تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۴۴۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(21 آذر)

می متالز - روند نزولی شاخص سهام که از روز گذشته اندکی شتاب گرفت، در جریان دادوستدهای امروز هم ادامه یافت. به این ترتیب، دماسنج بازار برای دومین روز پیاپی حدود 800 واحد عقب نشست و مرز 166 هزار واحدی را واگذار کرد. همچنان سهام کالایی در نبود تقاضای موثر و با غلبه عرضه‌ها بیشترین فشار را بر شاخص کل آورده‌اند و تحرک مثبت معامله‌گران بیشتر معطوف به سهام شرکت‌های کوچک‌تر است.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(21 آذر)

به گزارش می متالز، شاخص کل سهام افت تدریجی خود را در معاملات امروز هم ادامه داد. این افت عمدتا تحت تاثیر تنزل بهای سهام غول‌های فلزی و نمادهای پالایشی رقم خورد. به عبارت دقیق‌تر، نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فخوز» در کنار نمادهای پالایشی «شبندر»، «شتران» و «شبهرن» در صدر فهرست موثرترین نمادها بر نماگر اصلی بازار قرار دارند.

هر چند قیمت جهانی مواد خام در معاملات امروز بازارهای جهانی تقویت شد اما کاهش ارزش سهام وابسته نشان می‌دهد که معامله‌گران فعال در این گروه‌ها میل بیشتری به خروج از جریان معاملات خاصه در آخرین روز کاری هفته دارند. عدم اطمینان نسبت به روند بی‌ثبات قیمت جهانی کالاهای اساسی در روزهای اخیر را می‌توان بهانه اصلی چنین رویکردی در بین سهامداران بورس تهران دانست. به نظر می‌رسد تلاطم‌های شدید قیمت نفت و پیشامدهای غیرمنتظره در هفته‌های اخیر ریسک حضور در سهم‌های وابسته را افزایش داده و متعاقبا بر فشار عرضه‌ها و جریان متداوم آن دمیده است. از طرف دیگر، چون قیمت‌های جهانی از روند باثباتی برخوردار نیستند، متقاضیان هم کششی برای خرید سهم‌ها نشان نمی‌دهند تا برآیند این دو عامل زمینه را برای اصلاح قیمت‌ها مهیا کند.

البته کم‌رمقی بازار تنها مختص سهم‌های بنیادی بازار که بیشتر در معرض ریسک‌های جهانی‌اند، نیست، بلکه این جریان به سایر گروه‌ها هم سرایت کرده است. به عبارت دیگر، تب‌وتاب معاملات بانک‌ها و خودرویی‌ها هم فروکش کرده و دامنه نوسان قیمت در این سهم‌ها را متناسب با فضای کلی بازار کاهش داده است. افزون بر کم‌شدن دامنه نوسان قیمت‌ها، کاهش تحرکات معامله‌گران را می‌توان در تنزل ارزش معاملات خرد سهام نیز مشاهده کرد. ضمن اینکه توزیع متناسب و یکپارچه نقدینگی در گروه‌های مختلف گویای این است که فضای غالب بر بازار مختص یک گروه خاص نیست و به نظر می‌رسد تنها عاملی بیرون بتواند این معادلات را تغییر دهد. در این بین شاید مهمترین مولفه رونمایی از عملکرد بنگاه‌هاست که از پایان هفته بعد آغاز می‌شود.

رونق معاملات در جبهه کوچک‌ترها

در مقابل سهم‌های بزرگ بازار که اکثرا معاملات امروز را با افت بهای سهم پشت سر گذاشته‌اند، سهم‌های کوچک‌تری هستند که با استقبال سهامداران مواجه و بازدهی مثبتی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند. واگرایی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن ترسیم‌کننده چنین تصویری است. در شرایطی که نماگر اصلی بازار 0.4 درصد افت کرده، شاخص هم‌وزن با اثر یکسان نمادها سبزپوش است. این رفتار متقابل از سوی این دو نماگر نشان می‌دهد که قیمت اغلب سهم‌های کوچک در محدوده مثبت قرار دارد.

در بین این سهم‌ها، غذایی‌ها، کانی‌های غیرفلزی و قندی‌ها بهترین تقاضای بازار را تجربه می‌کنندو متوسط قیمت در این گروه‌ها از سایر صنایع پیش افتاده است. گروه‌های تک‌سهمی نیز مطابق همین الگو با رشد شاخص معامله می‌شوند.

عناوین برگزیده