تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۴۱
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۴۸۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

آنچه در نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گذشت

می متالز - نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور مدیران عامل شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و اعضای انجمن فولاد برگزار شد.
آنچه در نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گذشت

پذیرش ریسک بومی‌سازی توسط فولادسازان و حمایت آن‌ها از داخلی‌سازی قطعات

به گزارش می متالز، شروع جلسه با سخنرانی دکتر سبحانی، رئیس جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران  و حول موضوع جشنواره به انضمام آمار تولید و صادرات 8 ماهه نخست سال بود که پیام آن انتظار تسهیل در شرایط صادرات کشور است. وی در این راستا عنوان کرد: در ٨ ماهه امسال در تولید محصولات فولادی بیشترین تولید از آن محصول میلگرد با افزایش ٢٢ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده است. در 8 ماهه 97 در بحث محصولات فولادی و نوردی 14.232 میلیون تن تولید شده که 10 درصد رشد داشته است. بیلت و بلوم با 9 میلیون تن 9 درصد رشد داشت. اسلب 7 میلیون و 382 هزار تن تولید شده است. بعلاوه اینکه برای محصول آهن اسفنجی بیش از 17 میلیون تن تولید داشتیم. 8 تا 10 میلیون تن مازاد نیاز داخل امسال دیده خواهد شد و چنانچه تمهیداتی اندیشیده نشود شاهد افت تولید واحدها خواهیم بود. تعریف خودکفایی هم باید به درستی اجرایی شود، واردات برخی از قطعات به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید در داخل به معنای وابستگی و نفی خود کفایی نیست.

سبحانی در ادامه با اشاره به موضوع جشنواره افزود: در این جشنواره، علاوه بر ارائه توانمندی‌های شرکت‌های زنجیرۀ فولاد و تأمین‌کنندگان آن‌ها، مجموعه‌ای از نیازمندی‌های زنجیرۀ فولاد کشور که فرصتی برای بومی‌سازی محسوب می‌شود نیز ارائه خواهد شد.نکتۀ قابل‌توجه در این جشنواره و نمایشگاه، پذیرش ریسک بومی‌سازی توسط فولادسازان و شرکت‌های بزرگ معدنی و حمایت آن‌ها از داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات موردنیاز است که برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد.

وی در آخر خبر خوبی به فولادی ها داد و تصریح کرد: به زودی روز ملی فولاد را در تقویم خواهیم داشت.

 

اکنون معضل مازاد تولید و صادرات است

در ادامه احرامیان نایب رئیس انجمن فولاد در نشست خبری شرکت های بزرگ فولادی و معدنی به مناسبت جشنواره عنوان کرد: قیمت فولاد ایران در بازار داخل به نرخ دلار بالا نبوده در حالی که در نرخ نیما بالاتر قیمت گذاری شده است. البته باید به این موضوع تاکید شود که در بازار داخل برای تامین فولاد با مشکلی مواجه نیستیم به همین خاطر ورود دولت در بخش فولاد نیازی نبود چراکه در بازار داخل مسئله برای تامین وجود ندارد و بازار با وفور عرضه مواجه است.

وی در ادامه گفت: در تحریم قبلی، ایران دومین واردکننده فولاد بود و حتی تا 11 میلیون تن فولاد وارد کرد اما اکنون معضل مازاد تولید و صادرات است.

 

به ازای هر تن تولید 120 دلار نیاز ارزی داریم

رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد نیز در نشست حضور داشت و از نیازهای فولادی ها سخن گفت، وی عنوان کرد: در سال برای محصولات فولادی نیازمند ٣٠٠ میلیون تن جابجایی هستیم که بیشتر باید در بخش ریلی باشد و نیازمند ٧ میلیارد سرمایه گذاری است. نیاز به واردات ۳ میلیارد دلاری مواد اولیه  برای تولید ۲۵ میلیون تنی فولاد در سال جاری است.

شهرستانی افزود: در افق 1404 باید بر روی صادرات 25 میلیون تن فولاد برنامه ریزی نماییم. درمجموع 50 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که 20 میلیارد آن از داخل قابل تامین است و مابقی بایستی از خارج تامین شود. به ازای هر تن تولید 120 دلار نیاز ارزی داریم.

 

در حوزه فولاد میانى با رشد ١٨ درصدى مواجه بودیم

رسول خلیفه سلطانى، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبری نخستین جشنواره ملی و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: رتبه جهانى فولاد ایران در سال گذشته میلادى ١٢-١٣بود اما در ٨ ماهه سال جارى میلادى این رتبه به جایگاه دهم رسیده است. در حوزه فولاد میانى (بیلت، بلوم واسلب)  با رشد ١٨ درصدى مواجه بودیم در حالى که رشد متوسط جهانى حدود٦ درصداست.

خلیفه سلطانى بیان کرد: امیدوار هستیم در شرایط موجود براى چالش هاى جدید ویژه در بحث تامین تجهیزات و قطعات و مواد اولیه برنامه ریزى داشته باشیم. در زمینه تولید تجهیزات، شرکت‌هاى فولادى بخشى از ریسک را قبول مى کنند تا براى شرکت هاى داخلى انگیزه ایجاد شود.

 

اکنون صادرات ضرورت تولید شرکت هاست

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نشست خبری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد اظهار کرد: ٦ هزار میلیارد تومان رانت در جیب دلالان رفته و هیچ مصرف کننده ای از آن استفاده نکرده است، امیدواریم تجربه ای برای دولت باشد تا به این شکل برای برنامه های فولادی تصمیم نگیرد.

وی ادامه داد: اکنون صادرات ضرورت تولید شرکت هاست و باید صادرات سهل شود و هرگونه مانعی که سر راه آن وجود دارد آسان شود. خارجی ها برای ما محدویت ایجاد کردند، در واقع بیشتر کشورها گوش به دستورات و صحبت های امریکا داده اند و همه آنها با یکدیگر دست به یکی کردند. پس ما باید تسهیلات را بیشتر کنیم و هرگونه عوارضی برداشته شود و هر امکانی دولت دارد برای صادارات فراهم کند.

 

جشنواره ملی فولاد ایران فرصتی برای معرفی توانمندی ها

مهندس اسدالله فرشاد، مدیر عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست حضور داشت و عنوان کرد: عصاره ٥ دهه فعالیت فولادی ها، در این جشنواره نشان داده می شود .

وی افزود: فرصتی برای معرفی توانمندی ها در این جشنواره فراهم می شود.

عناوین برگزیده