تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۱۱۸۴۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص):

خام فروشی منابع در کشور باید کاهش پیدا کند

می متالز - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: خام فروشی منابع خدادادی در کشور به ضرر ماست و این روند با تکیه بر ارتقای دانش در فرآوری و ایجاد ارزش افزوده باید کاهش پیدا کند.
خام فروشی منابع در کشور باید کاهش پیدا کند

به گزارش می متالز، سعید محمد روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با نخبگان و فعالان فرهنگی و تشکل های دانشگاهی قزوین گفت: امروز دشمن به طور دقیق و هدفمند نقاط ضعف ما را نشانه گرفته و از این ناحیه ورود پیدا کرده که یکی از آنها ضعف در ایجاد ارزش افزوده به منابع خدادادی همچون محصولات معدنی است که موجب خام فروشی آنها شده است.

وی با بیان اینکه عدم بهره گیری مناسب از ظرفیت های اقتصادی کشور بر معیشت مردم تاثیر منفی گذاشته است، خاطرنشان کرد: مسوولان می توانستند با استفاده بهتر از ظرفیت های کشور به گونه ای عمل کنند که فشار دشمن بر مردم کمتر احساس شود و در این حوزه باید گام های اساسی تری برداشت.

وی از ایران به عنوان کشوری با ظرفیت های اقتصادی بالا نام برد و آنرا دارای بیشترین تنوع معدنی در دنیا خواند و گفت: با وجود آنکه جزو ۱۰ کشور غنی معدنی هستیم یک دهم درصد از این منابع استفاده کرده ایم که این موضوع موجب شده وارد کننده مواد معدنی باشیم و حتی با وجود پتانسیل بالا مواد صنایع پایین دستی نفت و گاز را نیز وارد می کنیم در حالی که باید با رفتن به سمت فرآوری به مواد خام خود ارزش افزوده ببخشیم.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات به کشورهای همسایه باید راهبرد تولید ما باشد،خاطر نشان کرد: باید دانش فنی تولید و فرآوری منابع خدادادی خود را توسعه ببخشیم تا شاهد توسعه کشور و کاهش وابستگی اقتصادی به خارجی ها باشیم و اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده و محقق کنیم.

محمد با بیان اینکه بخش زیادی از بذور و نهاده های کشاورزی مورد نیاز کشور وارداتی است، افزود: در این بخش نیز ظرفیت ها بالاست اما به دلیل کامل نشدن زنجیره ها و کم توجهی به سرمایه گذاری در نقاط اساسی، به خارج وابستگی زیادی داریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ادامه داد: متاسفانه نقشه راه تعالی کشور در بخش های مختلف را به خوبی تهیه نکردیم و این مساله برای کشور مشکل ساز شده است و در این بخش باید تجدید نظر کنیم.

وی در ادامه نظام بودجه ریزی کشور را نیازمند اصلاح و بازنگری دانست و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص، گفت: در بودجه ریزی کشور منابع مالی بابد به سمت سیاست های کلی نظام هدایت شود در حالی که بودجه ریزی ما اکنون از بالا به پایین و برخلاف این رویه است.

این مسوول گفت: بخش زیادی از بودجه کشور امروز صرف تامین هزینه شرکت های دولتی می شود که عموما زیانده هستند و هر سال نیز به بودجه آنها افزوده می شود و سایر بودجه نیز به هزینه های جاری اختصاص می یابد و به این شکل تنها بخش کمی از اعتبارات صرف عمران و آبادانی می شود که کفاف اجرا و تکمیل طرح های بی شمار که برخی از آنها به دلیل فشارهای سیاسی مسوولان محلی کلید خورده اند را نمی دهند.

وی ادامه داد: امروز پروژه های زیادی در کشور با پیشرفت فیزیکی بالا داریم که به دلیل نبود اعتبارات مالی به سرانجام نرسیده اند و این به معنای توقف و معطل ماندن پول مردم است.

محمد با بیان اینکه بعضی کشورها بدون نفت و گاز و معدن با اتکا به تنها یک مزیت اقتصادی توانسته اند به توسعه بالایی دست پیدا کنند،افزود: این کشورها برای رسیدن به توسعه خود در حوزه آموزش و فرهنگ سازی سرمایه گذاری زیادی کرده اند و مثلا تنها از محل دامپروری درآمدهای بسیار بیشتری از کل درآمدهای ما دارند.

این مسوول گفت: هوشمندی نظام سلطه و بی رمقی برخی مسوولان ما موجب شده تا در زمینه بهره وری و استفاده مناسب از منابع خدادادی و خلق ثروت دچار مشکل باشیم و شاهد این باشیم که پس از سالها مقام معظم رهبری همچنان مطالبات خود را گوشزد می کنند و  امروز وظیفه  داریم تا در زمینه تولید و بهره وری مناسب از منابع خود به شکل جهادی و مستمر اقدام کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات جمعی از دانشجویان گفت: برخی احساس می کنند قرارگاه کل نظام هست و به همه مشکلات باید پاسخ دهد.

این مسوول با تاکید بر لزوم حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، گفت: قرارگاه خاتم در دهه ۶۰ با هدف عدم وابستگی کشور برای توسعه و آبادانی و سازندگی به خارج از کشور با یک توان فنی و مهندسی ایجاد شد و امروز در دهه چهارم الگوهایی برای اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی در این حوزه حول محور رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: قرارگاه پروژه هایی که در آنها کار می کند را خود انتخاب نمی کند و اجرای آنها مبتنی بر کلان طرح ها است که از سوی دولت و وزارتخانه ها به آن واگذار و سپرده می شود که برخی از آنها شامل طراحی و اجراست و برخی نیز فقط شامل اجراست.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) گفت: از جانب معاندین نظام بحث هایی در خصوص قرارگاه می شود که با هدف تشویش اذهان عمومی است در حالی که خدمات این تشکیلات در خدمت انقلاب و مردم در توسعه و سازندگی میهن اسلامی برجسته و انکارناپذیر است.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از فعالان دانشگاهی گفت: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) تاکنون در ساخت هیچ مال یا مگامال و طرح های تجاری ورود پیدا نکرده است و در ساخت طرح های شهری مانند تقاطع های غیر همسطح باید یادآور شد وقتی شورا و مدیریت شهری یک شهر برای اجرای چنین طرح هایی به نتیجه برسند و آنرا به قرارگاه واگذار کنند تلاش می کنیم تا آنرا با بالاترین کیفیت احداث و در اختیار مردم قرار دهیم اما اینکه عده ای در خصوص کارایی طرح و فواید آن نقد دارند این موضوع به مجموعه مدیریت شهری مربوطه بازمی گردد.

محمد با بیان اینکه برخی طرح های سرمایه گذاری در کشور به جا و مناسب نبوده که در این خصوص باید به احداث کارخانجات فولاد در مناطق کم آب اشاره کنیم، خاطرنشان کرد: طرح های توسعه ای باید مبتنی بر ظرفیت های بومی و منطقه ای باشد و نمی توان در این خصوص از مرکز یک نسخه واحد چید.

وی همچنین در خصوص راه های تقویت تولید و صادرات در کشور،اظهار داشت: مقررات پیچیده و دست و پاگیر بلای جان تولید و صادرات ماست و باید به سرعت سمت مقررات زدایی پیش برویم.

عناوین برگزیده