تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۱۰۳۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شاخص مدیران خرید در ایران: روزنه امید به احیای تولید

می متالز - «شاخص مدیران خرید از ۵۰ واحد عبور کرد تا خوش‌بینی به اتمام رکود قوت یابد.
شاخص مدیران خرید در ایران: روزنه امید به احیای تولید

به گزارش می متالز، نتایج گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) از کاهش تبعات کرونا بر تولید حکایت دارد. شامخ کل اقتصاد در اردیبهشت‌ماه ۱۷/ ۵۰ واحد و شامخ بخش صنعت ۲۱/ ۶۳ واحد محاسبه شده که نشان‌ دهنده رونق قابل‌ توجه فعالیت‌های اقتصادی نسبت به فروردین است.

شاخص سفارش‌های جدید در اردیبهشت‌ماه ۸۵/ ۶۵ به‌دست آمده که افزایش قابل‌ توجهی نسبت به فروردین داشته است و از آنجا که این شاخص بیشترین وزن را در شامخ کل دارد، بنابراین مهم‌ترین زیرشاخص است.

شامخ یا همان شاخص مدیران خرید (PMI) مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، از طریق دریافت پاسخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص استخراج می‌کند. شاخص شامخ که اوایل هرماه منتشر می‌شود، رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی و چشم‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد.

در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال ‌توسعه است، درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد.

در این طرح بنگاه‌ها با استفاده از طبقه‌بندی بین‌المللی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC.Rev۴) در ۱۲ گروه صنعتی به شرح زیر طبقه‌بندی و از آنها آمارگیری اینترنتی به عمل می‌آید:

۱- صنایع غذایی، ۲- صنایع نساجی، ۳- صنایع پوشاک و چرم، ۴- صنایع شیمیایی، ۵- صنایع فلزی، ۶- صنایع لاستیک و پلاستیک، ۷- صنایع ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی، ۸- صنایع فرآورده‌های نفت و گاز، ۹- صنایع کانی غیرفلزی، ۱۰- صنایع تولید وسایل نقلیه و قطعات وابسته، ۱۱- صنایع چوب، کاغذ و مبلمان و ۱۲- سایر صنایع.

عناوین برگزیده