تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۱۰۳۴۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مکی:

کانال مالی سوئیس تا زمانی که تحریم‌ها باشد، کارایی ندارد

می متالز - کارشناس مسائل غرب گفت: تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران پا برجا باشد، کانال‌های مالی اینستکس و سوئیس کارایی ندارند.
کانال مالی سوئیس تا زمانی که تحریم‌ها باشد، کارایی ندارد

به گزارش می متالز، مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به اظهارات فابیان مینفیش سخنگوی وزارت امور اقتصادی سوئیس مبنی بر اینکه تاکنون مبادله‌ای با کانال مالی سوئیس انجام نشده، گفت: از یک سال پیش که اروپایی‌ها تلاش کردند با ثبت اینستکس نوعی تبادل مالی با ایران داشته باشند و تحریم‌های آمریکا را به نوعی خنثی کنند، تبلیغات زیادی انجام داده‌اند.

او افزود: دولت سوئیس به عنوان نماینده حافظ منافع آمریکا در ایران و با توجه به اینکه یک دولت بی طرف در جهان شناخته می‌شود، سازوکار مالی مستقلی در بحث اقلام پزشکی و دارویی که در حوزه تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیست تشکیل و تبلیغات زیادی را هم در این زمینه انجام داده‌اند.

مکی با بیان اینکه آمریکایی‌ها یکسری چراغ سبز به سوئیس نشان داده‌اند، اظهار کرد: در عمل تبادلات مالی ایران با اینستکس و سوئیس بسیار محدود انجام شده، زیرا عملا تحریم‌های آمریکا در حوزه مالی هم به قدری شدید است که علیرغم عدم ایجاد محدودیت در حوزه تبادلات اقلام پزشکی و درمانی، در عمل یا امکان مبادله نیست یا در صورت امکان بسیار محدود است.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که حتی در اقلام پزشکی و بهداشتی هم آمریکایی‌ها خلاف تبلیغات سنگین خود در عرصه جهانی، اجازه ارسال محموله از طریق ساز و کار‌های مالی به ایران را نمی‌دهند و تبعات این موضوع بسیار گسترده است.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی و با توجه به بحران کرونا کشور‌ها به اقلام پزشکی- درمانی نیاز پیدا می‌کند، تصریح کرد: با این حال آمریکا اجازه نمی‌دهد این اقلام به ایران برسد و حتی تلاش می‌کند از این موضوع در راستای فشار حداکثری به ایران استفاده کنند.

مکی در پایان تاکید کرد: مجموع مسائل نشان می‌دهد که تبلیغاتی که غرب در راستای کانال مالی سوئیس و اینستکس داشته است هیچ کارایی تا زمانی که تحریم‌های آمریکا پا برجا باشد ندارد و حتی در حوزه پزشکی نیز نمی‌تواند در سایه تحریم‌ها راه اندازی شود.

عناوین برگزیده