تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۲۸۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر اقتصاد و توسعه بازار منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس:

بهره برداری از حدود 3 میلیارد و 311 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

می متالز - راهکار مناسب برای تسهیل امور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حقیقی برای ورود به عرصه تولید، راه‌اندازی کسب‌وکارها در مناطق ویژه اقتصادی است که تا حد زیادی موجب کاهش هزینه‌های تولیدی فعالان اقتصادی می‌شود.
بهره برداری از حدود 3 میلیارد و 311 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

به گزارش می متالز، با توجه به اینکه زیرساخت‌های مناطق ویژه اقتصادی به‌گونه‌ای طراحی شده که دسترسی به انواع منابع آب و انرژی را با قیمت مناسب میسر می کند به همین خاطر ضمن احداث محل شرکت یا کارخانه، مسیر به مراتب راحت‌تری برای دریافت برق صنعتی، سیستم فاضلاب مناسب یا منابع آب و... فراهم می شود. علاوه‌براین واردات تجهیزات با تعرفه گمرکی پایین میسر است.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یکی از نمونه های منطقه ویژه اقتصادی با مزایای بسیار زیاد است که می تواند مرکز جذب بالای سرمایه باشد. این منطقه با دسترسی به منابع انرژی نفت و گاز و راهیابی آسان به آب‌های آزاد و خطوط ارتباطی زمینی و هوایی و دریایی با شرایط همجواری با بنادر شهیدرجایی و بندر شهید باهنر توانسته سرمایه های زیادی را به مرحله ارزش افزوده و تولید برساند.

یوسف علیزاده مدیر اقتصاد و توسعه بازار منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس جذب سرمایه این مجموعه را بالا می داند و در این خصوص عنوان کرد: این منطقه هم در بخش خارجی و هم داخلی مقصد سرمایه گذاری های زیادی بوده و تاکنون شاهد پیشنهاداتی از سرمایه‌گذاران خارجی کشورهای هند، چین و اروپایی بوده ایم. این منطقه با توجه به پتانسیل های تامین نیاز حوزه معدن و فلزات سعی در جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه دارد. به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد این منطقه، حدود 3 میلیارد و 311 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به مرحله بهره‌برداری رسیده که از این میزان 50 میلیون دلار سرمایه خارجی بوده است.

وی این روال را ادامه دار دانست و افزود: یک میلیارد و 424 میلیون دلار طرح در منطقه درحال احداث است و درحال مذاکره با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای احداث پروژه‌های جدید هستیم که این میزان حدود یک میلیارد و و 496میلیون دلار است.

مناطق ویژه اقتصادی امکان رشد و توسعه اقتصادی، ورود سرمایه‌ها به چرخه اقتصاد، افزایش درآمد عمومی و اشتغال، همچنین بهبود وضعیت تکنولوژی صنایع را میسر می‌کند. علاوه‌بر این واحدهای تولیدی در مناطق ویژه می‌توانند از عوارض جانبی مثبت در کنار هم بهره‌مند شوند. برای مثال صنایعی که نیاز به بخش‌های تخصصی مختلف دارند می‌توانند با کنار هم قرار گرفتن در منطقه ویژه زنجیره تولید مناسبی با کاهش هزینه‌های واسطه‌ای ایجاد کنند.

مدیر اقتصاد و توسعه بازار منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در این خصوص تشریح کرد: این منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی سعی داشته موثر واقع شود و آمار و ارقام هم این موضوع را تایید می کند. سهم 18 درصدی در تولید فولاد کشور و 100 درصدی در تولید فولاد استان هرمزگان، سهم 56 درصدی از تولید شمش آلومینیوم کشور و 100درصدی از تولید شمش آلومینیوم استان هرمزگان، سهم 13درصدی از تولید شمش روی کشور و 90 درصدی از تولید شمش روی در استان هرمزگان گواه این امر است که در ادامه سبب ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای اقتصاد و تولید کشور شده است.

عناوین برگزیده