تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۷۳۳۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جای خالی اتحادیه مجزا در صنعت گوهر سنگ

‌می‌متالز - رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور گفت: حوزه گوهر سنگ یک حوزه مجزا از حوزه طلا و جواهر و با قابلیت تولید ثروت بالا می‌باشد که بایستی اتحادیه و صنف مجزا از صنف طلا و جواهر داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، دکتر مجتبی اصغری، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در اولین همایش ملی علوم گوهر سنگ ایران بیان داشت: نیاز است که برای حوزه و صنف گوهر سنگ قوانین تعرفه‌ای مجزا دیده شود و در حوزه معادن کوچک و اکتشافات، فضایی برای فعالین این حوزه و صنف باز شود.

قابلیت تولید ثروت بالا در حوزه گوهرسنگ‌ها و نیازمندی به اتحادیه مجزا از طلا و جواهر


اصغری با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین معضل حوزه گوهر سنگ‌ها مثل سایر حوزه‌ها مهیا نبودن فضای کسب و کار برای فعالین این حوزه است که این مشکل سال‌های قبل هم احصاء شده است بیان داشت: رفع این مشکل در قدم اول نیازمند ایجاد یک تشکل و اتحادیه منسجم از فعالین این عرصه بود که با راه اندازی انجمن گوهر سنگ اقدام خوبی در این راستا صورت گرفت.

اصغری افزود: امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه گوهر سنگ‌ها اتحادیه مجزا از صنف طلا و جواهر داشته باشیم تا صنف بتواند در حوزه سیاست گذاری تعاملات خوبی با مجموعه ایمیدرو و توسعه صادرات داشته باشد و قوانین گمرکی و تعرفه‌ای خوبی را متناسب با حوزه صادرات این صنعت ارائه دهد.

چتری برای حمایت از فعالین حوزه گوهر سنگ


رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور با اشاره به اینکه در صنایع بالادستی جنس کار گوهر سنگ‌ها با طلا و جواهر متفاوت است بیان داشت: گوهر سنگ‌ها در کشور ما مانند بسیاری از کشور‌های پیشرو در رشته‌های مختلف کاربرد دارد و اگر همه فعالین حوزه گوهرسنگ زیر چتر صنف قرار گیرند، شاهد اتفاقات خوشایندی در این حوزه خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حوزه گوهر سنگ‌ها بخشی از صنف طلا و جواهر است که برای مجزا شدن این صنف جلساتی با رئیس اصناف برگزار و قول‌های مساعدی داده شده است که ایجاد انجمن گوهر سنگ پیشنهادی برای تحقق بهتر این مهم بود و امید می‌رود با حمایت بخش خصوصی و اتاق اصناف در سال‌های آینده شاهد شروع به کار صنف گوهر سنگ باشیم.

عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه گوهر سنگ‌ها و رغبت به واردات


اصغری در ادامه با بیان اینکه در بخش فناوری هم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که مانع می‌شود بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در حوزه فناوری داشته باشد بیان داشت: تا این فضا فراهم نشود عملا رغبت بخش خصوصی بیشتر به بخش واردات است.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور اذعان داشت: به دلیل همین عدم توازن و هماهنگی بین دستگاه‌های سیاست گذاری کشور در حوزه تعرفه و سایر موارد در چند ساله اخیر شاهد اتفاق بدی هستیم که در بازار‌های عمده ما در شهر‌های مذهبی مانند مشهد و قم کالا‌های وارداتی جای کالا‌های داخلی را گرفته است.

وی در ادامه برگزاری اولین همایش ملی گوهرسنگ را فرصتی برای تبادلات دانشی بین حلقه‌های مختلف ارزش افزوده این صنعت عنوان کرد.

منبع: گلد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده