تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۱۶۳۵۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

​​​​​​​نکات جوشکاری فولاد گالوانیزه

می متالز - عدم رعایت نکات ایمنی در جوشکاری فولاد گالوانیزه، ممکن است جانتان را به خطر بیاندازد
​​​​​​​نکات جوشکاری فولاد گالوانیزه

جوشکاری  ​​​​​​​نکات جوشکاری فولاد گالوانیزه

به گزارش می متالز، در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلف فولاد برای استفاده در محیط‌هایی با شرایط متفاوت تولید شده‌اند. فولاد گالوانیزه؛ بهترین انتخاب برای محیط‌های با رطوبت بالا به حساب می‌آید؛ اما در طول سال‌های اخیر جوشکاری این فولاد یکی از چالش‌های بزرگ مهندسان بوده است. بخارهای تولید شده هنگام جوشکاری این نوع فولاد می‌تواند برای سلامتی جوشکار بسیار خطرناک باشد.

یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود، انجام هرگونه جوشکاری قبل از انجام فرآیند گالوانیزاسیون است؛ اما در برخی شرایط چاره‌ای جز جوشکاری فولاد گالوانیزه وجود نیست. در این صورت شما باید اطلاعات کافی درباره روند انجام جوشکاری فولاد گالوانیزه داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که در کنار حفظ کیفیت لازم، سلامت جوشکار حفظ شود.

نکات ایمنی برای جوشکاری فولاد گالوانیزه

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه باید رعایت کرد «استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی مناسب» است. کلاه ایمنی جوشکاری، دستکش، کت چرم و چکمه ازجمله تجهیزات حفاظت شخصی است که بسته به شرایط باید از آن‌ها استفاده کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که برای جوشکاری فولاد گالوانیزه استفاده از ماسک تنفسی هم الزامی خواهد بود.

برای گالوانیزه کردن، یک لایه «روی» طی روش‌های مختلف ازجمله غوطه‌وری روی فولاد قرار می‌گیرد. به همین دلیل جوشکاری فولاد گالوانیزه، سبب می‌شود که بخارهای اکسید روی در هوا متصاعد گردد که استنشاق این بخارها می‌تواند برای افراد خطرناک باشد. در واقع با استفاده از این ماسک از ورود این گازهای سمی به بدنتان جلوگیری می‌کنید.

دقت داشته باشید که در صورت عدم استفاده از ماسک تنفسی هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه، امکان دارد بخارهای اکسید روی از راه تنفس به بدن شما وارد شده و دچار تب بخار فلز شوید.

همچنین اگر مدت‌ طولانی در معرض اکسید روی قرار بگیرید، احتمالا بدن شما علائم آنفلوانزای شدید از خود نشان دهد. حتی در مواردی مواجهه بسیار شدید می‌تواند منجر به مرگ افراد نیز شود؛ بنابراین سعی کنید علاوه بر استفاده از ماسک‌های تنفسی مخصوص، جوشکاری فولاد گالوانیزه را در محلی انجام دهید که تهویه مناسبی داشته باشد.

چگونه کیفیت جوشکاری فولاد گالوانیزه را بالا ببرید؟

جوشکاری فولاد گالوانیزه علاوه بر خطرات سلامتی، مشکلات دیگری را نیز به وجود می‌آورد. پوشش روی موجود در فولاد گالوانیزه می‌تواند موجب سست شدن جوشکاری شود. درواقع این پوشش نفوذ را دشوارتر می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد تخلخل در جوش گردد.

برای کاهش این مشکلات باید از روش جوشکاری مناسب استفاده کنید. در صورت امکان می‌توانید قبل از شروع فرآیند جوشکاری، پوشش روی اطراف ناحیه جوش را بردارید. در غیر این صورت باید ماده پرکننده‌ای را انتخاب کنید که برای استفاده روی مواد روکش‌دار مناسب باشد.

عامل دیگری که به ایجاد جوشکاری باکیفیت روی فولاد گالوانیزه کمک خواهد کرد، نوع فرآیند گالوانیزاسیونی بوده که برای پوشش دادن استفاده شده است. انواع مختلف روش‌های گالوانیزه ضخامت‌های مختلفی از روی را بر سطح فولاد برجای می‌گذارند.

دقت داشته باشید قیمت ورق گالوانیزه نسبت به روش‌های گالوانیزاسیون و ضخامت پوشش روی متفاوت است. اغلب روش‌های گالوانیزه داغ و اسپری حرارتی نسبت به فرآیند آبکاری، پوشش ضخیم‌تری از روی را بر سطح فولاد ایجاد می‌کنند؛ بنابراین با انتخاب فولاد گالوانیزه آبکاری شده می‌توانید جوشکاری بهتری نسبت به دیگر انواع فولاد گالوانیزه با پوشش ضخیم‌تر داشته باشید.

این نوع فولاد گالوانیزه پوشش یکنواخت‌تری نیز دارد که هنگام بررسی اتوماسیون جوشکاری مهم خواهد بود.

آیا می‌توان از خوردگی فولاد گالوانیزه هنگام جوشکاری جلوگیری کرد؟

نکته دیگری که هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه وجود دارد، حفظ مقاومت در برابر خوردگی پس از جوشکاری این نوع فولاد است. هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه، پوشش روی اطراف جوش سوخته و باعث می‌شود آن منطقه بدون پوشش و محافظت باقی بماند. درنتیجه، آن ناحیه می‌تواند مستعد خوردگی و زنگ‌زدگی باشد؛ بنابراین باید راهکارهایی را برای جلوگیری از این مشکل در نظر گرفت.

قیمت ورق گالوانیزه بیشتر از ورق‌های فولادی معمولی است. می‌توانید قیمت ورق گالوانیزه و دیگر انواع ورق‌های فولادی و همچنین قیمت روز آهن آلات دیگر را در سایت آسرون به آدرس www.asroon.ir مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید. در صورت تماس با شماره 02143000023 کارشناسان مربوطه به سوالات شما در مورد قیمت ورق گالوانیزه پاسخ خواهند داد.

به همین دلیل اغلب تا زمانی که به دلیل شرایط محیطی نیاز به استفاده از آن‌ها نباشد، مهندسان به سراغ فولاد گالوانیزه نمی‌روند؛ بنابراین برای اینکه هزینه اضافی که پرداخت کرده‌اید به هدر نرود، باید به دنبال راهکارهای برطرف نمودن این مشکل باشید.

توجه کنید که اگر پس از جوشکاری همچنان به مقاومت در برابر خوردگی نیاز باشد، بهترین راه‌حل استفاده از فرآیندهایی مانند رنگ‌آمیزی مواد یا گالوانیزاسیون مجدد پس از جوشکاری خواهد بود.

با رعایت این نکات، به‌راحتی فولاد گالوانیزه را جوشکاری نمایید بدون اینکه نگران خطرات سلامت و کیفیت نهایی کار باشید.

منبع: جام نیوز
عناوین برگزیده