تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۱۲۸۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های کنسانتره کرمان تامین می‌شود

می متالز - استاندار کرمان با اشاره به رفع مشکل تامین مواد اولیه برخی کارخانه‌ها گفت: تولیدکنندگان سنگ آهن به میزانی که دولتی هستند موظفند برای تامین مواد اولیه کارخانه‌های تولید کنسانتره آهن، تولید خود را از طریق مزایده فقط به این کارخانه ها و نه به واسطه، بفروشند.
مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های کنسانتره کرمان تامین می‌شود

استاندار: مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های کنستانتره کرمان تامین می‌شود

به گزارش می متالز، محمدجواد فدائی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشستی در تهران به منظور بررسی بعضی از مشکلات استان مربوط به معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این واحدهای تولیدی به میزانی سهامی که خصوصی هستند می توانند تولید خود را خارج از مزایده بفروشند.

وی اظهار داشت: زمان برگزاری مزایده باید به گونه ای باشد که کارخانه های تولید کنسانتره بدون مواد اولیه نمانند و موجب تعطیلی و بیکاری کارگران نشود.

فدائی با اشاره به اینکه فروش از طریق مزایده مشکل را به صورت اساسی رفع نمی کند اظهار داشت: قرار شد معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع فروش سنگ آهن با ترک تشریفات مزایده و با نرخی به صورت درصدی از قیمت شمش فولاد را در نشست سران قوا مطرح و در صورت امکان به تصویب برسانند.

وی ادامه داد: فعلا معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به فروشندگان سنگ آهن ابلاغ می کند که حق فروش به غیر کارخانه های کنسانتره (به واسطه ها) را ندارند.

استاندار کرمان افزود: معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد یک واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن در سال توسط شرکت توسعه طلوع تجارت فارس (سهامی عام) موافق است و قرار شد رییس سازمان صمت استان کرمان طی مراحل قانونی تسریع نماید و به نحوی که ظرف ۲ هفته مجوز نهایی صادر شود.

وی بیان داشت: همچنین درخواست های شرکت پولاد شش ایساتیس مطرح شد که با صدور مجوز تولید آهن اسفنجی به ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن در سال موافقت و مقرر شد که با پیگیری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ظرف یک هفته صادر شود.

فدائی اضافه کرد: در مورد مجوز تولید ورق فولادی و استیل با ظرفیت یک میلیون تن در سال قرار شد که توسط معاونت معدنی در وزارت خانه ظرف یک ماه با نظر موافق بررسی و نتیجه گیری اعلام شود.

وی گفت: قرار شد که شرکت گهرزمین میزان تولید سنگ آهن و نحوه فروش و قیمت گذاری آن را به صورت کتبی به معاونت معدنی وزارت صمت اعلام و پیشنهاد دهد که این معاونت پیشنهاد یاد شده را بررسی و در مورد آن اظهار نظر کند.

استاندار کرمان افزود: همچنین مقرر شد که گهرزمین درخواست افزایش تولید تا ۳۰ میلیون تن در سال جاری را به معاونت معدنی تسلیم کند که مجوز و اصلاحیه مورد نیاز صادر شود.

وی با اشاره به پیشنهاد فکور صنعت برای رفع مشکل قیمت مواد اولیه گفت: مقرر شد که معاون معدنی وزارت خانه از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کند که این پیشنهاد در کارگروه جهش تولید این وزارت مطرح و تصمیم گیری شود و چنانچه از این مسیر مشکل رفع نشد، وزیر صمت از معاون اول رییس جمهوری مطرح شدن مشکل در هیات دولت را درخواست کند و استانداری کرمان این موارد را پیگیری می کند.

فدائی یادآور شد: فعلا تا زمان طی این مراحل، برای اینکه کارخانه فکور صنعت تعطیل نشود و مشکلات کارگری پیش نیاید مقرر شد که بر اساس مصوبات شورای تامین استان عمل شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد که درخواست شرکت گهرزمین برای ایجاد یک واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن در سال توسط معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی و ظرف یک ماه اظهار نظر شود.

وی با اشاره به پیگیری مسائل و مشکلات استان در نشستی در دفتر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران طی روزهای اخیر گفت: سرپرست وزارتخانه با افزایش تولید کارخانه گوهر زمین به ۳۰ میلیون تن در سال موافقت کرد و جزییات آن در جلسه یاد شده مصوب شد.

استاندار کرمان ادامه داد: همچنین با کلیات تقویت تراک معادن گهر زمین در این نشست موافقت شد.

وی اضافه کرد: قرار شد با سفر هیاتی مرکب به کرمان، مسائل معدنی این استان به صورت جامع و کامل بررسی شود و نتیجه آن در نشستی با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جمع بندی و در مورد مسائل و پیشنهادها تصمیم گیری شود.

فدائی افزود: با توجه به اینکه واگذاری زمین موکول به صدور جواز تاسیس و صدور جواز تاسیس موکول به واگذاری زمین است، قرار شد که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی برای رفع مشکل به وزارت خانه ارائه شود.

وی بیان داشت: مقرر شد پیشنهادی برای نحوه برگشت بخشی از حقوق دولتی معادن به استان کرمان از سوی استان برای معاون اول رییس جمهوری جهت طرح در هیات دولت ارسال و رونوشت به وزارت صمت جهت پیگیری ارائه شود.

استاندار کرمان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و مجوز به کارخانه روغن نباتی گلناز برای واردات مواد اولیه اختصاص خواهد داد و فعلا به صورت ریالی، رغن پالم و سویا به میزان مناسب اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص رفع مشکل کرمان خودرو افزود: مقرر شد که برای سه هزار دستگاه خودرو پیش فروش قبلی را صمت و استانداری تایید کنند و قطعات خریداری شده بر اساس قبض در انبار گمرک موجود هستند.

فدائی تصریح کرد: پس از آن برای هر ماه مجوز یک هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو صادر می شود، به شرطی که ظرف سه ماه کرمان خودرو اسناد مثبته مبنی بر رسیدن قطعات در انبار گمرک را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند.

وی ادامه داد: قرار شد خودروسازان استان کرمان درخواست خود را مبنی بر اینکه نرخ گذاری خودرو با خودروساز باشد را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کنند و وزارت صمت با نظر موافق به مراجع مربوطه تسلیم کند.

استاندار کرمان گفت: قرار شد طی دستورالعمل جامع و کارشناسی شده وزارت صمت، بهره برداران عمده استان کرمان را موظف کند که بخشی از فعالیت اکتشافی استان کرمان را برعهده گیرند.

وی عنوان کرد: حل مشکل اکتشاف زغال سنگ استان کرمان نیز در قالب این دستورالعمل تعیین تکلیف می شود و در این ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با کلیات واگذاری خارج از مزایده پهنه های اکتشافی به شرکت های بزرگ موافق است.

فدائی افزود: مقرر شد استانداری روش پیشنهادی تعیین نرخ فروش سنگ آهن را به صورت کتبی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند که پیگیری لازم برای تصویب و ابلاغ توسط این وزارت انجام شود.

عناوین برگزیده