تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۵۹۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روند معاملات امروز بورس و انتظار حرکت شاخص به ۱.۳۵ تا ۱.۴ میلیونی

‌می‌متالز - در جریان معاملات امروز با برتری تقاضا و کاهش فشار فروش در بسیاری نمادها، شاخص در محدوده قوی ۱.۲۵ میلیونی قرار گرفت و انتظار می‌رود به سمت ۱.۳۵ تا ۱.۴ میلیون واحد حرکت کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با افزایش ۰.۴۲ درصدی به سطح یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش ۰.۰۳ درصدی به سطح ۳۸۲ هزار واحد رسید.

امروز در جدال میان تقاضا و عرضه، برتری تقاضا و کاهش فشار فروش در تعداد زیادی از نماد‌ها به وقوع پیوست. شواهد نشان از آن دارد شاخص کل در حال جبران عقب‌نشینی‌های سال جاری است.

در روز‌های اخیر نماد‌هایی که در آستانه تجدید ارزیابی دارایی‌ها قرار دارند با اقبال روبرو شده اند. موضوعی که در سال‌های گذشته نیز تجربه شده و امروز نیز بخش زیادی از رشد شاخص کل را به خود اختصاص داد.

تجربه سهامداران در ده ماه گذشته باعث شده تا با هر موج افزایشی، فروشندگان در بازار نمایان شوند لذا فعالان بازار سهام، رشد شاخص و روند رو به رشد آن را تا حدودی با دیده تردید می‌نگرند و نمی‌توانند با قطعیت از شروع فصل جدید بازار سخن بگویند. در این میان عده‌ای از تحلیلگران بر مثبت بودن بازار طی یک سال آینده تاکید دارند و به همین دلیل به سهامداران توصیه می‌کنند با تجربه از اشتباهات گذشته از هیجان دوری کنند و با احتیاط و کسب دانش کافی وارد معاملات شوند.

از منظر تکنیکالی شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد که قوی‌ترین محدوده عرضه در کوتاه مدت است رسیده و طبیعتا با فشار فروش کوتاه مدت و خروج نوسان گیران همراه خواهد بود. انتظار افت شدیدی از شاخص نمی‌رود و احتمالا معاملات نوسانی تا چند روز در بازار وجود خواهد داشت و پس از آن انتظار می‌رود شاخص کل به سمت محدوده ۱.۳۵ تا ۱.۴ میلیون واحدی حرکت کند.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " شستا و کچاد" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۶.۲ و ۱۵.۶ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام خرد امروز متعلق به نماد " شستا" به مبلغ ۶۵۵ میلیارد تومان بود.

امروز در گروه بانکی نماد‌های " وبصادر، وبملت و وتجارت " به ترتیب با قیمت‌های مثبت ۴.۱، ۲.۷ و ۴.۴ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت‌های منفی ۰.۳۸ و ۰.۶۵ درصد به پایان رسیدند. معاملات نماد‌های گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا " در غیاب "شبندر" روان و متعادل بودند. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو، خساپا " با قیمت‌های منفی ۱.۲ و مثبت ۰.۷۳ درصد به پایان رسیدند.


وضعیت بازار‌های جهانی و رقیب:


در معاملات امروز بازار‌های جهانی، مس در محدوده ۹۴۳۹ دلار، روی به ۲۹۰۴ دلار و هر انس طلا به ۱۷۸۳ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۷۵.۲ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۷۴ دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازار‌های رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گزارش شده است.


بررسی چند رویداد:


بانک ملت به عنوان دومین بانک بزرگ بورس در عملکرد خرداد و سه ماه سال، قادر به ثبت تراز عملیاتی مثبت ۱.۶ و ۴.۵ هزار میلیارد تومانی شد.

جدول تغییرات سود بین بانکی نشان می‌دهد این متغیر مهم از ۱۹.۷ درصد اردیبهشت به ۱۸.۵ درصد پایان خرداد و ۱۸.۴ درصد روز‌های نخست تیر کاهش یافته است.

طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، ایران با تولید ۱۲.۵ میلیون تن فولاد خام طی ۵ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ و رشد ۹.۲ درصدی همچنان در رتبه دهم دنیا ایستاد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تولید شرکت‌های پتروشیمی در سه ماه نخست سال با افزایش ۷ درصدی به ۱۶.۳ میلیون تن رسید.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۳۶۷۰ ریالی به دلار ۲۰۹۶۰۹ ریالی اعلام شد.

مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر مجوز خرید و فروش سهام برای نیرو‌های کارگزاری‌ها ابلاغ شد تا برای اولین بار امکان معاملات این گروه از ارکان بازار سرمایه فراهم شود.

دو برادر که مالک بزرگ‌ترین کارگزاری ارز مجازی در آفریقای جنوبی بودند با ۳.۶ میلیون بیت کوین ناپدید شدند.

دولت انگلیس با صدور دستورالعملی از صرافی باینانس بزرگ‌ترین صرافی جهان خواست در سریع‌ترین زمان ممکن به کلیه فعالیت‌ها خاتمه دهد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده