار تولیدی

کوهی در ادامه یادآور شد: امسال در جهت اصلاح ساختار تولید به سمت و سویی پیش می‌رویم که با کاهش ضایعات فرآیندی از مبدا تا مقصد را داشته باشیم. کنترل رطوبت زغال‌ سنگ در مبدا و تمام عواملی که به افزایش ظرفیت تولید کمک می‌کنند، را به پیش می‌بریم. باید بتوانیم نرم مصارف تولید که مهم‌ترین آن کک و زغال‌ سنگ است را در سال‌ جاری مدیریت کنیم تا این بهره‌وری در صورت‌های مالی ما و بازار سرمایه منعکس شود تا سهامداران از آن مطلع شوند.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های توسعه‌ای در دست اقدام در سال‌ جاری، گفت: پروژه پلنت اکسیژن ذوب آهن با ۹۹ درصد پیشرفت آماده افتتاح با حضور مقامات استانی و ملی است. پروژه بعدی ما LF۳ است که در هفته دولت آماده افتتاح خواهد بود که تست سرد و چند قلم تجهیزات آن باقیمانده است. پروژه بعدی ما که در نیمه دوم سال افتتاح خواهد شد، پروژه تصفیه‌خانه مرکزی است که توسط شرکت مپنا به‌ صورت BOT در حال انجام است که با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه بوده است. در این راستا با مدیرعامل مپنا جلسه‌ای داشتیم که تا پایان شهریور سال‌ جاری این پروژه به مرحله تست سرد برسد. زمانی هم برای تست گرم نیاز داریم که در مرحله بهره‌برداری با پساب داخلی ذوب آهن در زرین‌شهر پروژه را در نیمه دوم سال عملیاتی خواهیم کرد. پروژه بعدی که آن را به سر منزل مقصود خواهیم رساند، پروژه LF۱ است که در سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه‌ها ظرفیت بهتری را برای تولید، بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت برای ما ایجاد خواهند کرد.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

تامین آب

مدیرعامل ذوب آهن درباره تامین آب این شرکت عنوان کرد: پروژه دیگر ذوب آهن، خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان است که این پروژه برای صنعت و شرکت‌های پالایشگاه اصفهان، ذوب آهن و فولاد مبارکه است. ذوب آهن حدود ۲۰ تا ۲۱ درصد در این پروژه سهامدار است. پیمانکار پروژه قول داده که خرداد سال آینده پروژه به بهره‌برداری برسد.

تامین برق

کوهی همچنین با اشاره تامین برق ذوب آهن گفت: تامین برق را در گذشته به صورت آنالوگ داشتیم و در حال حاضر این نیروگاه جوابگوی ماست که ۱۷۰ مگاوات برق تولید می‌کند، بنابراین از لحاظ برق چندان نگرانی نداریم.

وی یادآور شد: سال گذشته اصلاح ساختار مالی را آغاز کردیم، امسال بخشی دیگری از آن را اجرا خواهیم کرد. در سال‌ جاری اصلاح ساختار تولید را نیز خواهیم داشت. سعی ما بر این است تامین خوراک پایدارتر برای تولید داشته باشیم. با تکمیل پروژه‌ها تا پایان دولت سیزدهم، ذوب آهن با به سرانجام رساندن پروژه‌های توسعه، اصلاح ساختار و افزایش تولید را خواهد داشت. ذوب آهن خودش را برای سال ۱۴۰۵ به بعد در راستای اورهال‌های اساسی‌تر، تامین سرمایه بهتر و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای که به بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده منجر می‌شود، آماده می‌کند.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

در حال مذاکره برای قیمت زغال‌ سنگ

وی درباره افزایش قیمت زغال‌ سنگ عنوان کرد: با دوستان در انجمن زغال‌ سنگ و معاونت معدنی وزارت صمت، اتاق بازرگانی و تولیدکنندگان درباره قیمت زغال‌ سنگ در حال مذاکره هستیم. تعیین قیمت پس از تصمیم‌گیری از سوی انجمن زغال‌ سنگ یا معاونت معدنی وزارت صمت اعلام خواهد شد که در هر صورت مورد تایید ماست.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

از واگذاری شرکت‌های تابعه منصرف شدیم

کوهی در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» که آیا ترکیب سهامداری شما تغییر کرده است، گفت: سهامدار ما از ابتدا سازمان تامین اجتماعی و شستا بوده و تغییری هم نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش «می‌متالز» که  قصد واگذاری پویش بازرگان را داشتید و از ماده ۱۴۱ خارج شدید و افزایش سرمایه بسیار خوبی داشتید، آیا شرکت‌هایی که قصد واگذاری آنها را داشتید، منتفی شده است، گفت: با این افزایش سرمایه که دادیم فعلا از واگذاری سهام شرکت‌های تابعه منصرف شدیم. وظیفه بازار سرمایه این است که برخی مواقع سهام را می‌خرد برخی مواقع هم آن را واگذار می‌کند. ما از طریق شستا و صدر تامین به‌دنبال این هستیم که زنجیره تولید از معدن تا تولید را داشته باشیم. لازم باشد سهام یک شرکت را می‌خریم، لازم باشد بخشی از سهام شرکت را واگذار می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری از «می‌متالز» که قرار شد به پروژه کردستان و پهنه‌های معدنی ورود پیدا کنید، آن پروژه به کجا رسید، گفت: این پروژه در حد مذاکره با اداره صمت کردستان است و معاونت معدنی در حال مذاکره این موضوع است. در صورت نهایی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

نقش ذوب آهن در نهضت ملی مسکن

وی همچنین درباره نقش ذوب آهن در نهضت ملی مسکن گفت: ذوب آهن نقش محوری در نهضت ملی مسکن دارد. سال گذشته با وزیر راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدیم برای حمایت از نهضت ملی مسکن، با صندوق توسعه مسکن ارتباط برقرار کنیم. در راستای حمایت از نهضت ملی مسکن و خانه‌دار شدن جوانان کشور، هفته دوم اسفندماه سال گذشته ۹۰ هزار تن میلگرد به ارزش ۲ همت به صورت اختصاصی در بورس عرضه کردیم و این واگذاری همچنان در زمینه میلگرد و تیرآهن‌های سنتی و صنعتی ادامه خواهد داشت.

تولید بال‌پهن و ریل سفارش‌محور است

مدیرعامل ذوب آهن درباره تولیدات تیرآهن H نیز عنوان کرد: فعلا در حد نیاز داخل در حال تولید هستیم. اولویت ذوب آهن برای تولید داخل است، ولی در مذاکره‌هایی چه قبل از نمایشگاه اکسپو و چه در حین و پس از نمایشگاه داشته و خواهیم داشت تا به هر میزان که نیاز داخل باشد، برای آنها تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به این موضوع که تولید بال‌پهن و ریل محصول سفارشی است، گفت: برای این محصولات ابتدا مهندسی فروش انجام می‌دهیم، به‌عبارتی ابتدا سفارش می‌گیریم و بر اساس آن تولید می‌کنیم. صادرات ما برای تیرآهن H در مرحله مهندسی فروش است.

تعامل با دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل ذوب آهن درباره ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: ذوب آهن با معاونت علمی ریاست جمهوری روابط بسیار خوبی را جهت ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار کرده است. هم‌ اکنون تیمی از معاونت علمی در ذوب آهن با ما در تعامل هستند و ۶ پروژه در زمینه رفع آلایندگی ذوب آهن در زمینه آب، خاک و هوا به معاونت علمی معرفی کرده‌ایم. برای یک پروژه پیمانکار واجد شرایط را معرفی کرده‌اند و سایر موارد نیز در حال انجام است که گزارش آنها ارائه خواهد شد. ما خودمان را آماده کرده‌ایم تا علاوه بر طرح جامع زیست‌محیطی که از ۲۲ سال قبل در ذوب آهن در دستور کار داشته با سایر طرح‌ها در قالب همکاری با معاونت علمی با شرکت‌های دانش‌بنیان به پیش ببریم تا بتوانیم در زمینه کاهش آلودگی ذوب آهن در زمینه آب، خاک و هوا و همچنین در زمان وارونگی هوا - از ۱۵ آذر تا ۱۵ اسفند - اقدامات لازم را انجام داده باشیم. همچنین در شورای محیط زیست، مصوبات خوبی برای کاهش آلودگی در استان اصفهان در ارتباط با ذوب آهن مطرح شده و در این راستا جلسه‌های ماهانه در استانداری اصفهان برگزار می‌شود که نتیجه آن را بعد‌ها اعلام خواهیم کرد.

حمایت از کارگران

کوهی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای حمایت از کارگران دارید، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرارگاه نهضت ساخت مسکن برای کارگران عزیز را مدیریت می‌کند، در این راستا ما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم تا در عرصه کارگری حضور فعال داشته باشیم.

استفاده از کاتالیست‌های داخل

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که از کاتالیست داخلی استفاده می‌کنید، گفت: ما در کوره بلند مصرف کاتالیست نداریم، مگر برای تولید آهن اسفنجی. در هر صورت به هر میزان که مصرف داشته باشیم از کاتالیست‌های ساخت داخل استفاده می‌کنیم. هم‌ اکنون ۱۰ شرکت دانش‌بنیان کاتالیست مورد نیاز صنعت فولاد را تامین می‌کنند. هر شرکت جدیدی که بخواهد وارد فهرست ما شود، باید معرفی‌نامه معاونت علمی ریاست‌ جمهوری برای تولید آن را داشته باشد. با توجه به اینکه این شرکت‌ها جدید هستند، می‌توانند از گارانتی صندوق حمایت نیز برخوردار شوند. ما نیز با توجه به قیمت پروژه می‌توانیم از معافیت‌های مالیاتی برخودار شویم.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

مدیریت باطله شرکت زغال‌ سنگ 

مدیرعامل ذوب آهن در پاسخ به این پرسش که برای مدیریت باطله زغال‌ سنگ چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: ما هیات‌ مدیره شرکت البرز شرقی را با تخصص معدنی با گرایش زغال‌ سنگ قرار دادیم تا بتوانیم تولید این معدن را صنعتی کنیم تا باطله کمتری داشته باشیم. هم‌ اکنون تنها واحد مکانیزه زغال‌ سنگ در کشور، معدن پروژه طبس است. البرز شرقی باید حداقل یک تونل خود را مکانیزه و نیمه‌صنعتی کند. مدیرعامل البرز شرقی تخصص زغال‌ سنگ دارد که امیدواریم در مدیریت وی یک تونل به مرحله نیمه‌صنعتی برسد.

پس از اصلاح ساختار مالی، به‌دنبال اصلاح ساختار تولید هستیم

فروش به خریداران خرد

کوهی درباره فروش به خریداران خرد برای صادرات اظهار کرد: ما برای فروش به سمت وندور‌های اصلی پیش رفته‌ایم، اما اگر خریداران خرد هم بخواهند، می‌توانند به معاونت بازرگانی مراجعه کرده و اگر نتوانیم خودمان صادر کنیم، می‌توانیم آنها را به شرکت پویش بازرگان معرفی کنیم. ما از ظرفیت جوانان، دانش‌بنیان‌ها و هر کسی که بتواند برای اقتصاد کشور کاری انجام بدهد، بهره خواهیم گرفت. یا آنها را به شرکت‌های تابعه معرفی خواهیم کرد.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده