تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۲۴۶۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
زغال‌سنگ زمین را نابود خواهد کرد

ترامپ عاشق زغال‌سنگ است

می متالز - سوخت یکی از مسائل مهم اقتصاد صنعتی به شمار می‌رود و همواره برای رشد اقتصادی اهمیت داشته است. پیوند خوردن این حوزه با تغییرات اقلیمی و محیط‌زیست نیز به پیچیدگی‌های آن افزوده است.
ترامپ عاشق زغال‌سنگ است

به گزارش می متالز، اگر ما به سوزاندن زغال‌سنگ و نفت برای تامین انرژی جامعه‌مان ادامه بدهیم، خیلی زودتر از آن‌که فکر می‌کنیم خواهیم پخت. اخیرا گروه علمی سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی، هشداری جدید را اعلام کرده درباره این‌که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های برق و وسایل نقلیه به همین منوال ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۴۰ میلادی تغییرات برگشت‌ناپذیری به وجود خواهد آمد که قبلا پیش‌بینی شده بود سال‌ها بعدتر از این تاریخ رخ بدهد. هزینه‌ای که برای این تغییرات اقلیمی تخمین زده شده، تریلیون‌ها دلار پول و خسارت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی است که تمام دنیا را درمی‌نوردد و شامل از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، سیل‌های خانمان‌برانداز، خشکسالی‌های شدید، قطحی غذا، مهاجرت‌های دسته‌جمعی و فقر شدیدتر خواهد بود.

گروه تحقیقاتی سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی هشدار داده است که اجتناب از این بدترین تاثیرات که رخداد آن‌ها نزدیک است، فقط می‌تواند با یک تغییر ریشه‌ای و بی‌سابقه در نظام انرژی جهانی رخ بدهد. این تغییرات شامل حذف عملی استفاده از زغال‌سنگ به‌عنوان منبعی برای تولید برق خواهد بود.

با این‌حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده که اجماع علمی پذیرفته‌شده بر سر تغییرات اقلیمی را زیر سوال برده، همچنان در حال مفتخر بودن به این است که «زغال‌سنگ زیبای تمیز» در حال سوختن در نیروگاه‌ها است و آژانس حفاظت از محیط‌زیست دولت خود را به سمتی هدایت کرده است که اقدامات جدید و بزرگ دولت اوباما را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق نیروگاه‌های برقی که زغال‌سنگ می‌سوزانند، معلق کند. این کار به‌طور غیرقابل‌درکی بی‌معنی و بی‌خردانه است. تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا به‌علاوه این‌که مبارزه علیه تغییرات اقلیمی را تضعیف می‌کند، باعث خواهد که این سوخت به‌عنوان کثیف‌ترین سوخت فسیلی رایج جهان همچنان در نظام انرژی این کشور و جهان حضور داشته باشد و سلامت عمومی، قلب‌ها و ریه‌های مردم معمولی آمریکا را به خطر بیندازد.

ماموریت اصلی آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا این است که از سلامت و رفاه عمومی مردم این کشور حفاظت کند. ابزارهای اساسی این کار در طول ۵۰ سال گذشته قوانین هوای پاک و آب پاک فدرال بوده است که می‌خواسته قرارگرفتن آمریکایی‌ها در معرض سم‌ها و آلاینده‌های زیست‌محیطی محدود شود.

اما گه‌گاه و خیلی به‌ندرت و خلاف معمول، دولت‌هایی بر سر کار آمده که به نظر می‌رسیده این ماموریت را فراموش کرده بودند. دولت کنونی یکی از این دولت‌ها است. رئیس فعلی آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا کسی است که نسبت به رئیس سابق بهبودهای خیلی خوبی را در این حوزه انجام داده و تغییرات ضد زیست‌محیطی او را اصلاح کرده، با وجود این، از نظر ایدئولوژی و سیاست‌گذاری مشابه رئیس قبلی این آژانس است و در سیاست‌هایش صنایعی که لابی‌های زیادی با آژانس می‌کنند سنگینی می‌کند و این اتفاق خلاف نیازهای آمریکایی‌ها در حوزه سلامت است. رئیس فعلی آژانس حفاظت از محیط‌زیست نیز مثل رئیس‌جمهوری که در خدمت اوست، نگرانی کمی بابت تغییرات اقلیمی و چالش‌های عمیق این اتفاقات بروز می‌دهد.

آخرین نمونه این سیاست‌های ضد سلامت عمومی، لایحه‌ای است که آژانس به کاخ سفید فرستاده برای این‌که در قوانینی که برای کاهش آلودگی هوا تلاش می‌کند و در ابعادی وسیع‌تر، می‌خواهد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کمتر کند، تجدید نظر شود. هدف این لایحه به‌طور مشخص این است که یافته‌های سال ۲۰۱۱ را درباره تاثیرات انتشار گازهای گلخانه‌ای روی تغییرات اقلیمی زیر سوال ببرد و تلاش‌هایی را که دولت اوباما برای کاهش انتشار این گازها و ذرات معلق در هوا انجام داده اصلاح کند. در واقع، این قوانین در دولت اوباما اعتنایی به نارضایتی صنایع نداشت بلکه بر منافعی که در جریان کاهش تاثیرات جانبی فعالیت صنایع مثل مه‌دود برای مردم ایجاد می‌کرد، تاکید داشت. با این‌که فواید کنترل ذرات معلق در حوزه سلامت عمومی ظاهرا کم و هزینه‌های کنترل این ذرات برای کسب‌وکارها زیاد است اما این هزینه‌ها کمتر از هزینه‌های پنهانی خواهد بود که در قالب هزینه‌های درمان و کاهش ساعت‌های کاری به‌خاطر آلودگی هوا در آینده پیش خواهد آمد.

اما مسئله این‌جا است که در حال حاضر، کابینه ترامپ این پیشرفت‌ها را که در دوران اوباما در زمینه کاهش آلودگی هوا داشت، رو به عقب می‌برد و این علاقه به سوخت‌های فسیلی و مخصوصا زغال‌سنگ در آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته رئیس آژانس حفاظت از محیط‌زیست قول داده که محدودیت انتشار برخی از ذرات معلق و آلاینده‌ها را ادامه بدهد. او گفته است که صنایع همین حالا هم میلیاردها دلار پول خرج می‌کنند برای این که از فناوری‌هایی استفاده کنند که آلایندگی کمتری دارد. اما در هر حال، تضعیف بنیادی که طبق قوانین برای آلاینده‌ها تدوین شد، برای سلامت آمریکایی‌ها و همچنین تغییرات اقلیمی در سرتاسر جهان مضر خواهد بود.

عناوین برگزیده