تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۹
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۳۴۲۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی:

بیشترین مشکلات حوزه معدن به بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه دولت برمی‌گردد/ هزینه اکتشاف و فرآوری در معادن بسیار بالاست

می متالز - مردانی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی گفت: هزینه اکتشاف و فرآوری در معادن ما بسیار بالاست چرا که متأسفانه دانش و تکنولوژی ما در این حوزه به روز و قوی نیست.
بیشترین مشکلات حوزه معدن به بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه دولت برمی‌گردد/ هزینه اکتشاف و فرآوری در معادن بسیار بالاست

به گزارش می متالز، عماد مردانی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی  در رابطه با مشکلات و موانع موجود در بخش معدن گفت: دانش و تکنولوژی اکتشاف و استخراج ما دانش قوی‌ای نیست ضمن اینکه میزان پرت در معادن ما بسیار زیاد است یعنی اگر می‌خواهیم به دو متر سنگ برسیم حداقل یک متر باید خرد کنیم تا به این دو متر سنگ برسیم درصورتی‌که الآن در دنیا دانش روز اکتشاف و استخراج با کشور ما متفاوت است.

فرآوری امری است که ارزش‌افزوده را چند برابر می‌کند​/ امیدواریم تلاش «هپکو» برای تأمین ماشین آلات معدنی نتیجه بدهد

مردانی ادامه داد: ما متأسفانه خام فروش هستیم یعنی ذخایر معدنی ما در کل کشور عمدتاً به‌صورت کوپ به خارج از کشور فرستاده می‌شود، مسئله‌ی اصلی این است که اگر ما سنگ را فرآوری کنیم می‌توانیم با یک ارزش‌افزوده خیلی بیشتری به خارج از کشور صادر کنیم اما چرا نمی‌توانیم فراوری کنیم، چون امکانات ما ضعیف است و از طرفی در شرایط و مسائل مالی ناشی از تحریم قرار داریم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه هزینه اکتشاف و فراوری در معادن ما بسیار بالاست افزود: مشکل بعدی دیگر در خصوص اینکه چرا نمی‌توانیم همان سنگ خام را هم به خوبی صادر کنیم این است که بازهم شرایط نقل‌وانتقال پول و حضور ایران در بازارهای بین‌المللی مطلوب نیست، البته کارهای کوچکی در دوره‌های قبل می‌شد که الآن با توجه به شرایط کرونا و عدم مراودات فیزیکی بین کشورها در این بحث هم دچار مشکل هستیم.

وی با ذکر اینکه امیدواریم تلاش‌هایی که در زمینه تأمین ماشین آلات معدنی از سوی هپکو در حال انجام است نتیجه بدهد افزود: مشکلات بسیار عمیق و بزرگ است بالاخره یک کسی باید سفارش بدهد و این سفارش‌دهنده باید منابع مالی و حمایت بانکی داشته باشد از تسهیلات ارزان‌قیمت دولت برخوردار شود، متأسفانه این‌ها نیست و وقتی این‌ها نباشد بازار وجود ندارد، وقتی هم بازار وجود ندارد مشتری نیست یعنی این ها مجموعه‌ای از عوامل هستند که باعث می‌شوند چرخ یک واحد تولیدی بچرخد، وقتی هرکدام از این حلقه‌ها از این زنجیره حذف شود قطعاً زنجیر ازهم جدا می‌شود و شرایط اقتصادی امروز هم به این شکل است که زنجیره تأمین، تولید و فروش اعم از داخلی و خارجی منفصل و جدا از هم هستند، البته باز هم امیدواریم تلاش دوستان با هپکو به نتیجه برسد.

مردانی با اشاره به اینکه صادرات سنگ کوپ بر دو پایه است گفت: یک‌وقتی شما سنگی را صادر می‌کنید که ارزش فرآوری ندارد یا نوع مصرفش به‌صورت کوپ است و یک‌وقتی هست که سنگی به‌صورت کوپ صادر می‌شود که فرآوری آن دارای ارزش‌افزوده بسیار بالاتری است اما امکانات و تجهیزات آن را نداریم و این‌ها دو بحث است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: ممکن است همین امروز ایتالیا سنگ کوپ صادر کند اما این در بخش‌هایی است که فرآوری آن مقرون‌به‌صرفه نیست یا کاربری آن‌ها به‌صورت کوپ است، امروزه در بخش سنگ‌های زینتی که عمدتاً سنگ‌های ساختمانی هستند بحث فرآوری امری است که ارزش‌افزوده را چند برابر می‌کند اما دانش، تکنولوژی و امکانات احتیاج دارد.

مردانی همچنین با اشاره به وضعیت بازار داخلی صنعت سنگ اظهار کرد: با توجه به رکود چندساله صنعت ساختمان یک امر طبیعی است که صنعت سنگ با مشکلاتی مواجه باشد چراکه  کاربرد سنگ در ساختمان است.

بروکراسی مشکل عمده کشور در همه زمینه‌هاست/ به قانون رفع موانع تولید اهمیت داده شود

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی در خصوص ارتباط و تعاملات دولت و بخش خصوصی نیز گفت: کم‌وبیش کارهایی انجام می‌شود اما فضایی که خیلی جلو برود و کار را از پیش رو بردارد قطعاً نیست و باید گفت الآن دولت و فعالان بخش اقتصادی شرایط هم را درک می‌کنند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بروکراسی مشکل عمده کشور ما در همه زمینه‌هاست نه‌فقط در بخش معدن تصریح کرد: چه شرایط خوبی داشته باشیم و چه نداشته باشیم بروکراسی اذیت کننده است؛ اگر قانون رفع موانع تولید توسط دولت اجرا شود، موردتوجه قرار گیرد و به آن اهمیت داده شود بر اساس موارد و موانعی که در این قانون پیش‌بینی‌شده و ابزارهایی که در اختیار دولت قرار داده است قطعاً مشکلات کاهش پیدا می‌کند وگرنه بروکراسی یکی از گرفتارهای عمده‌ای است که با آن درگیر بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود.

درگیری بین دستگاهی بخش خصوصی را هم گرفتار می کند

وی با بیان اینکه میزان برداشت‌ها، پرداخت حقوق دولتی و عوارض مربوط به معادن مسئله پیش روی فعالان این حوزه است افزود: الآن بیشترین مشکلات حوزه معدن به بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و بدون پشتوانه کارشناسی دولت برمی‌گردد که عمدتاً یک‌دفعه مسیر کار یک بخش معدنی را تغییر می‌دهد، افزایش نرخ حقوق دولتی و مسائل این‌چنینی از این موارد است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: درگیری های بین دستگاهی مثلاً اختلافات وزارت صمت و سازمان محیط ‌زیست و امثالهم در بحث معادن مسائلی است که بخش خصوصی را هم گرفتار می‌کند و اگر چنین مسائلی نباشد قطعاً بخش خصوصی کار خود را انجام می‌دهد اما در حال حاضر برخی دستگاه‌های دولتی کمک که نمی‌کنند هیچ، مشکل هم ایجاد می‌کنند.

عناوین برگزیده