تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۵۲۰۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عدم اطلاع رسانی صحیح اولین عرضه کنسانتره سنگ‌آهن را با شکست مواجه کرد/ واقعی شدن قیمت سنگ آهن با عرضه همه شرکت‌های معدنی در بورس کالا

می متالز - یکشنبه ۷دی ماه اولین عرضه کسنانتره سنگ‌آهن در بورس کالا از سوی شرکت فکور صنعت صورت گرفت اما به دلیل عدم آگاهی متقاضیان از عرضه، معامله‌ای صورت نگرفت و هفته بعد این عرضه مجدد انجام خواهد شد.
عدم اطلاع رسانی صحیح اولین عرضه کنسانتره سنگ‌آهن را با شکست مواجه کرد/ واقعی شدن قیمت سنگ آهن با عرضه همه شرکت‌های معدنی در بورس کالا

به گزارش می متالز، محمدوحید شیخ‌زاده مدیرعامل شرکت فکور صنعت با تبیین اولین عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا، گفت: معدن سنگ آهن جلال آباد دارای دوبخش هماتیت و مگنتی است. بخش هماتیت این معدن سالها‌ به عنوان کم عیار و باطله دور ریخته می‌شد. حدودا چندسال پیش شرکت فکور صنعت با فناوری های نوین خود توانست از این سنگ‌آهن استفاده و آن را طی مراحلی به کنسانتره تبدیل کند.

شیخ زاده ادامه داد: شرکت فکور صنعت برای ایجاد شفافیت در این حوزه تصمیم به عرضه ۲۵هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن با کیفیت بسیار بالا گرفت که سولفور و فسفر آن در حد صفر و عیار آن هم بالای ۶۶ درصد است؛ و یکشنبه ۷دی ماه، برای اولین بار در بورس کالا محصول خود را عرضه کرد تا عرضه و تقاضا در بالادست هم شفاف باشد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع، متقاضیان نتوانستند دراین عرضه شرکت کنند و به همین دلیل این میزان کنسانتره دوباره هفته بعد عرضه خواهد شد. قیمت پایه این محصول در اولین عرضه ۱۶ درصد میانگین فروش هفته گذشته شمش فولادخوزستان از سوی بورس کالا تعیین شد، به عبارت دیگر قیمت پایه برای هر تن کنسانتره سنگ‌آهن، یک میلیون و ۷۸۰هزار تومان بود.

مدیرعامل شرکت فکور صنعت نبود تقاضا برای محصول را به خاطر عدم اطلاع رسانی در کانال‌های خبری در فرصت مناسب از سوی این شرکت عنوان کرد و بیان داشت: برخی از شرکت‌های بزرگ فولادی مایل به خرید مواد اولیه در بورس کالا نیستند، چرا که از شفافیت در این بخش استقبال نمی‌کنند. فکور صنعت در شفافیت معاملات بالادست پیشرو شده و راه را برای بقیه شرکت‌های معدنی باز خواهد کرد. به گفته وی ممکن است در عرضه‌های ابتدایی محصول با قیمت پایین تری عرضه شود چراکه قیمت پایه را بورس کالا براساس استانداردهای مورد نظر خود، اتخاذ می‌کند.

شیخ زاده به تفاوت قیمت‌گذاری در بورس کالا و وزارت صمت پرداخت و تاکید کرد: قیمت پایه محصولات معدنی در بورس کالا با روش وزارت صمت متفاوت است. بر این اساس قیمت کنسانتره با روش وزرات صمت، ۱۶ درصد میانگین فروش ۳ماهه فولادخوزستان است اما در روش بورس کالا ۱۶درصد فروش هفته قبل شمش فخوز یعنی ۱۰درصد بالاتر از روش وزارت صمت است. لذا تفاوت ارزش گذاری وزارت صمت و بورس کالا باعث می‌شود که عرضه بالادست در بورس کالا باعث تعدیل سود در زنجیره فولاد شود.

وی تصریح کرد: اگر همه شرکت‌های معدنی در بورس کالا عرضه کنند و عرضه و تقاضا شکل بگیرد، قطعا قیمت سنگ آهن واقعی خواهد شد و قیمت کنسانتره بیشتر از ۲۰درصد شمش فخوز خواهد رفت اما برای اینکه همه شرکت‌ها اقدام به عرضه در بورس کالا نمی‌کنند و  ترجیح می‌دهند که به همان روش بخشنامه‌ای وزارت صمت خرید کنند.

وی اظهار داشت: بعد از عرضه کنسانتره در بورس کالا، بسیاری از شرکت‌ها با فکور صنعت تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند که به صورت مذاکره‌ای با قیمت کشف شده در بورس خرید می‌کنند که  ما آنرا قبول نکردیم و قطعا محصول خود را صرفا از طریق بورس کالا عرضه خواهیم کرد.

به گفته مدیرعامل فکور صنعت اگر مواد اولیه شمش (سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی) در بورس کالا عرضه شوند، شفافیت کامل در کل زنجیره فولاد ایجاد و سود کاملا عادلانه در زنجیره توزیع می‎شود و عرضه و تقاضا  قیمت را تعیین خواهد کرد. اما متاسفانه بازار هنوز آمادگی پذیرش این روش را ندارد. به همین دلیل طبیعی است که در عرضه‌های اول و دوم متقاضی زیادی وجود نداشته نباشد. ولی اگر تعداد عرضه‌ها بیشتر شود، هم به حجم معاملات بورس و هم شفافیت شرکت‌ها کمک می‌شود. بنابر اطلاعاتی که دارم، یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادی رقم سنگینی را از یک فرد ناشناس، کنسانتره خریده است که بعد از معامله و واریز وجه مشخص شده که این شخص کنسانتره‌ای نداشته است. این درحالیست که ما ضمانت میلیاردی در بورس کالا قرار داده‌ایم و محصول را با مشخصات کیفی عرضه کردیم که نماینده بورس کالا از محصول نمونه گیری و در آزمایشگاه‌های بی طرف مورد بررسی قرار دادند وکیفیت آنرا تایید کردند، لذا همه مراحل در بورس کالا شفاف است.

شیخ زاده تاکید کرد: دلالان و واسطه‌ها علاقه‌ای به حضور بالادست در بورس کالا ندارند و برای آن مانع تراشی می‌کنند چرا که اگر این اتفاق صورت بگیرد قطعا مانع فسادهای جنبی در شرکت‌های بزرگ فولادی خواهد شد.

وی ضمن حمایت از  شیوه نامه ساماندهی زنجیره فولاد، بیان کرد: این دستورالعمل هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است، اما مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است. اگه شیوه‌نامه به صورت کامل اجرایی نشود، معادن کوچک و متوسط فعال نمی‌شوند و در واقع بالانس تولید و عرضه کنسانتره نسبت به گندله و سایر صنایع پایین دستی کم می‌شود و اتفاقی که خواهد افتاد این است که نهایتا فولادسازان ناچار به واردات کنسانتره می‌شوند و کسنانتره‌ای که وارد کشور شود، قیمت تمام شده‌اش حداقل ۱۶۰دلار در بندرعباس خواهد بود که این قیمت برای تولید فولاد به هیچ وجه اقتصادی نخواهد بود.

در پایان گفتنی است، کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که اگر شرکت‌های بالادست در عرضه‌های اولیه میزان عرضه را کمتر، قیمت پایه را مناسب‌تر و فروش را اعتباری کنند، قطعا مشکلاتی که برای شرکت فکور صنعت در عرضه اولیه پیش آمد، دیگر تکرار نخواهد شد و این شرکت در عرضه بعدی خود با رعایت این موارد می‌تواند تقاضای بالایی برای محصول خود ایجاد کند.

عناوین برگزیده