تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۰۹۴۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکسب و کار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

ارزش گذاری سنتی، مانعی برای ورود استارت آپ‌ها به بورس

می متالز - ارزش گذاری به روش سنتی، مانعی برای حضور دیگر شرکت‌های فناوری محور در بورس خواهد بود.
ارزش گذاری سنتی، مانعی برای ورود استارت آپ‌ها به بورس

به گزارش می متالز، امید هاشمی، مدیر کسب‌وکار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران گفت:ارزش گذاری شیوه‌ها و اهداف متفاوتی دارد. در شرکت‌های تکنولوژی محور ارزش گذاری عمدتا ارزش برای سرمایه‌های خطر پذیر است. 


وی ادامه داد:وقتی در مراحل رشد یافته صحبت از ارزش گذاری باشد، همزمان نیاز به توسعه برنامه و ارزش گذاری برای دریافت سرمایه اتفاق می‌افتد. هر سرمایه گذاری که این نوع ارزش گذاری را می‌پذیرد، "سرمایه گذار خطر پذیر" بوده و برای مثال با تعداد ۱۰ سرمایه گذاری احتمالا چند شکست و بٌرد را تجربه می‌کند.

هاشمی به ارزش گذاری متفاوت شرکت‌های مبتنی بر اینترنت برای حضور در بورس اشاره و اظهار کرد: نکته واضح این است که با مفهوم سرمایه گذاری خطرپذیر نمی‌توان شرکت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات را در بورس وارد کرد.

مدیر کسب‌وکار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران از ارزش گذاری روی دیجی کالا سخن گفت و افزود: ارزش گذاری روی دیجی کالا در سرمایه گذاری خطر پذیر باید با ریسک و رقم بالا صورت گیرد، اما اگر در بورس وارد شود نمی‌توان آن رقم‌های بالا را مبنا قرار داد و با کاهش روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: نحوه سرمایه گذاری که با آن روبرو هستیم "خطر پذیر" نبوده و ریسک سرمایه گذاری در فناوری (به اندازه شناخت سرمایه گذار خطرپذیر) شناخته شده نیست، بنابراین ارزش خیلی محسوس کمتر از آنچه سهامداران فعلی یا متخصصین از آن صحبت می‌کنندTتعیین می‌شود چرا که ریسک سرمایه گذاری باید کاهش یافته و یکی از روش‌های کاهش ریسک این است که قیمت، در حد بالا نشان داده نشود. 

هاشمی به روش‌های ارزش گذاری اشاره کرد و گفت: در استارت آپ‌های کوچکتر متد‌هایی وجود دارد که با جذب هر کاربر، ارزش اول بر اساس دلار بوده و با افزایش دلار به تومان تغییر یافت، بدین معنی که لازم است فرآیند‌های بازاریابی به صورت انبوه انجام شود. 

وی روش دوم را ارزش آتی شرکت‌ها اظهار و عنوان کرد: هنوز مشخص نیست که این روش مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. 

هاشمی ارزش گذاری شرکت‌های بورسی را بر مبنای گذشته آن‌ها دانست و افزود:در استارت آپ‌ها بازه زمانی سه تا هفت سال در نظر گرفته می‌شود، برای مثال در استارت آپی که تازه شروع به کار کرده، نرخ رشد، ریسک فناوری و سرعت رشد درآمد هر سال با میزان رشد حساب شده و ارزش گذاری صورت می‌گیرد که این امر در شرکت‌های استارت آپی دنیا بسیار مرسوم است.

مدیر کسب‌وکار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران استارت آپ‌ها را مبتنی بر ارزش گذاری آینده (و نه گذشته) قلمداد کرد و گفت: ارزش گذاری به روش سنتی مانعی برای حضور دیگر شرکت‌های فناوری محور در بورس خواهد بود.
عناوین برگزیده