تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۱۴۱۹۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انتظارات کاهشی و قیمت پایه بالای بورس کالا مانع ثبت تقاضای فولاد شد

نوردکاران می خواهند میلگرد با قیمت های واقعی به مصرف کننده برسد

می متالز - بالابودن قیمت شمش فولادی در بورس کالا و انتظارات کاهشی از قیمت ها به دلیل افت بهای ارز عامل کاهش تقاضای شمش و مقاطع فولادی در معاملات هفته سوم آبان ماه بود.
نوردکاران می خواهند میلگرد با قیمت های واقعی به مصرف کننده برسد

به گزارش می متالز، از ابتدای آبان ماه به رغم وعده هایی که داده شده بود قیمت پایه شمش و میلگرد در بورس کالا از بازار پیشی گرفت که با اعتراض انجمن نوردکاران فولادی ایران همراه بود و به رغم اینکه از هفته گذشته در ابتدا میلگرد و سپس در هفته جاری قیمت پایه شمش کاهش داده شد اما به دلیل شکاف قیمتی شمش فولاد در بورس کالا نسبت به بازار از سوی نورد کاران مورد استقبال قرار نگرفت.
مبادلات هفته جاری به دلیل حاکم بودن انتظارات در خصوص کاهش نرخ ارز باعث شد تا خریداران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید کرده و در نتیجه هم معاملات شمش فولادی و هم میلگرد با تقاضای زیادی مواجه نشد. این در حالیست که خواسته نورد کاران این است که با کاهش قیمت پایه شمش و بدنبال آن مقاطع فولادی این محصولات با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده اصلی برسد.
این در حالیست که برخی با فرافکنی در چنین شرایطی در حال بهره جستن شرایط به نفع خود بوده و مترصد فرصتی برای طرح مقاصد خود هستند و کمبود تقاضا در مقابل شمش فولادی را ناشی از بر طرف شدن نیاز های نورد کاران عنوان کرده و خواستار صادرات فولاد خام هستند.
این در حالیست که با بررسی صورت های مالی فولادسازانی که در سامانه کدال بارگذاری شده قیمت تمام شده آنها (کمتر از 4 هزار تومان در هر کیلو) بوده و با نرخ های فروش فاصله زیادی داشته و در شرایطی که نوردکاران در تامین مواد اولیه خود مانده بودند، سود های نجومی می برند و حال که مجبور به تامین مواد اولیه بازارداخل شده اند به هر روشی برای گریز از این شرایط روی می آورند.

 

بورس کالا اجازه افزایش حجم عرضه مقاطع فولادی را نمی دهد

اما نکته اینجاست که چرا بورس کالا در چنین شرایطی اجاره نمیدهد تا قیمت های پایه فولاد همپای بازار چهره واقعی خویش را نشان دهد و کاهش یابد و حتی در برابر کاهش قیمت ها مقاومت نیز دارد به طوریکه به نورد کاران اجازه افزایش حجم عرضه را نمی دهد.
قطعا افزایش حجم عرضه محصول و یا شمش فولادی در چنین شرایطی به کاهش قیمت ها منجر می شود گرچه بورس کالا با تعیین کف قیمتی اجازه کاهش بیشتر نرخ ها را به صورت تصنعی نمی دهد و این در حالیست که انتظار می رود بورس کالا به عنوان میزان الحراره اقتصاد کشور واکنشی سریع تر از بازار داشته و بتواند نقش موثر تری در تامین مواد اولیه نوردکاران ایفا کند.
روز سه شنبه در بورس کالای ایران 140 هزار تن شمش فولادی عرضه شد که از این میزان 138 هزار تن بیلت و بلوم مورد نیاز نوردکاران بود و در مقابل 77 هزار و 600 تن تقاضا مطرح شد که در نهایت 71 هزار و 100 تن شمش فولادی در قیمت پایه 9 هزار و 777 تومان معامله شد.
نکته مهم اینجاست که معامله 130 هزار و 100 تن از این شمش فولادی با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت و این بدین معنی است که بازار کشش رقابت نداشته و پایه نرخ شمش فولادی در هفته آتی باید با کاهش بیشتری برای جلب مشتری همراه باشد چرا که در حال حاضر قیمت های بازار با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده از قیمت های بورس کالا پایین تر است.
در همین حال روز چهارشنبه نیز 153 هزار و 978 تن مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه شد که از این میزان 110 هزار و 559 تن مربوط به میلگرد بود و در مقابل 18 هزار و 832 تن تقاضا وجود داشت که در نهایت نیز 4 هزار و 730 تن میلگرد با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده