تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۱۱۳۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

مزایای ریخته‌گری پیوسته برای عرضه فولاد خام

می متالز - فولاد خام در جهان به‌عنوان یک محصول میانی در صنعت فولاد به شمار می‌رود و به صورت 3 محصول نیمه نهایی ریخته‌گری پیوسته (CC)، شمش (I) و فولاد مذاب ریخته‌گری (LSI) تولید و عرضه می‌شود. در این مقاله مزایای ریخته‌گری پیوسته فولاد به‌طور مختصر بررسی می‌شود.
مزایای ریخته‌گری پیوسته برای عرضه فولاد خام

به گزارش می متالز، به‌طور کلی بیش از 70 کشور جهان به تولید فولاد خام می‌پردازند. کل عرضه جهانی توسط این کشورها در سال 2017، حدود یک میلیارد و 691 میلیون تن برآورد شده است. در این بین کشور چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام جهان با در اختیار داشتن 49.2 درصد از کل تولید فولاد دنیا در سال 2017، اختلاف فاحشی نسبت به سایر کشورها دارد. مطالعه بازار جهانی فولاد طی 10 سال گذشته نشان می‌دهد که روند تولید آن همواره صعودی بوده است و پس از رکود اقتصادی جهانی در سال 2008 که به کاهش موقت تولید فولاد خام منجر شد، این شاخص در سال‌های اخیر مجددا روند رو به رشد به خود گرفت.

 چین همواره بخش قابل توجهی از تولید فولاد خام دنیا را در اختیار دارد. همان‌طور که در نمودار شماره 1 مشاهده می‌شود  طی سال‌های مورد بررسی این گزارش، حدود نیمی از فولاد خام دنیا در چین تولید شده است. در سال 2017 چین 832 میلیون تن فولاد خام تولید کرد.

فولاد خام در جهان به‌عنوان یک محصول میانی در صنعت فولاد به شمار می‌آید و به صورت 3 محصول نیمه نهایی ریخته‌گری پیوسته (CC)، شمش (I) و فولاد مذاب ریخته‌گری (LSI) تولید و عرضه می‌شود؛ به‌طوری‌ که از کل تولید فولاد خام در سال 2016 میلادی (اطلاعات جزئیات تولید سال 2017 در دست نیست)، بیش از 96 درصد آن که حدود یک میلیارد و 562 میلیون تن است به‌ صورت محصولات نیمه‌ساخته ریخته‌گری پیوسته (بیلت، اسلب و بلوم)، حدود 58 هزارتن به صورت شمش و بخش ناچیزی از آن که حدود 3 هزار و 400 تن است به‌صورت فولاد مذاب ریخته‌گری تولید شد. تولید جهانی فولاد خام در سال 2016 به تفکیک نوع فولاد در نمودار 2 نشان داده شده است و همان‌طور که مشاهده می‌شود ریخته‌گری پیوسته، 94 درصد از تولید فولاد خام را به خود اختصاص داده  است.

در مباحث تولیدی انتخاب بر‌آیند مطلوب از 3 عامل متالورژی، تکنولوژی و اقتصاد مد نظر است این در حالی است که ریخته‌گری شمش به روش تک‌باری از نظر مشخصات متالورژیکی، تکنولوژیکی و تولیدی دارای نارسایی‌هایی است.  در شمش ریزی که به تولید محصول نیمه‌تمام می‌انجامد، بسیاری از عیوب و نارسایی‌های تولیدی، هنگامی مشخص می‌شوند که کار مکانیکی نظیر نورد، پرس ، فشار و... بر روی قطعه انجام گرفته است. بنابراین انتخاب روش تولیدی که اقتصادی باشد و در عین حال از نظر متالورژیکی هم مطلوب باشد همواره مورد توجه تولیدکنندگان بوده است.

از مزایای ریخته‌گری مداوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متوسط جهانی بهره‌وری ریخته‌‌گری تک‌باری به فولاد نیمه‌نهایی بین 82 تا 84 درصد گزارش شده است ولی بهره‌وری در ریخته‌‌گری پیوسته که فولاد مذاب را به محصول نیمه‌ نهایی تبدیل می‌کند بین 95 تا 97 درصد است. فرآیند ریخته‌‌گری پیوسته در مقایسه با ریخته‌گری تک‌باری 20 درصد انرژی کمتر مصرف می‌کند، همچنین با حذف فرآیند نورد در واحدهای نورد اولیه که در ریخته‌گری تک‌باری ضروری است، فرآیند ریخته‌گری پیوسته از صرف زمان و هزینه اضافی می‌کاهد. کاهش نیروی کار در فرایند ریخته‌‌گری پیوسته نیز بهره‌‌وری را افزایش داده، شرایط محیط کار را بهبود بخشیده و از هزینه تولید می‌کاهد. اگرچه مزایای ریخته‌‌گری پیوسته در دهه 60 قرن پیش مشخص شد، ولی ترویج آن در سطح جهانی 2 دهه طول کشید.

عناوین برگزیده