تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۷۰۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (2 بهمن)

توجه معامله‌گران به سهام بانک‌ها

می متالز - معاملات روز سه‌شنبه در حالی با افزایش 883 واحدی شاخص کل بورس همراه شد که در این روز بازیگران بازار به خرید سهام نمادهای گروه بانکی تمایل نشان دادند. بر این اساس هر دو گروه از معامله‌گران ، چه حقیقی و چه حقوقی به خرید سهام بانکی‌ها پرداختند. اما سهامداران عمده در کنار خرید سهام مزبور به جمع‌آوری سهام نمادهای پالایشی نیز تمایل نشان دادند.
توجه معامله‌گران به سهام بانک‌ها

به گزارش می متالز، در دادوستدهای روز سه‌شنبه بازار سهام در نهایت برآیند جابه‌جایی‌ها به خالص خرید 28میلیارد تومانی حقوقی‌ها منتهی شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در بازار روز سه‌شنبه توجه زیادی به خرید سهام بانکی‌ها شد. خرید و فروش‌های صورت گرفته موجب شد حدود 13میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران خرد منتقل شود. بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد بانک تجارت بود که با انتقال 16.5میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران حقیقی «وتجارت» همراه شد. در این میان به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد، حقوقی بانک تجارت یعنی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به عرضه سهم پرداخت. به این ترتیب 50میلیون سهم توسط این سهامدار عمده عرضه شد. بانک صادرات نیز دیگر نمادی بود که با استقبال سهامداران خرد روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که 5.6میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های این بانک منتقل شد.

در مقابل سهامداران عمده در نمادهای بانکی بیشترین خرید را در نماد بانک ملت داشتند که با خالص خرید 6.4میلیارد تومانی این گروه همراه شد. در این میان 5میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه، 200هزار سهم مزبور را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی نیز سرمایه‌گذاری صدرتامین به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد مبارکه اصفهان استراتژی متفاوتی در پیش گرفت. این حقوقی که در 2 روز گذشته بیش از 125 میلیون سهم را عرضه کرده بود، روز سه شنبه در نقش خریدار ظاهر شد و بیش از 90 میلیون سهم را خریداری کرد.

در این گروه فولاد خوزستان نیز شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود؛ سرمایه‌گذاری سامان مجد به‌همراه صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر در مجموع حدود یک میلیون سهم را خریداری کردند.

اما در مقابل فروسیلیس‌ ایران‌ با عرضه از سوی سهامدار عمده مواجه شد. در حالی  2 میلیون سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به فروش رفت که شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات به عنوان دیگر حقوقی فعال در «فروس» ، بیش از 14میلیون سهم را واگذار کرد.

ج) شرکت‌های پالایشی: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نیز نشان از آن دارد که پالایش نفت بندرعباس،تهران و تبریز با خرید سهم از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شدند. به‌طوری‌که در هر کدام از سه نماد مزبور صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به خرید سهم پرداخت. جمع‌آوری 400هزار سهم توسط «شبندر»، 300هزار سهم «شتران»  و 200هزار سهم «شبریز» از جمله این خریدها بود.

د) شرکت‌های خودوریی: در میان نمادهای خودرویی نیز پارس خودرو همچنان با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده روبرو شد. سایپا به عنوان سهامدار عمده «خپارس» در حالی از ابتدای هفته جاری اقدام به عرضه‌‌های قابل‌توجه در این نماد کرد که این روند را در معاملات روز سه شنبه نیز ادامه داد؛ به‌طوری‌که این حقوقی در جریان معاملات سه روز ابتدایی هفته حدود 600میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد. این حقوقی در معاملات روز سه شنبه نیز 190میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. این در حالی است که قطعات اتومبیل ایران با خرید 1.5میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری سمند روبه‌رو شد.

ه) شرکت‌های سیمانی: نمادهای سیمانی نیز از دیگر نمادهای بازار سه شنبه بودند که خرید و فروش‌های متعددی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. در نماد سیمان خوزستان در حالی صندوق سرمایه‌گذاری آوای ثروت کیان و مدیریت سرمایه کیان اقدام به خرید سهم کرده و در مجموع 300هزار سهم را به پرتفوی خود افزودند که سیمان سپاهان در نقش فروشنده ظاهر شد. بر این اساس 200هزار سهم را واگذار کرد.

در همین راستا سیمان فارس و خوزستان نیز با عرضه 2میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری سیمان تامین مواجه شد. عرضه 700هزار سهم سیمان صوفیان توسط سیمان فارس نو و فروش 2میلیون سهم سیمان ارومیه توسط سرمایه‌گذاری سیمان تامین از جمله دیگر عرضه‌های سیمانی در بازار روز سه شنبه بود.

عناوین برگزیده