تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۱۷۲۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
هادی بشیراد، رئیس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خبر داد:

چادرملو موفق در تولید بیش از ظرفیت اسمی در واحدهای کنسانتره‌سازی است

می متالز - شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان معدنی کشور است که سهم به‌سزایی در تامین ماده اولیه صنعت فولاد کشور دارد.
چادرملو موفق در تولید بیش از ظرفیت اسمی در واحدهای کنسانتره‌سازی است

به گزارش می متالز، هادی بشیراد در گفت‌وگو با خبرنگاران به جایگاه ایران در تولید معدنی سنگ آهن اشاره کرده و از اهداف این شرکت در زمینه تولید معدنی سنگ آهن گفت. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

ایران از چه جایگاهی در میان تولیدکنندگان سنگ آهن دنیا قرار دارد؟

براساس اطلاعات و آمارهای جهانی، در سال 2017 معادل 400 میلیون و  200 هزار تن سنگ آهن در دنیا تولید شد. میزان تولید سنگ آهن 10 شرکت بزرگ معدنی کشور که زیر پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی هستند طی سال 1396 معادل 45 میلیون و 732 هزار تن شامل 39 میلیون و 188 هزار تن کنسانتره سنگ آهن و 6 میلیون 544 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی اعلام شد.

براساس آمارهای ارائه شده از طرف انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در سال 1396 حدود 10 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی توسط معادن کوچک تولید شده است که کل تولید ایران در سال 1396 به‌ 55،732 هزار تن خواهد رسید که پس از کشورهای استرالیا با 880 میلیون تن، برزیل با 440 میلیون تن، چین با 340 میلیون تن، هندوستان با 190 میلیون تن، روسیه با 100 میلیون تن، آفریقای جنوبی با 68 میلیون تن و اوکراین با 63 میلیون تن در ردیف هشتم تولیدکنندگان جهان قرار دارد.

 

باتوجه به اهمیت اکتشاف، آیا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  برنامه‌ای برای توسعه فعالیت اکتشافی خود دارد؟‌

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو باتوجه به اهمیت موضوع اکتشاف در کشور اقداماتی در این زمینه صورت داده است. ازجمله این اقدامات تشکیل کنسرسیوم بزرگ اکتشافی با مشارکت شرکت‌های فولادی و معدنی با محوریت هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود.  هیئت اجرایی این کنسرسیوم با مشارکت شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، گل‌گهر، چادرملو، میدکو، صبانور و مدیریت سرمایه‌گذاری امید شکل گرفته است. این کنسرسیوم مورد تایید و حمایت ایمیدرو است و در آینده به یک شرکت بزرگ اکتشافی تبدیل خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته با ایمیدرو بناست تا پهنه‌های بزرگ اکتشافی کشور در اختیار این کنسرسیوم قرار بگیرد و بخش خصوصی قادر به سرمایه‌گذاری در اکتشاف معادن باشد.

 

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو چه برنامه و چشم‌اندازی را برای خود تا پایان سال جاری تدوین کرده است؟

اهداف شرکت معدنی و  صنعتی چادرملو در زمینه تولید طی سال 1397 شامل اجرای برنامه‌های استخراج سنگ آهن به میزان 13 میلیون و 600 هزار تن و تحقق تولید 9 تا 9.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن است که این رقم  حدود 25درصد بیشتر از ظرفیت اسمی کارخانه‌های این شرکت است. همچنین در زمینه سنگ آهن دانه‌بندی تولید 500 هزار تن محصول در برنامه قرار دارد. شرکت در زمینه تولید گندله تحقق تولید 3 میلیون و 700 هزار تن و در زمینه تولید فولاد نیز تولید 800 هزار تن شمش فولاد را در دستور کار خود دارد.  

همچنین تکمیل طرح احداث کارخانه احیا مستقیم به ظرفیت سالانه 1،550 هزار تن آهن اسفنجی عمده طرح اجرایی سال جاری بوده و با راه‌اندازی آن تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی در برنامه‌های شرکت قرار خواهد گرفت.

عناوین برگزیده