تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۵۴
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۲۶۸۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

خراسان جنوبی قطب معدنی سنگ شرق کشور

می متالز - استان خراسان جنوبی دارای پتانسیل های بالایی در بخش معدن است. شرایط خاص زمین شناسی این استان منجر به پیدایش مواد معدنی (۵۴ ماده معدنی با ذخیره قطعی بالغ بر ۲/۵ میلیارد تن) در سطح استان شده است.
خراسان جنوبی قطب معدنی سنگ شرق کشور

 از جمله این مواد معدنی می توان به زغال سنگ، طلا، مس، آهن، تنگستن، آنتیموان، سنگ های تزئینی (گرانیت، مرمر، مرمریت و تراورتن ) بازالت، گارنت، منیزیت، دولومیت، کرومیت، پرلیت، خاک های صنعتی، بنتونیت، کالوئن، سیلیس، فلدسپات، فلورین، سولفات سدیم، باریت، زئولیت، پتاس، توف، گچ، آهک و مارن اشاره نمود. از این رو خراسان جنوبی را می توان بهشت معادن نامید.

این امر ضرورت توجه به جایگاه معدن و تقویت جایگاه بهره برداری و فرآوری معدنی و ایجاد ثروت و ارزش افزده با تکیه بر پتاسیل های معدنی استان را نشان می دهد لذا توسعه معادن و صنایع معدنی و تجارت آنها نقش محوری را در توسعه اقتصادی استان داراست.

سنگ های تزئینی استان نیز شامل گرانیت، مرمر، مرمریت و تراورتن با ۱۲۰ میلیون تن ذخیره قطعی و ظرفیت استخراج اسمی سالیانه ۸۶۰ هزار تن در قالب ۱۰۹ واحد معدنی می باشد که گستره ای از بافت ها، رنگ های متنوع و مشخصات فنی قابل قبول را در بر می گیرد که امکان کاربرد آنها را متناسب با سلیقه مصرف کننده و نوع مصرف اعم از تولید انواع محصولات اعم از پلاک و اسلب، مصنوعات سنگی، اقلام تزئینی و دکوراتیو فراهم می کند و مجموعه این عوامل باعث شده که سنگ خراسان جنوبی در نماکاری ساختمان، کف پوشی ، پله و دیگر تزئینات ساختمان کاربرد زیادی داشته باشد.

عناوین برگزیده