تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۶۹۶۲
سرویس خبر : زمین شناسی

همکاری سازمان‌ها، شرط اصلی توسعه اکتشافی

می متالز - ایران جیمکس (دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی) با نگرش ویژه بر توسعه پایدار، ۸تا ۱۰ ماه جاری برگزار می‌شود.
همکاری سازمان‌ها، شرط اصلی توسعه اکتشافی

به گزارش می متالز، شرکت رستاک پاد ویژن نیز برگزارکننده آن و هتل المپیک تهران، محل برگزاری رویداد است. در آستانه برگزاری ایران‌جیمکس به سراغ شرکت‌های حامی و برگزارکننده رفته ایم و انگیزه‌های آنها را درباره حضور و حمایت از این رویداد جویا شده ایم.

 

اکتشاف ضعف مدیریتی دارد

هادی گلزار، مدیرعامل شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان و از حامیان این رویداد گفت: شرکت ما ۴ محدوده در مساحتی به وسعت ۸۰کیلومتر مربع در اختیار دارد و در میانه سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ در این وسعت نزدیک به ۴۰هزار متر حفاری اکتشافی را در ۳ سال انجام داده است. این دستاورد باعث شد ذخایر ما از ۴میلیون تن در سال به ۲۰ میلیون تن برسد. تاکنون از خیلی از رویدادهای معدنی از جمله رویداد پیش رو پشتیبانی کرده‌ایم.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات ما در بخش اکتشاف به ضعف‌های مدیریتی برمی‌گردد که در این حوزه وجود دارد. ما زیرساخت اکتشافی نداریم و سازمان زمین‌شناسی ما هم اطلاعات پایه‌ای زمین‌شناسی در اختیار ندارد، در حالی که برای یک سرمایه‌گذار چه داخلی باشد و چه خارجی، مهم است که برای کار روی یک محدوده یا معدن، یک پروانه بهره‌برداری قابل قبول در اختیار داشته باشد.
 آیا در ایران می‌توان، پروانه بهره‌برداری را دید و به سرعت خرید؟ خیر. سرمایه‌گذار باید اکتشاف کند و صحت پروانه را دریابد. این در حالی است که در شرکت‌های توسعه‌یافته معدنی، وقتی سازمان زمین‌شناسی امری را تایید می‌کند مورد اطمینان و کاربرد سرمایه‌گذار است و می‌‌توان به آن اعتماد و استناد کرد. معدنکاری خوب نیاز به اکتشاف خوب به عنوان اساس کار دارد، همان طور که به آب، برق و ریل آهن نیاز دارد.
گلزار در اظهارنظر خود درباره عملکرد سازمان زمین‌شناسی به عنوان سازمان اصلی مسئول در بخش اکتشاف کشور، گفت: نخستین مسئله این است که این سازمان از مشکل ساختاری در رنج است.
وی افزود: اساس کار سازمان‌های زمین‌شناسی در سطح جهان، تهیه نقشه‌های ژئوشیمی و ژئوفیزیک پایه است تا به شناسایی آنومالی‌هایی بینجامد که به سرمایه‌گذاران ارائه شود، در حالی که در ایران نمی‌توان از سازمان زمین‌شناسی خواست یک منطقه امیدبخش را برای سرمایه‌گذاری معرفی کند.
مدیرعامل شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان در نهایت پیشنهاد کرد هدف‌ سازمان زمین‌شناسی بازنگری شود و اضافه کرد: این سازمان به یک مدیر اقتصادی نیاز دارد تا از ظرفیت‌های چشمگیر آن بهره‌برداری کند. منظور از یک مدیر مناسب شخصی نیست که حتما تخصص معدنی و زمین‌شناسی دارد بلکه باید اقتصاددان باشد و بفهمد که اهمیت سازمان زمین‌شناسی، جمع‌آوری اطلاعات پایه برای همه سازمان‌هاست.
به طور مثال در سازمان زمین‌شناسی امریکا، نقشه‌های پایه‌ای علاوه بر استخراج مواد معدنی برای کاربردهای دیگر از جمله مدیریت بحران‌های طبیعی نیز به کار می‌آیند. سازمان زمین‌شناسی ایران نیز چنین ظرفیتی دارد.

 

نمایشگاه جیمکس، مهم‌ترین رویداد تخصصی اکتشاف

مدیرعامل شرکت پارسی کانکاو درباره حضور در نمایشگاه و مسائل مربوط به حوزه اکتشاف عنوان کرد: رایزنی‌هایی که در این نمایشگاه انجام می‌شود، می‌تواند آغازی برای همکاری‌ بلندمدت و چندجانبه بین صاحبان صنایع اکتشافی باشد. رضا زرین‌پور درباره فعالیت‌ها و پروژه‌های شرکت عنوان کرد: پروژه بررسی‌های اکتشافی جی‌آی‌اِس و مدل‌سازی، اکتشاف کانسارهای تبخیری، جی‌آی‌اِس و مدل‌سازی در محور ماه‌نشان – قره‌آغاج، پروژه شناسایی کانسارهای مس پورفیری و اپی ترمال مس و طلا در محور خوسف – بصیران در جنوب خراسان، پروژه مطالعات در محدوده‌های جنوب شرقی کالکافی، چاه پلنگ جنوبی، عروسان و نگین بلوک ایران مرکزی، از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که این شرکت با موفقیت به اجرا درآورده است. ازجمله پروژه‌های در دست اجرای این شرکت، پروژه مطالعات اکتشافی در محدوده مس تنگوئیه، پروژه انجام عملیات اکتشافی و فاز پی‌جویی در منطقه اکتشافی مزرعه است. زرین‌پور با اشاره به دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی، مهم‌ترین رویداد تخصصی اکتشاف است. حضور در نمایشگاه‌ها موجب می‌شود با شرکت‌های فعال در عرصه اکتشاف، آشنا و از آخرین و به‌روزترین توانمندی‌ها، محصولات و تجهیزاتی که در زمینه اکتشاف مواد معدنی رخ داده است، باخبر شویم. ما با هدف عرضه توانمندی‌های شرکت خود، در این نمایشگاه اختصاصی شرکت کرده‌ایم. به نظر من موضوع آموزش که در پنل‌های تخصصی در نظر گرفته شده، از مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه است. همچنین معرفی فعالیت و محصولات شرکت و رایزنی‌هایی که در این نمایشگاه انجام می‌شود، می‌تواند آغازی برای همکاری‌ بلندمدت و چندجانبه با شرکت‌های مختلف باشد. وی در پاسخ به این پرسش که نقطه تمایز شرکت شما با سایر شرکت‌های فعال در حوزه صنایع معدنی و اکتشافی چیست، عنوان کرد: نقطه تمایز شرکت ما با سایر شرکت‌های معدنی، به‌روز بودن و چابک بودن گروه کارشناسی است.
مدیرعامل پارسی کانکاو همچنین با اشاره به حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه عنوان کرد: سازمان زمین‌شناسی و برخی فعالان عرصه خصوصی و دولتی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند اما سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) شرکت نکرده است، در حالی که باید در این رویداد مهم به‌عنوان یکی از فعالان اصلی صنایع معدنی و فولادی در کنار سایر فعالان این عرصه شرکت می‌کرد. بسیار پیش می‌آید که فعالان این عرصه به شکل گزینشی در رویدادهای نمایشگاهی شرکت می‌کنند. به نظر من نمایشگاه‌های معدنی باید منسجم شوند. اگر نمایشگاه‌های صنایع معدنی به شکل بین‌المللی و به‌عنوان یک رویداد سالانه با حضور تمام شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی برگزار شود، امکان تاثیرگذاری بیشتر وجود خواهد داشت. زرین‌پور درباره تاثیر تحریم‌ها بر روند فعالیت شرکت‌های اکتشافی، عنوان کرد: افزایش نرخ دلار بر تمام صنایع تاثیر گذاشت. برخلاف سایر صنایعی که از کاهش ارزش ریال در مقابل دلار ضرر کردند، این کاهش تاثیر مثبتی بر صنایع معدنی داشت و موجب رونق گرفتن صنایع معدنی در ایران شد. وی درباره واگذاری پروژه‌های معدنی در ایران، گفت: بخش زیادی از پروژه‌های معدنی بین شرکت‌های دولتی و خصولتی توزیع می‌شود و نقش بخش خصوصی در این زمینه بسیار محدود است. پروژه‌ها باید به گونه‌ای واگذار شوند که بخش خصوصی نیز نقش فعال‌تر و پررنگ‌تری در پروژه‌های معدنی داشته باشد. مدیرعامل پارسی کانکاو با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های صنایع اکتشافی اظهار کرد: انجام یک پروژه از زمان شروع تا پایان آن، به ۲ تا ۳ سال زمان نیاز دارد و نرخ تجهیزات، قطعات و سایر ملزومات کار در این ۲ سال انجام پروژه، با نوسانات قیمتی شدیدی روبه‌رو است، به شکلی که برای شرکت‌های فعال در حوزه معدنی دردسر ایجاد می‌کند. ازجمله مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های صنایع معدنی، نبود فهرست بهای مصوب است. ۲ محل برای تصویب فهرست بها وجود دارد، یکی نظام مهندسی و دیگری جامعه مهندسین مشاور. تا ۳ سال پیش، فهرست بهای مصوب وجود داشت. فهرست بهای مصوب در یک فرآیند اداری طولانی تعیین می‌شود و تا قیمت‌ها و نظرها، تجمیع و فهرست‌بها مشخص شود، سال به پایان می‌رسد و قیمت‌های مصوب دیگر به درد بازار نمی‌خورد یعنی باید برای سال جدید دوباره قیمت‌ها تعیین شوند. نکته مهم آنکه همین فهرست‌بها نیز در ۲ سال گذشته صادر نشده است. زرین‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا فهرست‌بهای دیگری در این زمینه وجود دارد، گفت: بله، درحال‌حاضر فهرست بهای غیررسمی برای انجام پروژه‌ها وجود دارد اما شرکت‌های اکتشاف معادن بر اساس آن عمل نمی‌کنند. اگر فهرست‌بهای رسمی با نظارت دقیق و درست صادر شود، بسیاری از مشکلات صنایع اکتشافی حل خواهد شد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه توقعی از دولت دارید، گفت: دولت باید بستری فراهم کند تا صنایع بتوانند فعالیت کنند، برخی قوانین، صنایع را با مشکل روبه‌رو می‌کنند و برخی از فعالان بخش خصوصی می‌گویند دولت ما را به حال خودمان بگذارد. قوانین شاید به طور مستقیم روی صنایع اکتشافی تاثیر نگذارند اما به شکل غیرمستقیم آنها را درگیر خواهند کرد چراکه هرگونه تغییر مثبت یا منفی در زنجیره تولید مواد معدنی روی صنایع اکتشافی تاثیر می‌گذارد.

عناوین برگزیده