تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۱۴۵۹۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
انجمن جهانی فولاد گزارش داد

تولید فولاد در مدار صعود

می متالز - با وجود اینکه روند تولید فولاد دنیا طی ماه اکتبر صعودی گزارش شده اما همچنان مجموع تولید این فلز استراتژیک از ابتدای امسال میلادی تا پایان اکتبر و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، منفی است.
تولید فولاد در مدار صعود

به گزارش می متالز، در واقع بسیاری از کشورها به روند تولید عادی خود بازگشته‌اند، چین نیز در این بازه زمانی نقش قابل‌توجهی در رشد تولید فولاد جهان داشته است. حال انتشار خبرهایی مبنی بر کشف ویروس کرونا را باید محرکی برای تقاضا و به‌دنبال آن تولید فولاد دانست و به تداوم این روند صعودی امیدوار بود.

 

افت ۲ درصدی تولید فولاد

بررسی آمار تولید ارائه‌شده از سوی انجمن جهانی فولاد حکایت از آن دارد که میزان رشد تولید فولاد خام دنیا طی ۱۰ ماهی که از ابتدای امسال میلادی می‌گذرد، یک میلیارد و ۵۱۱ میلیون تن گزارش شده است. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد کاهش داشته است.در این میان، کشور چین در مقام بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان در بازه زمانی یادشده ۸۷۴ میلیون تن فولاد تولید کرد. میزان تولید فولاد چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی ۵.۵ درصد افزایش داشته است.

با توجه به سهم بالای تولید فولاد این کشور از کل تولید جهان، رشد تولید فولاد چین سهم بسزایی در جبران کاهش تولید در سایر کشورها داشته‌است. در ادامه باید خاطرنشان کرد میزان تولید فولاد طی بازه ۱۰ ماهه (ژانویه تا پایان اکتبر-دی تا آبان) در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با افت ۱۶.۷درصدی، سی‌آی‌اس(کشورهای مستقل مشترک‌المنافع)، با کاهش ۱.۹درصدی، امریکای شمالی با افت ۱۷.۴درصدی، امریکای جنوبی با افت ۱۲.۴درصدی و اقیانوسیه با کاهش ۱.۸درصدی همراه شد. در مقابل تنها آسیا با متوسط افزایش ۱.۴درصدی و خاورمیانه با رشد ۰.۸ درصدی تولید مواجه بودند.

 

روند صعودی تولید فولاد در اکتبر

انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود، میزان تولید فولاد را برای ۶۴ کشور عضو این انجمن در ماه اکتبر ۲۰۲۰ برابر ۱۶۱.۹ میلیون تن عنوان کرده است. این میزان تولید در مقایسه با آمار تولید در ماه اکتبر ۲۰۱۹ رشد ۰.۷ درصدی داشته است. میزان تولید فولاد خام چین در ماه اکتبر امسال میلادی برابر ۹۲.۲ میلیون تن برآورد شده است. این میزان تولید در مقایسه با آمار تولید سال گذشته ۱۲.۷ درصد رشد داشته که رقم قابل‌توجهی به‌نظر می‌رسد. هند نیز در رده کشورهایی قرار دارد که با تولید ۹.۱ میلیون تن فولاد خام در اکتبر ۲۰۲۰، میزان تولید خود را ۰.۹ درصد ارتقا داده است. آلمان نیز در رده کشورهایی است که تولید فولاد آن رو به رشد گزارش شد. میزان تولید فولاد این کشور در اکتبر ۲۰۲۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳.۱ درصدی همراه بود و به ۳.۴ میلیون تن رسید.

میزان تولید کشورهای عضو سی‌آی‌اس نیز در این ماه ۸.۴ میلیون تن برآورد شده که این رقم در مقایسه با آمار تولید سال گذشته ۴.۷ درصد رشد را از آن خود کرده است. ترکیه نیز در رده کشورهایی قرار گرفته که میزان تولید فولاد آن در ماه اکتبر برابر ۳.۲ میلیون تن گزارش شده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹.۴ درصدی را از آن خود کرده است.

 

تولید کدام کشورها کاهشی است؟

با این وجود، تولید فولاد در برخی کشورها همچنان در این ماه نزولی گزارش شده است. میزان تولید فولاد ژاپن در ماه اکتبر ۷.۲ میلیون تن گزارش شده است. این میزان تولید در مقایسه با تولید این کشور در سال گذشته و همین بازه زمانی افت ۱۱.۷ درصدی داشته است. میزان تولید فولاد خام کره جنوبی نیز در همین بازه زمانی در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۹ حدود ۱.۸ درصد کاهش یافت و به ۵.۹ میلیون تن رسید. ایتالیا نیز در این بازه زمانی ۲.۱ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۹، برابر ۴.۶ درصد کاهش داشت. در همین حال، میزان تولید اسپانیا ۷.۷ درصد کاهش داشت و به ۱.۱ میلیون تن رسید. گفتنی است ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۰ برابر ۶.۱ میلیون تن فولاد خام تولید کرد، میزان تولید این کشور نیز در همین بازه زمانی و سال ۲۰۱۹، افت ۱۵.۳ درصدی داشت.
 

رشد ۲۸ درصدی تولید فولاد ایران

تولید فولاد خام ایران در ۱۰ ماه نخست امسال میلادی به مرز ۲۳.۸ میلیون تن رسید. تولیدکنندگان فولاد ایران در ۱۰ماه نخست امسال میلادی، حدود ۱۲.۶ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل تولید داشتند. گفتنی است رشد تولید فولاد خام ایران در اکتبر ۲۰۲۰ به مرز ۲۸درصد رسید. طبق برآورد اولیه این انجمن، تولید فولاد خام ایران در اکتبر امسال میلادی به ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تن رسید. درواقع ایران در رده کشورهایی قرار دارد که طی ماه‌های گذشته و با وجود چالش‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، توانسته روند رو به رشد تولید خود را طبق برنامه حفظ کند.

 

امیدوار به روند رو به رشد

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در جهان به‌شمار می‌رود. بر همین اساس نیز میزان عرضه و تقاضا برای فولاد ازسوی این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همواره در تحلیل شرایط بازار مورد توجه قرار دارد. براساس نظر کارشناسان تقاضای چین برای فولاد تا پایان امسال میلادی مثبت پیش‌بینی می‌شود. بر همین اساس باید به روند رو به رشد تولید فولاد در این کشور امیدوار بود. دلایل متعددی برای تداوم این روند رو به رشد تقاضا یاد می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به اختصاص دادن بودجه به فعالیت‌های زیرساختی اشاره کرد. درواقع دولت چین به‌دنبال آن است که اقتصاد خود را که تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا، متحمل آسیب‌های جدی شده بود، بهبود ببخشد. چین نخستین کشوری بود که با همه‌گیری کووید ۱۹ روبه‌رو شد و همین موضوع نیز زمینه کاهش رشد صادراتی این کشور را به‌ویژه در ۳ ماه نخست امسال فراهم کرد.

هرچند چین توانست با سرعت بر چالش‌های ناشی از همه‌گیری این ویروس کنار بیاید؛ بنابراین این کشور در تلاش است رشد اقتصادی خود را در امسال به بیش از ۶ درصد برساند و در همین حال افتی که طی ماه‌های نخست امسال با آنها روبه‌رو شده بود را جبران کند. البته همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود میزان تولید فولاد چین در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر افت محدودی را تجربه کرده است. این کاهش را باید به آغاز فصل‌های سرد سال در این کشور نسبت داد. در چنین شرایطی، فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور کاهش می‌یابد و زمینه افت تقاضا برای فولاد را به‌دنبال دارد. بنابراین طبیعی است که تا حدودی از ظرفیت تولید فولاد در این کشور کاسته شود. در همین حال، تقاضا برای فولاد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز مثبت برآورد می‌شود. این روند رو به رشد به‌دلیل بازگشت رونق به صنعت خودروسازی ایجاد شده است.

 

خبرهای خوش محرک بازار

کشف واکسن کرونا ازسوی شرکت‌های بزرگ فولادسازی جهان از مهم‌ترین خبرهایی بود که در چند هفته گذشته منتشر شد. بدون تردید کشف این واکسن تاثیر بسزایی بر رشد تقاضا برای فولاد در جهان خواهد داشت. بدون تردید در چنین شرایطی کشورهایی که امکان دریافت هرچه سریع‌تر واکسن ویروس کرونا را دارند، زودتر از شرایط رکود اقتصادی خارج می‌شوند و می‌توان به روند رشد تقاضای فولاد در این کشورها بیشتر امیدوار بود. در ادامه باید افزود به اعتقاد فعالان بازار فولاد و کارشناسان این حوزه، تولید فولاد خام طی ماه‌های آینده در کشورهای آسیایی تقویت می‌شود، چراکه اقتصاد این کشورها رو به بهبود می‌رود و درنتیجه تقاضا برای مصرف این فلز نیز افزایش خواهد یافت.

 

سخن پایانی

مجموع تولید فولاد خام ۶۴ کشور تولیدکننده عضو انجمن جهانی فولاد در اکتبر امسال میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است؛ درواقع بسیاری از کشورها از شرایط رکود خارج شده و در حال فائق آمدن بر چالش‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ هستند. در این میان، کشف واکسن کرونا محرک دیگری برای فعالیت‌های اقتصادی و به‌دنبال آن افزایش تقاضا برای فولاد است؛ بنابراین باید به تداوم این روند امیدوار بود.

Untitled-6dd.jpg

منبع: صمت
عناوین برگزیده