تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۱۶۰۶۳۳
سرویس خبر : انرژی

تولید فولاد و چالش قیمت حامل های انرژی

می متالز - کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی وظیفه بررسی و اصلاح قانون برنامه توسعه و لایحه بودجه سالانه کل کشور را بر عهده دارد. مصوبات این کمیسیون در صحن مجلس مطرح شده و در صورت تایید، دولت موظف به اجرای آن می باشد.
تولید فولاد و چالش قیمت حامل های انرژی

به گزارش می متالز، این کمیسیون در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بند الحاقی-۳ تبصره-۱، قیمت گاز تحویلی به واحد های فولادی را ۵۰ درصد قیمت گاز خوراک واحد های پتروشیمی و در بند الحاقی-۲ تبصره - ۱۵ قیمت برق واحد های فولادی را نرخ خرید برق از نیروگاههای بخش خصوصی دارای قرارداد بلند مدت با شرکت مادر تخصصی برق حرارتی به اضافه هزینه های حمل تعیین نمود. نرخ های مبنای در نظر گرفته شده دارای پارامترهای متعددی مانند: ترکیبی از قیمت میانگین فروش در داخل و نرخ جهانی گاز(برای واحد های پتروشیمی) یا نرخ تحویلی گاز تحویلی به نیروگاهها می باشد که پیش بینی نرخ قیمت پایه را با چالش مواجه می نماید.

اگر چه با رد کلی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دولت دیگر مکلف به اجرای آن نمی باشد، نکته قابل توجه، عزم مجلس برای افزایش قیمت حامل های انرژی برای شرکتهای تولید کننده فولاد است که در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.

قیمت گاز تحویلی به واحد های پتروشیمی در فروردین ماه ۲۱۳۱ ریال برای هر متر مکعب بوده که در آبان ماه با افزایش ۴۱.۲ درصد به ۳۲۶۶ ریال افزایش یافته است و این بدین معنا است که با فرض ثابت بودن قیمت آبان ماه در سال آینده، واحد های فولادی قرار است گاز را با قیمت هر متر مکعب ۱۶۳۳ ریال خریداری نمایند.   

یکی از دلایل افزایش حاشیه سود فولاد سازان، افزایش قیمت جهانی فولاد می باشد که با کاهش التهاب ناشی از کنترل انتشار ویروس کرونا، بازگشت شرکت ها به سقف تولید قبلی و متعادل شدن عرضه و تقاضا، قیمت ها به سطح قبلی خود باز خواهد گشت و مجموع این شرایط شرکتهای تولید کننده فولاد را با چالش جدی سودآوری مواجه خواهد نمود.

منبع: پِلَنِر
عناوین برگزیده