تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۷
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۵۱۱۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استان‌های کمتر توسعه یافته در مالیات و کارت‌های بازرگانی مورد ظلم واقع می‌شوند

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: مالیات واحد‌های صنعتی بزرگ استان‌های کمتر توسعه یافته در تهران وصول شده و کارت بازرگانی فعالان اقتصادی آن‌ها از اتاق تهران صادر می‌شود لذا درآمد‌های حاصل از این دو بخش در استان محل استقرار و فعالیت آنان جذب نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: اتاق بازرگانی مشهد (خراسان رضوی) به لحاظ تعداد بعد از اتاق بازرگانی تهران، دومین اتاق بازرگانی بزرگ کشور است، اما به لحاظ درآمد در رتبه پانزدهم قرار دارد، این اتاق برای اداره امورات خود از اتاق بازرگانی ایران کمک بودجه‌ای می‌گیرد.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی اصفهان بعد از اتاق بازرگانی تهران ثروتمندترین اتاق بازرگانی کشور است، زیرا درآمدی که به عنوان مثال از کارخانه ذوب آهن دارد ۱۰ برابر درآمد یک سال اتاق بازرگانی مشهد است.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در حالی که همه مشکلات ناشی از فعالیت واحد‌های صنعتی بزرگ به مردم استان بازمی گردد، اما مالیات آن‌ها در تهران وصول می‌شود و استان هیچ عایدی از این بخش ندارد، از سوی دیگر کارت‌های بازرگانی فعالان اقتصادی واحد‌های بزرگ صنعتی در منطقه خواف یا ایران خودرو خراسان از اتاق تهران صادر می‌شود و استان هم در این بخش هیچ چیز نصیبش نمی‌شود.

شافعی افزود: مشکلات مزبور باعث شده که اتاق بازرگانی مشهد (خراسان رضوی) نتواند خودگردان باشد چرا که مالیات و کارت‌های بازرگانی واحد‌های بزرگ استان‌های کمتر توسعه یافته در کشور در تهران انجام می‌گیرد، از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که به این ظلم طولانی پایان دهد.

شش هزار و ۵۰۸ واحد صنعتی با اشتغال زایی ۲۰۴ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی فعال هستند. ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری بخش تولید صنعتی در خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است. بیشترین حجم سرمایه‌گذاری صنعتی این استان به ترتیب متعلق به صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی و معدنی، صنایع پتروشیمی و پلیمری است. ۲ هزار و ۳۰۰ کارت بازرگانی در خراسان رضوی فعال است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی (ایرنا)

عناوین برگزیده