تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۸۱۷۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سختگیری چین برای ناخالصی‌های همراه کنسانتره فلزات وارداتی

‌می‌متالز - برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که دولت چین قصد دارد مقادیر مجاز ناخالصی‌های موجود در کنسانتره‌های فلزات وارداتی را کاهش دهد که این موضوع نشان می‌دهد اعمال استاندارد‌های قدیمی در این راستا دیگر عملی نیست.

به گزارش می‌متالز، بر اساس نسخه‌های مختلف اسنادی که توسط این موسسه در حال بررسی است، واحد‌های ذوب مس، روی، سرب، قلع و آنتیموان چین در مورد ایجاد این تغییرات مذاکراتی را انجام داده‌اند. در همین راستا، پیش‌نویسی کلی برای استاندارد‌های کنسانتره فلزات سنگین و همچنین پیش‌نویسی برای کنسانتره‌های خاص در دست اقدام است.

در همین رابطه پس از ۱۵ سال، استاندارد‌هایی که در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد، دیگر به روز نیستند. از آنجایی که محل منابع فلزی که استخراج از آن‌ها صورت می‌گیرد، در طول زمان تغییر کرده‌اند، بنابراین می‌توان شاهد تغییراتی در گرید‌ها و عناصر مضر موجود در کنسانتره فلزات بود. انجمن صنعت فلزات غیرآهنی چین در یک گزارش اعلام کرد که باید تامین نیاز‌های کاربردی و الزامات رسمی برای تنظیم مقادیر مجاز عناصر مضر مانند سرب، آرسنیک، کادمیوم و جیوه در کنسانتره فلزات مورد بررسی قرار گیرد.

در همین راستا، خواندن سند به شماره GB/T ۲۰۰۴۲۴-۲۰۰۶ برای هر تامین کننده فلزاتی که مشتاق تجارت با چین است، الزامی است و محدودیت‌هایی را برای مقدار عناصر مضری که ممکن است در کنسانتره‌های مختلف موجود باشد، مشخص می‌کند.

در آخرین پیش‌نویس سند جایگزین سند شماره GB/T ۲۰۰۴۲۴-۲۰۰۶، مقدار آرسنیک مجاز در تمام کنسانتره‌های فلزات کاهش یافت. به عنوان مثال، حداکثر مقدار مجاز آرسنیک در کنسانتره مس، از ۰.۵ درصد به ۰.۴ درصد کاهش یافت. به علاوه سطح مجاز این عنصر برای کنسانتره سرب، از ۰.۷ درصد به ۰.۶ درصد کاهش یافت. این مقدار برای کنسانتره روی، از ۰.۶ درصد فعلی به ۰.۴ درصد محدود شد.

طبق برآورد گروه بین‌المللی مطالعات مس «ICSG»، کمتر از نیمی از کنسانتره مس جهان دارای آرسنیک معادل یا کمتر از ۰.۵ درصد است.

همچنین این سند جدید شامل دستورالعمل‌هایی برای کنسانتره بیسموت و آنتیموان خواهد بود و در کنار آن، مقدار مجاز تالیم، فلوئور، کادمیم و کروم محتوی برای انواع مختلف کنسانتره تعیین خواهد شد.

مرزبندی تعیین کننده

سند GB/T ۲۰۰۴۲۴-۲۰۰۶ برای معدنچیان و بازرگانان، یک مرزبندی تعیین کننده بین محصولاتی است که قابلیت فروش در بازار بزرگ‌ترین مصرف کننده فلز در جهان را دارند و محصولاتی که این امکان برای آن‌ها وجود ندارد. به علاوه، آن دسته از محصولاتی که واجد شرایط واردات مستقیم نیستند، باید با هزینه اضافی، با کنسانتره‌های تمیزتر مخلوط شوند تا با معیار چینی‌ها منطبق باشد. البته واضح است که واحد‌های ذوب خوراک استاندارد و تمیز را به مواد مختلط ترجیح می‌دهند.

برای کنسانتره مس، سند جدیدی نیز توسط شرکت جیانگشی کوپر، شرکت تانگلینگ متال و شرکت دایه متال در حال تهیه است تا جایگزین سند YS/T۳۱۸-۲۰۰۷ شود. پیش‌نویس سومی در هفته پایانی اکتبر توسط «Fastmarkets» بررسی شد که در واقع نسخه نهایی این پیش‌نویس بود، امکان اضافه شدن متممی با عنوان اندازه‌گیری محتوای کلر به عنوان یک ناخالصی جدید را به آن فراهم کرد.

بر اساس طرح پیشنهادی جدید، حداکثر میزان کلر مجاز در کنسانتره مس ۰.۴ درصد تعیین شد. یکی دیگر از تغییرات ذکر شده در این سند، کاهش میزان مجاز محتوای آرسنیک از ۰.۵ درصد به ۰.۴ درصد است.

پنج دسته اصلی کنسانتره مس فهرست شده در سند YS/T۳۱۸-۲۰۰۷ که موادی با حداقل محتوای مس در محدوده ۱۳ درصد تا ۳۲ درصد را پوشش می‌دهند، به چهار دسته کاهش یافته است که محدوده محتوای مس آن، حداقل بین ۱۳ درصد تا ۲۶ درصد قرار دارد. به علاوه در جزئیات مربوط در شیوه‌های نمونه‌گیری و دوره‌های اعلام نتایج آن نیز تجدید نظر شد.

در حال حاضر سه نمونه مورد نیاز است. بر اساس این طرح پیشنهادی، چهار نمونه از کنسانتره مس باید تهیه شود که یک نمونه توسط تامین کننده نگهداری شده است و یک نمونه دیگر نیز به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

همچنین واردکنندگان کنسانتره مس باید دو نمونه از این کنسانتره‌ها را برای ارائه به مراجع ذی‌صلاح و اعلام کنندگان نتایج احتمالی نزد خود نگه دارند. طبق قوانین این مراجع، نمونه کنسانتره‌های تولید چین به مدت ۹۰ روز و نمونه کنسانتره‌های وارداتی باید به مدت ۱۸۰ روز نگهداری شوند.

این تعداد از روز‌های نگهداری از قبل توسط بسیاری از واحد‌های ذوب تایید شده است. یکی از این واحد‌های ذوب اعلام کرد که هنوز تاریخ دقیقی برای اجرای این سند اعلام نشده است، اما احتمال دارد سال آینده این تغییرات اجرایی شود.

با این حال، برخی دیگر از منابع اعلام کردند که استاندارد‌های جدید تا بهار سال ۲۰۲۴ اجرایی نخواهد شد.

همچنین مقامات چینی تلاش کردند تا میزان عیار مجاز ناخالصی‌های کنسانتره مس را در سال ۲۰۱۹ محدود کنند و این محدودیت‌ها را نه تنها برای آرسنیک بلکه برای فلوئور، سرب و کادمیم نیز کاهش دادند. هرچند این طرح پیشنهادی با مخالفت شدید برخی واحد‌های ذوب بزرگ در آن زمان مواجه شد.

با توجه به ظرفیت گسترده ذوب در چین، این کشور برای تولید فلزات اساسی خود به شدت به مواد اولیه وارداتی متکی است. در همین رابطه، این کشور در سال گذشته ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کنسانتره مس، سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کنسانتره روی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره سرب وارد کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده