تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۱۰۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سریال عدم‌اصلاح قیمت‌های فروش؛

این قسمت: زغال‌سنگ

می متالز - معادن زغال‌سنگ کشور این روزها تحت تأثیر موج تورمی ایجادشده در اقتصاد کشور، حال‌ و روز خوبی ندارند و به گفته فعالان این حوزه، در صورت عدم سیاست‌گذاری‌های حمایتی از سوی دولت، بخش قابل‌توجهی از این معادن به ورطه تعطیلی کشیده خواهند شد.
این قسمت: زغال‌سنگ

به گزارش می متالز، این در حالی است که حدود یک میلیارد و دویست میلیون تن ذخیره  قطعی زغال‌سنگ در کشور وجود دارد و در حال حاضر کل تولید زغال‌سنگ یک و نیم میلیون تن در سال و مابقی وارداتی است؛ به گفته کارشناسان در آینده نزدیک با راه‌اندازی برخی طرح‌های فولادسازی کوره بلند این مصرف به 3 ونیم میلیون تن می‌رسد.

سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در خصوص مشکلات جدی پیش‌آمده برای این بخش گفت: تورم شدید ایجادشده در کشور، بخش‌های معدنی و صنعتی، خصوصاً واحدهایی که به جهت تجهیزات وابستگی بالایی به خارج دارند را به میزان قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است.

صمدی با اشاره به افزایش صددرصدی هزینه‌های تولید زغال‌سنگ تشریح کرد: قیمت تجهیزات معادن زغال‌سنگ مانند لوکوموتیو، آرک، ریل، تجهیزات ایمنی، خود نجات و انواع دستگاه‌های تهویه و... تحت تأثیر نرخ ارز و مشکلات وارداتی، تقریباً افزایش 300 درصدی پیدا کرد. از طرفی با افزایش صددرصدی در بخش تأمین چوب و 70 درصدی در حوزه حمل‌ونقل مواجه شدیم. این در حالی است که امسال قیمت تمام‌شده تنها بیست درصد افزایش پیداکرده است.

وی از زیان ده شدن معادن زغال‌سنگ خبر داد و افزود: در حال حاضر بخشی از معادن تولیدات خود را کاهش داده و برخی دیگر معادن تعطیل‌شده‌اند؛

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح قیمت‌ها توسط دولت گفت: تولیدات فعلی مربوط به آماده‌سازی‌های سال گذشته است و در حال حاضر آماده‌سازی معادن برای سال آینده صورت نمی‌گیرد، بنابراین تنها در صورتی می‌توان از تعطیلی معادن جلوگیری کرد که دولت نسبت به اصلاح قیمت اقدام کند.

صمدی تصریح کرد: با توجه به افزایش 100 درصدی قیمت فولاد، به‌طور طبیعی زغال‌سنگ نیز به‌عنوان ماده اولیه ذوب‌آهن باید افزایش پیدا کند و به دلیل اینکه این افزایش قیمت اتفاق صورت نگرفت معادن زغال‌سنگ دچار بحران کنونی شده‌اند.

این فعال معدنی افزود: تیرماه امسال به وزارت صمت اعلام کردیم کارگروهی با عنوان پشتیبانی صنعت زغال تشکیل و نسبت به بررسی قیمت تمام‌شده و تعیین قیمت جدید اقدام کند که تا این لحظه اقدامی صورت نگرفته است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت زغال‌سنگ بر اساس مصوبه دولت هر تن 610 هزار تومان است، درحالی‌که اگر بخواهیم زغال‌سنگ را با همین کیفیت با ارز 8هزار تومان وارد کنیم، حدود 1میلیون و 500هزار تومان برای هر تن باید پرداخت شود. بنابراین در شرایطی که دولت از تولیداتی مانند خودرو حمایت می‌کند، درزمینهٔ قیمت‌گذاری واقعی زغال‌سنگ با توجه به قیمت جهانی نیز اقدام کند. همچنین از دولت انتظار داریم در مباحث زیربنایی، مجوزها حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران همچنین ضمن انتقاد از طرح‌های متعدد غیر کارشناسی و عملیاتی نشده از سوی دولت گفت: انجمن زغال‌سنگ کشور به‌عنوان یکی از متولیان اصلی این بخش، چندان در جریان تدوین و پیشرفت اجرایی طرح جامع زغال‌سنگ کشور قرار ندارد.

وی بابیان اینکه پس از تدوین و در مراسم رونمایی این طرح از اعضای انجمن دعوت شد گفت: در این جلسه نقطه نظرات و پیشنهاد‌هایی را ارائه کردیم اما پس‌ازآن در جریان امور قرار نگرفته‌ایم.

عناوین برگزیده