تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۴۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حراج سکه راهکار یا مُسکن موقت؟

می متالز - بازار سکه مانند ارز روزهای پرنوسانی را سپری می کند و خبری از آرامش در این بازار نیست. بانک مرکزی بهمن ماه سال گذشته همزمان با شدت تلاطمات ارزی از بسته جدیدی رونمایی کرد که طبق آن، پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی به قیمت 14 میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با قیمت 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اجرایی شود.
حراج سکه راهکار یا مُسکن موقت؟

به گزارش می متالز، نخستین جلسه حراج سکه در سال جدید نیز با تصمیم بانک مرکزی در بانک کارگشایی برگزار شد و حدود 15 هزار قطعه سکه به فروش رفت که بیش از نیمی از سکه‌های فروخته شده تمام بهار آزادی طرح جدید بود.

در این خصوص محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران گفته است: اکنون قیمت واقعی هر قطعه سکه در بازار 16 میلیون ریال است در حالی که به قیمت 17 میلیون و 520 هزار ریال به فروش می رود، یعنی یک میلیون و 500 هزار ریال حباب وجود دارد که همین حباب به نسبت های کمتر در دیگر مسکوکات نیز دیده می شود.

در خصوص موضوع حراج سکه در بانک کارگشایی به سراغ عبداله محمد ولی عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر و همچنین اصغر سمیعی رئیس سابق کانون صرافان رفته ونظراتشان را جویا شدیم. عبداله محمدولی عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر و از تحلیلگران و کارشناسان بازار طلا  درخصوص حراج سکه در بانک کارگشایی،گفت: کاری که بانک کارگشایی و به نوعی سیاست‌مداران بانک مرکزی انجام می دهند در ارائه و پیش فروش سکه است. زمانی که فرد سرمایه ای در اختیار داشته و تمایل به سرمایه گذاری دارد، به دنبال این است که بداند چه بازاری می‌تواند سرمایه آن را حفظ کند و برایش ارزش افزوده ای نیز داشته باشد، بنابراین در زمان حراج سکه به این بازار وارد می شود.

جلوگیری از قیمت های کاذب سکه با مدیریت به موقع بانک مرکزی

وی افزود: زمانی که تقاضا به سمت بازار سکه می‌رود، شاهد حباب آن بخش خواهیم بود و به نوعی قیمت‌های کاذب درآن مجموعه به دلیل کثرت مشتری به وجود می آید. بنابراین زمانیکه بازاری مانند ارز دچار حباب و نوسان می شود، دولت باید مداخله کرده و بتواند بازار را مدیریت کند.

این تحلیلگر بازار طلا با اشاره به اینکه پیش فروش سکه باید همیشگی و نه به صورت مقطعی باشد، عنوان کرد: اگر بانک مرکزی در زمان مناسب اقدام به پیش فروش سکه کند، می‌تواند از قیمت‌های کاذب آن جلوگیری کند. بهتر است تا سیاست بانک مرکزی بر این باشد که در تمام مقاطع زمانی بتوانند بر اساس تقاضای بازار پاسخگو باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که بازار طلا در داخل تا حدودی متاثر از قیمت جهانی است، تصریح کرد: تزریق و ورود به موقع دولت و بانک مرکزی می تواند از هرج و مرج و بی ثباتی در بازارها جلوگیری کند.

حراج سکه به نفع عده ای خاص

این کارشناس بازار طلا در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کارشناسان معتقدند که حراج سکه به نفع کشور نبوده و سود آن به جیب دلالان رفته و تعادل را به بازار برنمی‌گرداند، تاکید کرد: بانک مرکزی برای خود سیاست‌های داشته و به دنبال اعمال آن است. بنابراین نمی توان نظر کارشناسانی که مخالف حراج سکه هستند را تایید و یا رد کرد. درست است که در زمان حراج سکه افرادی که نقدینگی بیشتری داشته می توانند سکه بیشتری خریداری کرده و سرمایه بیشتری به بازار آورده و سود می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی باید به صورت دوره ای بازار را رصد، کنترل و نظارت کند، اظهار کرد: جذب نقدینگی به سیاست‌های دولت برمی‌گردد و اینکه هدف دولت جمع آوری نقدینگی باشد. بانک مرکزی با ذخایر طلایی که در اختیار داشته و توانایی ضرب سکه، باید بازار را مدیریت کرده و تورم و مسائل اقتصادی را پوشش دهد.

ضرورت تقویت کسب وکارها برای خروج از اقدامات کوتاه مدت

محمدولی تصریح کرد: دولت در بازار سیاست‌های را اعمال می‌کند که به دلیل سرمایه‌های اندک و اینکه مردم به دنبال امرار معاش خود هستند، موفق نبوده است. اگر سیاست دولت که سال‌هاست موضوع اقتصاد مقاومتی، نجات بخش تولید و حمایت از کالای داخلی و ملی است، بتواند به سمت تقویت کسب و کارها برود، با توجه به اینکه بازار ایران تشنه کسب وکار است، دیگر نیازی به اقداماتی مانند حراج سکه و یا انتشار اوراق گواهی و ... در جامعه نخواهیم بود.

این کارشناس بازار طلا ادامه داد: اگر درکشور به سمت احیای تولید حرکت کنیم و اراده همه مسئولان و سران قوا بر این باشد که از طریق تولید و بهبود فضای کسب و کارهای خرد و کوچک، درآمدهای عمومی را پوشش دهیم، چاره ای نیست جز اینکه اراده قوی بر این کار باشد و همیشه و نه به صورت مقطعی به دنبال تولید بهتر باشیم. متاسفانه در۳۰ سال گذشته این کار صورت نگرفته و تا زمانی که اراده قوی در حاکمیت و قوای ما وجود نداشته باشد، این امر امکان پذیر نیست.

عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر تصریح کرد: همه باید به دنبال قوانین باشند و امنیت در کنار تولید بوده تا بازار خوب و بستر مناسبی برای ارائه کالای خود داشته باشیم و تولید کننده به این سمت حرکت کنند که در فضای رقابتی اگر کالایی تولید می کند، قابلیت رقابت و برابری منطقی داشته باشد. اگر اهداف یادشده را مدنظر قرار دهیم، می‌توانیم به آینده کسب و کارها امیدوار باشیم و درغیر این صورت مانند سال‌های گذشته در قالب شعار باقی می ماند.

عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر در پایان خاطرنشان کرد: باید به دنبال این باشیم که چگونه بازارهای مختلف مانند طلا و ارز را مدیریت کنیم. متاسفانه نیروی شاغل ما امروز به بازار تولید آمده و وارد بازارهایی شده است که تخصص های لازم را نداشته و درصورت رونق بخش تولید و استفاده از نیروی انسانی با تجربه، بسیاری از دغدغه های اقتصادی کشور از بین می رود.

مستمر بودن پیش فروش سکه عاملی برای کاهش قیمت

همچنین اصغر سمیعی رئیس سابق کانون صرافان  درخصوص حراج سکه در بانک کارگشایی گفت : روزشنبه پیش فروش سکه در شعب بانک کارگشایی از ده میلیون و چهارصد به ده میلیون و چهارصد و هفتاد و پنج هزار ریال تغییر و آغاز شد. می توان گفت روش حراج علمی تر و واقع گرایانه تر از روش هایی مانند پیش فروش ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد است.  اگر عرضه ادامه دار، مستمر و بیشتر از میزان تقاضا باشد، روی قیمت هم اثر گذاشته و آن را به سمت کاهش هدایت می کند.

تخلیه حباب سکه با عرضه به میزان کافی

وی در خصوص اینکه آیا قیمت سکه در حال حاضر حبابی است و با حراج سکه این حباب از بین می‌رود، افزود: حباب قیمت در حال حاضر حدود یک درصد است که رقم اهمیت داری نیست ولی همانطور که گفتم اگر عرضه به میزان کافی باشد آن حباب هم تخلیه می شود.

سمیعی در پاسخ به این پرسش که ایا حراج سکه نیاز بازار و کنترل قیمت‌ها را تامین می‌کند و آیا اقدام بانک مرکزی برای جذب نقدینگی است یا خیر، تصریح کرد: من نیت حراج کنندگان را نمی توانم حدس بزنم ولی عملا فروش سکه، ارز یا هر کالائی، به هر حال موجب جذب نقدینگی می شود. هر چند که آثار دیگری مانند تعدیل قیمت و رفع نیاز مردم را نیز دارد.

شفافیت در حراج سکه به نفع کشور است

رئیس سابق کانون صرافان در خصوص اینکه عده ای از کارشناسان براین باورند که حراج سکه به نفع کشور نیست و سود آن به جیب دلالان می رود و تعادل را به بازار برنمی گرداند، عنوان کرد: بله حراج به نفع کشور است به علت اینکه از شفافیت برخوردار است و در آن رانت کمتر ایجاد می شود.

وی درادامه درخصوص اینکه ایا بهتر نیست تا فضای کسب وکار را اصلاح کنیم و به سمت تولید حرکت کنیم تا سرمایه های سرگردان به سمت درستی جذب شوند، خاطرنشان کرد: صد البته بهترین راه برای تقویت اقتصاد و کنترل تورم و قوت پول ملی و پائین آمدن نرخ بیکاری، ایجاد فضای مناسب، مساعد، ایمن و سهل برای کسب و کار است.

رئیس سابق کانون صرافان در پایان در پاسخ به اینکه بانک مرکزی معتقد است یکی از اهداف حراج سکه برای تقاضای مصرف خانگی و سرمایه گذاری بوده است، اکنون زمان مناسبی برای حراج سکه است، تاکید کرد :کار خوب را در هر زمانی که انجام شود مناسب بوده و ایجاد رانت و صدمه به بنیه اقتصادی کشور در هر زمانی نا مناسب و قبیح است.

لازم به ذکر است از 28 بهمن ماه سال گذشته تا 15 فروردین ماه امسال، حدود 820 هزار قطعه سکه در واحدهای بانک ملی پیش فروش شده است. در این مدت حدود 228 هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت شش ماهه و حدود 592 هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت یک ساله پیش فروش شده است. این تعداد سکه را 16 هزار و 989 نفر خریداری کرده اند.

عناوین برگزیده