تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۲۷۲۱۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

حلقه گمشده معدن تا نسوز

می متالز - بیش از ۹۵ درصد تولیدات نسوز که مهم‌ترین مصرف آنها در صنایع فولادی است، بومی‌سازی شده و دانش آن نیز در اختیار واحدهای تولیدی قرار دارد.
حلقه گمشده معدن تا نسوز

به گزارش می متالز، البته تولیدکنندگان نسوز معتقدند با وجود تحریم‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهایی که برای این صنعت ایجاد شده است، این صنعت با مشکل تامین مواد اولیه دست‌به‌گریبان است چراکه بخشی از مواد اولیه آن وارداتی بوده و با تحریم روبه‌رو است. اما از سوی دیگر این فرصت برای تولیدکنندگان ایجاد شده که تمام واحدهای فولادی، نیاز خود را از داخل تامین کنند. البته تولیدکنندگان معتقدند یک حلقه گمشده در صنعت نسوز وجود دارد که اگر این حلقه پیدا شود، صنعت دیرگداز به صورت ۱۰۰ درصد از خارج بی‌نیاز می‌شود.

 

صنعت نسوز نقشه راه مستقلی ندارد

درباره صنعت نسوز و بومی بودن این صنعت، داود عظیمی، مدیرعامل شرکت فرانسوز یزد اظهار کرد: در صنعت نسوز در زمینه خط بومی‌سازی اقدامات خوبی انجام شده است. برای مثال شرکت ما، بومی‌سازی خط تولید دانش لنسس‌های اکسیژن و کربن را به کار گرفته که تا پیش از این، از سوی شرکت دانیلی ایتالیا اداره می‌شد و درحال‌حاضر نرخ آن ۴۰ درصد رقابتی‌تر از نمونه‌های خارجی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه جرم‌های کوبیدنی، جرم‌های خودروان پاتیل و تاندیش و همچنین در زمینه قطعات مخصوص به‌ویژه دلتای قوس الکتریک، دستاوردهای خوبی به‌دست آمده است.
مدیرعامل شرکت فرانسوز یزد در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها چه موانعی را برای صنعت نسوز ایجاد کرده‌اند، گفت: تحریم‌ها فرصتی را برای شرکت‌های تولیدکننده صنایع نسوز ایجاد کرده‌اند و سبب کار تیمی و گروهی بیشتر در این زمینه شده‌اند. عظیمی در ادامه خاطرنشان کرد: کالاهایی مانند نسوز به طور کامل علمی تولید می‌شوند و کیفیت هر نسوزی به بخش تحقیق و توسعه آن بستگی دارد. از این رو تولیدکننده باید با متخصصان شرکت مصرف‌کننده، یک تیم واحد ایجاد کند زیرا به دستاوردهای قابل توجهی خواهد رسید. همین طور که در این صنعت پیش آمده‌ایم می‌توانیم کالاهای بسیاری را جایگزین کالاهای وارداتی کنیم تا به خارج از کشور بی‌نیاز شویم.
عظیمی در ادامه خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در صنعت نسوز اهمیت دارد توجه دست‌اندرکاران و مسئولان به بخش فرآوری مواد اولیه است. کشور ما به لحاظ مواد معدنی شرایط بسیار خوبی دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح آمایش سرزمین به ترتیبی دیده نمی‌شود که تمام صنایع با یکدیگر همپوشانی کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت نسوز آمایش سرزمین دارد، گفت: به طور مجزا آمایش سرزمین برای صنعت نسوز انجام نشده و در زیرمجموعه صنایعی مانند صنعت فولاد دیده شده است. در برخی مواقع پیش از اینکه از انجمن‌هایی مانند انجمن نسوز نظرخواهی شود، از انجمن تولیدکنندگان فولاد نظر می‌گیرند. از این رو به نظر می‌‌رسد که برنامه‌های صنعت نسوز به تبع فولاد گرفته می‌شود، در حالی که انجمن نسوز می‌تواند به طور مستقل برنامه‌های خودش را داشته باشد.

 

کیفیت نسوز ایرانی، همپای نسوزهای اروپایی

همچنین محمود طالقانی، مدیرعامل شرکت پالار صنعت که در زمینه نسوزها فعالیت می‌کند، عنوان کرد: شرکت پالار صنعت، در زمینه تولید قطعات ویژه نسوز مشغول به فعالیت است. در زمینه قطعاتی چون صفحات دریچه کشویی پاتیل به لحاظ کیفیت حتی بهتر از اروپایی‌ها توانسته‌ایم این قطعات را بسازیم. بیشتر مشتری‌های ما فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد آلیاژی ایران و اصفهان و... هستند. ۸۰ درصد دریچه کشویی نیاز کشور را نیز تامین می‌کنیم. طالقانی در پاسخ به این پرسش که صنعت نسوز تا چه اندازه قادر به بومی‌سازی شده است، گفت: صنعت نسوز در سال‌های اخیر رشد شگرفی کرده و می‌توان ادعا کرد ۹۵ تا ۹۷ درصد نیاز صنعت فولاد به نسوز از داخل تامین می‌شود. وی در ادامه یادآور شد: البته در صنعت نسوز نیازمند کمک دولت هستیم و باید واردات مواد اولیه در صنعت نسوز آزاد گذاشته شود چراکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان در صنعت نسوز، تامین مواد اولیه است.
مدیرعامل شرکت پالار صنعت تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت نسوز این است که حلقه بین معدن و صنعت نسوز گم شده است چراکه معدن اولیه را داریم اما فقط به حالت کنسانتره است و در زمینه تبدیل ماده معدنی به مواد اولیه نسوز در کشور کار نشده است. از این رو برای تامین ماده اولیه نیازمند اروپا یا چین و هند هستیم. اگر این حلقه کامل شود می‌توان ادعا کرد که در صنعت نسوز به هیچ عنوان نیازمند خارجی‌ها نیستیم و به طور ۱۰۰ درصد قادر هستیم نیاز داخلی را برطرف کنیم.
طالقانی در ادامه تاکید کرد: در حقیقت پس از مواد اولیه تا واحد تولیدی نسوز نیازمند یک واحد فرآوری هستیم اما پس از این حلقه که ساخت قطعات نسوز است، روی حلقه‌های بعدی به خوبی در کشور کار شده و حتی در تولید برخی قطعات و نسوزها بهتر از چینی‌ها و هندی‌ها و حتی اروپایی‌ها عمل کرده‌ایم.
وی افزود: اگر از فولادسازان بزرگ، درباره کیفیت نسوزهای ایرانی سوال کنید، آن را همپای نسوزهای اروپایی برمی‌شمارند. روی نسوزهای ایرانی کار علمی و تحقیقاتی شده است. البته باید اذعان کرد که واحدهای فولادی هم در این زمینه، همکاری و به نسوزها اعتماد کرده‌اند که این اعتماد باعث پیشرفت صنعت نسوزها شده است.
مدیرعامل شرکت پالار صنعت در ادامه به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها از یک سو به واحدهای تولیدی نسوز فشار می‌آورند زیرا در مضیقه تامین مواد اولیه و همچنین افزایش بهای دلار قرار داریم. البته همین تحریم‌ها سبب شده است که فولادسازان به سمت تامین نسوز از داخل پیش بروند. از این رو اگر تحریم‌ها برداشته شوند امیدواریم استراتژی‌شان را تغییر ندهند، روی تامین داخل تاکید کنند و به سمت خارجی‌ها نروند.
طالقانی در پاسخ به این پرسش که اگر کیفیت مناسب باشد چه امری واردات نسوز را برای فولادی‌ها توجیه‌پذیر می‌کند، گفت: کیفیت نسوزها هیچ مشکلی ندارد. از نظر اقتصادی و فنی، واردات هیچ توجیهی ندارد اما برخی واحدها هنوز نگاه‌شان به خارج است و خرید از خارج برای‌شان جذابیت دارد. وی یادآور شد: ما در شرکت خود یک شعار داریم که جنس با کیفیت اروپایی را با نرخ چینی ارائه می‌کنیم و به این هدف نیز رسیده‌ایم.
مدیرعامل شرکت پالار صنعت تاکید کرد: شرکت‌ها باید واحدهای تحقیق و توسعه خود را قوی کرده و براساس دانش روز، نسوز تولید کنند.

عناوین برگزیده