تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۲۲۸۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خودزنی سیمانی‌ها با فروش زیر قیمت

می متالز - صنعت سیمان کشور تحت تأثیر عواقب ناشی از رکود ساخت‌وساز و افزایش نرخ ارز این روزها در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد و تولیدکنندگان این بخش به جهت کاهش این عواقب، درصدد رایزنی‌هایی به جهت افزایش قیمت این محصول برآمده‌اند.
خودزنی سیمانی‌ها با فروش زیر قیمت

به گزارش می متالز، به گفته فعالان این بخش برخی از تولیدکنندگان به جهت حفظ بقای خود، محصول تولیدی خود را با اعمال تخفیف نسبت به قیمت کنونی به فروش می‌رسانند؛ چراکه رکود ایجادشده در بخش ساخت‌وساز میزان تقاضا برای این محصول کاهش داده است.

حال سؤال اینجاست در چنین شرایطی که تولیدکنندگان برای ادامه حیات خود دست به اقدامات این‌چنینی زده‌اند، افزایش 20درصدی قیمت سیمان چه گره‌ای از مشکلات این بخش بازخواهد کرد؟

در همین خصوص علی‌محمد بد، معاون برنامه‌ریزی و بررسی اقتصادی هلدینگ کاوه پارس گفت: در حال حاضر تنها برخی از کارخانه‌ها به دلیل رکود ایجادشده سیمان را زیر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.

علی‌محمد بد بابیان اینکه این کارخانه‌ها به‌نوعی خودزنی می‌کنند و برای اینکه چند صباحی به طول عمر خود بی افزایند دست به چنین اقداماتی می‌زنند، تصریح کرد: معمولاً کارخانه‌هایی که مکان‌یابی آن‌ها اشتباه بوده و یا از بازار مصرف دور بوده‌اند، تخفیفانی را برای فروش محصولات خود در نظر گرفته‌اند؛ ضمن اینکه این تخفیف نیز موقتی بوده و با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید و کمبود نقدینگی این کارخانه‌ها در بلندمدت از چرخه تولید حذف خواهند شد.

گفتنی است چندی پیش دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از احتمال افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت سیمان خبر داد.
عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با ایسنا،‌ گفته است:‌ باوجود این‌که ارزبری صنعت سیمان زیاد نیست اما بالا رفتن نرخ ارز از ابتدای امسال باعث شده هزینه تأمین مصالح، قطعات و پیمانکاری افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی بابیان این‌که ادامه فروش سیمان باقیمت کنونی، کارخانه‌ها را دچار زیان خواهد کرد، ‌اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت تمام‌شده تولید سیمان را بالابرده، ولی بااین‌حال افزایش منطقی قیمت سیمان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

عناوین برگزیده