تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۵۴۵۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آسیب زا بودن اضافه برداشت‌های معادن در گیلان

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: اضافه برداشت‌های معدنی آسیب زا است و برابر ضوابط با تخلفات معدنی برخورد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، تیمور پورحیدری امروز در بازدید از معادن رودبار اظهار کرد: اسلوب و شیوه بهره برداری معادن باید در چارچوب قوانین به نحوی انجام شود که در اذهان عمومی؛ تخریب منابع تلقی نشود.

وی افزود: معادن رودبار در کنار فعالیت معدنی به مسوولیت اجتماعی نیز بپردازند و همه ضوابط با نظارت سازمان نظام مهندسی معدن و مسوولین فنی معادن در حین عملیات معدنی برای کاهش مخاطرات رعایت شود و مطالبات حقوق دولتی معادن نیزبه طور دقیق پیگیری خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه قانون معادن کاملاً شفاف است تاکید کرد: از رویکرد‌های سطحی و غیر کارشناسی در بهره مندی از مواهب و ذخایر طبیعی معدنی استان پرهیز شود تا پویایی در حوزه تولید و صنایع معدنی و به تبع آن اشتغال آفرینی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به برنامه فعال سازی برخی از معادن راکد در سال جدید از طریق مزایده، افزود: در حالت فعلی ۴۲ معدن در استان در حال فعالیت و دارای پروانه بهره برداری هستند که برنامه‌ریزی شده است ۳۷ معدن دیگر نیز که دارای ذخایر معدنی مناسب برای سرمایه گذاری و بهره برداری هستند از طریق مزایده به شرکت‌های دارای صلاحیت با نظارت دقیق واگذار شود.

پورحیدری با اشاره به پیش بینی افزایش اشتغال در حوزه معادن جدید ادامه داد: با فعال شدن این ظرفیت‌های معدنی زمینه اشتغال حداقل بیش از ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم در زنجیره بهره‌برداری آن‌ها در حوزه‌های حمل و نقل و فرآوری به وجود خواهد آمد.

وی ساماندهی و بازنگری در امور معادن را از برنامه‌های مهم اداره کل صمت گیلان برشمرد و گفت: قطعاً نظارت بر امور معادن به مراتب بیشتر خواهد شد و در این راستا از ظرفیت‌های نهاد‌ها و تشکل‌های مرتبط نظیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی؛ خانه معدن و سازمان نظام مهندسی به صورت میدانی و عملیاتی استفاده خواهد شد.

مدیرکل صمت گیلان اضافه برداشت‌های معدنی را آسیب زا دانست و هشدار داد: چنانچه بیش از میزان کارشناسی شده در مجوز صادره از بسترمعادن برداشت انجام شود، تخلف است و برابر ضوابط با تخلفات معدنی با جدیت تمام برخورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

عناوین برگزیده