تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۱۶۵۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جریان معاملات هفته؛

شاخص‌ها سبزپوش به تعطیلات رفتند

‌می‌متالز - بازار بورس هفته جاری را درحالی به پایان برد که نسبت به هفته قبل، تعداد چراغ‌های سبز این بازار با افزایش رو به رو بود، به طوریکه شاخص کل بورس با بیش از سه درصد افزایش نسبت به هفته قبل حدود ۴۴ هزار واحد صعود کرد و از نیمه کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عبور کرد.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات هفته جاری بازار بورس نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات این بازار در هفته جاری به ۳۱۰ هزار و ۵۴۴ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل که ۳۰۴ هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال بود، افزایشی دو درصدی را تجربه کرد. این درحالی است که حجم کل معاملات با ۱۴.۱ درصد کاهش از ۴۶.۷۶۴ میلیون سهم در هفته گذشته به ۴۰.۱۸۸ میلیون سهم در هفته جاری کاهش یافت.


نگاهی به روند معاملات در بازار‌ها


آمار‌ها در بازار اول و دوم تقریبا صعودی بود درحالی که سه بازار بدهی، مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشتند.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ثابت و در رقم ۱۰۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال باقی ماند. این درحالی است که حجم معاملات که در هفته جاری نسبت به هفته گذشته کاهش ۱۸ درصدی را تجربه کرده است از ۱۶.۰۲۹ میلیون سهم برگه سهم در هفته گذشته به ۱۳.۱۹۸ میلیون سهم در هفته جاری رسید.

ارزش معاملات در بازار دوم سهام رشدی ۵۱ درصدی و حجم معاملات نیز رشدی ۹ درصدی را نسبت به هفته گذشته تجریه کرد. در این راستا ارزش معاملات از ۱۰۰ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۵۱ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات نیز از ۲۱ هزار و ۷۶۱ میلیون سهم تا ۲۳ هزار و ۷۷۷ میلیون سهم افزایش یافت.

این درحالی است که معاملات در بازار‌های بدهی، مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله به گونه‌ای دیگر رقم خورد. به طوریکه ارزش معاملات در بازار بدهی با ۷۶ درصد کاهش، از ۵۳۸۲ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۳۰۶ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات در این بازار نیز از ۶ میلیون برگه سهم در هفته قبل به یک میلیون و۳۸ برگه در هفته جاری رسید و کاهش ۷۵ درصدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته جاری ۲۸۷ میلیارد ریال بود که نسبت به هفته قبل که ۲۷۳ میلیارد ریال بوده، رشدی پنج درصدی داشته است. این درحالی است که حجم معاملات در این بازار در هفته جاری نسبت به هفته قبل کاهشی ۹۷ درصدی داشته است.

آمار‌ها در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نزولی بود. به این صورت که ارزش معاملات در این صندوق‌ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۴۳.۲۴ درصد کاهش یافت و از ۹۵.۱۵۹ میلیارد ریال به ۵۴.۰۱۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات نیز با کاهش قریب به ۵۲ درصدی از ۶.۵۰۱ میلیون یونیت در هفته قبل به ۳.۱۴۵ میلیون یونیت رسید.


دو شاخص سبز بورس


همچنین در جریان معاملات هفته جاری در بازار بورس، شاخص کل بورس با رشدی ۳.۶۲ درصدی از یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحد در هفته قبل، تا یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد در هفته جاری رسید و ۴۳ هزار و ۹۰۶ واحد افزایش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱.۹۴ درصد افزایش یافت و از ۳۷۶ هزار و ۸۸۱ واحد در هفته قبل تا ۳۸۴ هزار و ۱۸۱ واحد در هفته جاری افزایش یافت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده