تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۲۸۰۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت تولید سیمان ۱۱ برابر شده است

می متالز - در ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی ایران، صنعت سیمان کشور با پیشرفت قابل‌توجهی همراه بوده است، به‌طوری‌که درحال‌حاضر ایران پنجمین تولیدکننده سیمان در جهان است و به ۱۷ کشور دنیا صادرات دارد.
ظرفیت تولید سیمان ۱۱ برابر شده است

به گزارش می متالز، هم‌اکنون ظرفیت سیمان کشور به حدود ۸۷ میلیون تن رسیده که از این رقم اکنون ۶۰درصد فعال است، درحالی‌که حجم مجوزهای این بخش به بیش از ۱۰۰ میلیون تن نیز می‌رسد.
در افق چشم‌اندار ۱۴۰۴ نیز صنعت سیمان قرار است به تولید ۱۲۰ میلیون تن برسد، چشم‌اندازی که محقق‌شدنی است. البته لازم به یادآوری است که ۳۳درصد ظرفیت سیمان به‌وسیله بخش خصوصی ایجاد شده است. به لحاظ صادرات نیز این صنعت در سال‌های یادشده موجب ارتقای جایگاه کشور بین صادرکنندگان شده است، به‌گونه‌ای‌که رتبه نخست را در سال‌های گذشته از آن خود کرده است.
در ۴۰ سال گذشته صنعت سیمان کشور به عنوان یکی از صنایع پایه کشور، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های کشور برعهده داشت و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بخش انجام شد، توانست علاوه بر تامین نیاز بازار داخل محصولات خود را به سایر کشور‌ها صادر کند.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، درباره دستاورد‌های صنعت سیمان در ۴۰ سال پس از انقلاب اظهار کرد: تولید سیمان در ابتدای انقلاب با اکنون قابل‌مقایسه نیست. درحالی‌که میزان تولید سیمان در اوایل انقلاب حدود ۸ میلیون تن بوده، با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ظرفیت تولید سیمان در کشور روند روبه‌رشد گرفت اما اکنون ظرفیت تولید ۱۱ برابر شده و به ۸۷ میلیون تن رسیده است.
عبدالرضا شیخان با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای که در ۴ دهه گذشته در این صنعت خاکستری اتفاق افتاده است، عنوان کرد: در سال ۷۰ میزان تولید سیمان به ۱۷ میلیون تن رسید و با ادامه طرح‌ها در سال ۸۰ میزان تولید به ۲۹.۵ تن رسید و در سال ۹۰ به ۷۰.۵ میلیون تن رسیده و از سال ۹۰ تا ۹۷ به ۸۷میلیون تن رسیده است.
وی با بیان اینکه رشد تولید سیمان در کشور در سال‌های گذشته نسبت به استاندارد جهانی بیشتر بوده است، گفت: درحال‌حاضر پس از چین، هند، امریکا و برزیل پنجمین تولیدکننده سیمان در جهان هستیم.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان درباره تعداد کارخانه‌های فعال تولید سیمان خاطرنشان کرد: تعداد کارخانه‌های فعال کشور حدود ۷۷ کارخانه است که ۳۳درصد این ظرفیت از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است.
شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: استان اصفهان بیشترین تولید و تعداد کارخانه سیمان در کشور را دارد و هم‌اکنون با داشتن ۶ کارخانه درمجموع ۸ میلیون تن تولید دارد.
وی درباره صادرات سیمان با بیان اینکه پیش از انقلاب صادراتی از کشور انجام نمی‌شد، عنوان کرد: در ۹ ماه امسال ۴.۵ میلیون تن کلینکر و ۴.۵ میلیون تن صادرات سیمان انجام شد و در ۶ ماه امسال حتی رشد داشتیم و درحال‌حاضر رتبه چهارم جهان در صادرات را در اختیار داریم.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: درحال‌حاضر سیمان ایران به ۱۷ کشور جهان صادر می‌شود و بیشترین صادرات سیمان کشور به افغانستان و بیشترین کلینکر به بنگلادش انجام می‌شود.
شیخان با اشاره به میزان ارزآوری صنعت سیمان عنوان کرد: صادرات هر تن سیمان نزدیک به ۳۰ دلار ارزآوری برای کشور دارد و درحال‌حاضر نزدیک به ۱۲ میلیون تن سیمان به کشور‌های همسایه و عضو سی‌آی‌اس صادر می‌شود. شیخان با بیان اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده در افق ۱۴۰۴ میزان تولید سیمان به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید، افزود: باتوجه به شرایطی که صنعت سیمان دارد، حتی بدون اضافه کردن یک کارخانه پاسخگوی نیاز داخل و صادرات تا سال ۱۴۱۴ است.
وی همچنین افزود: از سال ۹۰ میزان تولید سیمان سالانه ۲ میلیون تن افزایش داشته و به جرات می‌توان گفت که صنعت سیمان، جزو صنایع بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور است.
 دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان درباره پیشرفت صنعت سیمان در ۴۰ سال پس از انقلاب عنوان کرد: به دلیل دسترسی داشتن به مواد اولیه در کشور ازجمله وجود آهک که کوه‌های آهکی فراوانی در کشور داریم، نیروی انسانی ماهر و کاربلد که موجب بومی شدن طراحی، ساخت و تعمیر قطعات شده و وابستگی به واردات قطعات خارجی را کم کرده و انرژی ارزان ازجمله دلایل پیشرفت و مزیت‌های تولید سیمان در کشور است.

عناوین برگزیده