تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۳۱۰۹۴
سرویس خبر : انرژی
عسگری تشریح کرد:

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع پتروشیمی عسلویه/ بررسی اخلال در شبکه توزیع اوره تا مالیات بر صادرات مواد نیمه‌خام

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نظارت میدانی اعضای کمیسیون متبوعش از صنایع پتروشیمی عسلویه، گفت: در این بازدید مشکلات واحد‌های تولیدکننده مانند اخلال در شبکه توزیع اوره و مالیات بر صادرات مواد پتروشیمی بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، مهدی عسگری در تشریح نظارت اعضای کمیسیون صنایع و معادن از صنایع پتروشیمی عسلویه، گفت: در جنگ اقتصادی کشور، صنعت پتروشیمی صنعتی پیشتاز و طلایه‌دار بوده و توانسته نقش خوبی در ارزآوری کشور داشته باشد. از سوی دیگر روند رو به رشد خود را حفظ کرده و میزان داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات مرتبط به این صنعت با وجود تحریم افزایش یافته است.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات صنعت پتروشیمی مستقر در عسلویه، افزود: فعالان صنعت پتروشیمی در این بازدیدها، مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند و مقرر شد در جلسه ویژه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن با حضور مسوولان مربوطه و نمایندگان انجمن صنفی صنعت پتروشیمی و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکار‌های رفع این مشکلات و موانع احصا شود.

وی مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام پتروشیمی را یکی از مشکلات پیش روی این صنعت دانست و توضیح داد: از آنجا که در قانون تعریف مشخصی از مواد نیمه‌خام وجود ندارد، اکنون محصولاتی مواد نیمه خام تلقی می‌شود که با توجه به توان موجود در کشور باید آن‌ها را محصول نهایی محسوب کرد، زیرا امکان ادامه زنجیره با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌ها در کشور وجود ندارد، که این مشکل را باید از طریق طرح استفساریه یا مشخص کردن مصادیق محصولات نیمه خام پتروشیمی رفع کرد.

قاچاق اوره در پی سیستم توزیع نامناسب

این نماینده مردم در مجلس یازدهم نحوه توزیع اوره که یکی از مهم‌ترین کود‌های شیمیایی است را دیگر مشکل واحد‌های تولیدکننده برشمرد و تصریح کرد: به دلیل یارانه‌های پنهان، سیستم توزیع نامناسب و تفاوت قیمت بسیار اوره داخل و خارج از کشور، بخش زیادی از سهمیه کشاورزان که پس از تولید باید به دست مصرف‌کننده برسد، قاچاق می‌شود.

عسگری ادامه داد: طی سال‌های اخیر یکی از مشکلات بخش کشاورزی کمبود کود‌های شیمیایی است، درحالیکه در بازدید از صنایع پتروشیمی عسلویه مشخص شد، این شرکت‌ها توان بالایی در تولید کود‌های شیمیایی با قیمت مناسب دارند؛ در واقع سهمیه‌هایی که باید به دست کشاورز برسد، از طریق رانندگانی که متصدی انتقال این محصولات بودند، قاچاق می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: مادامی که قیمت اوره در داخل و خارج تفاوت بسیاری با یکدیگر داشته باشد، انگیزه سوءاستفاده بسیار است که در نتیجه این موضوع سهمیه کشاورزان داخلی به نوعی قاچاق می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه صنایع مستقر در عسلویه باید به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند، ادامه داد: با توجه به اینکه این مجموعه‌ها تاثیرات بسیاری از نظر زیست محیطی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و... بر زندگی مردم دارند، باید سازوکاری اندیشیده شود که اعتباری که برای مسوولیت اجتماعی پیش بینی می‌شود با توجه به نیاز و خواسته مردم هزینه شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده