تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۴۹۳۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیگیر یک درصد سهم روستا‌ها از معادن تویسرکان هستم

‌می‌متالز - سرپرست فرمانداری تویسرکان با تاکید بر پیگیری سهم یک درصدی روستا‌های این شهرستان در اطراف معادن گفت: وضعیت نحوه فعالیت معدن بالا دستی سد سرابی هم در دست بررسی است.

به گزارش می‌متالز، سوژه ثبت شده در فارس من با عنوان معادن گرانیت تویسرکان سهم شهرستان را پرداخت نمی‌کنند را از مسوولان مربوطه پیگیر شدیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان تویسرکان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این مطالبه مردمی، با اشاره به فعال بودن ۱۰ معدن از ۱۵ معدن موجود در این شهرستان اظهار کرد: بقیه معادن نیز به صورت فصلی در شهرستان فعالیت دارند.

حسین افشاری با بیان اینکه برای هر معدنی در سطوح مختلف کشوری و... به دنبال صدور پروانه بهره‌برداری بر اساس قانون حقوق دولتی مشخص شده و سالانه به خزانه ملی واریز می‌شود افزود: سازمان صنعت و معدن استان همدان نیز این حق قانونی را متناسب با میزان استخراج و ارزش مادی معدنی دریافت و به حساب خزانه انتقال می‌دهد.

وی در خصوص اینکه آیا همه مبلغ واریزی از معادن به حساب خزانه، در استان هزینه می‌شود یا نه بنده تاکنون نتوانستم اطلاع موثقی بگیرم گفت:، اما این دریافتی جزو ردیف‌های درآمدی در استان همدان لحاظ می‌شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان تویسرکان با تاکید بر اینکه مجلس در زمان تنظیم بودجه سنواتی در اوایل سال این مهم را لحاظ می‌کند بیان کرد: گاهی فعالیت این معادن منجر به خسارت زدن به روستا و زیرساخت‌ها می‌شود؛ برهمین اساس بنده پیگیر اخذ یک درصد سهم روستا‌ها در راستای آبادانی و عمران روستا‌های اطراف معادن به‌عنوان یک مطالبه به حق مردم شهرستان هستم.

وی خاطرنشان کرد: براساس پیگیری صورت گرفته از سوی فرمانداری تاکنون در شهرستان تویسرکان هیچ ردیف قانونی در خصوص سهم یک درصدی اهالی روستا‌های که معادن در آن‌ها فعالند، ابلاغ نشده است.

افشاری یادآور شد: البته گاهی اوقات توافقات محلی نظیر تقبل هزینه امور عمومی روستا بین معدن‌داران، شورا و دهیار روستای اطراف معادن صورت می‌گیرد که ممکن است این هزینه کرد هم متناسب با هر روستا و معدن کم و زیاد و گاهی هیچ مبلغی هم پرداخت نشود.

وی با تاکید بر بررسی وضعیت و نحوه فعالیت معدن بالادست سد مخزنی سرابی بیان کرد: این مجموعه علاوه آسیب‌های زیست محیطی به طور حتم برای سد نیز عوارضی خواهد داشت، بنابراین پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و نتیجه را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده