تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۸۱۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

محلات ۲.۵ درصد ذخایر سنگ جهان را دارد

می متالز - استان مرکزی در مسیر ۲ منطقه زمین‌شناسی مهم کشور شامل مناطق دگرگونی سنندج - سیرجان و ایران مرکزی قرار دارد و از نظر شرایط زمین‌شناسی، خاستگاه طیف متنوعی از ذخایر معدنی از کانی‌های دگرگونی، آذرین و رسوبی، مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزئینی است.
محلات ۲.۵ درصد ذخایر سنگ جهان را دارد

به گزارش می متالز، این استان با ۵۳۲ معدن و استخراج سالانه بیش از ۲۴ میلیون تن ماده معدنی، از استان‌های پیشتاز در این بخش است. از مجموع ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع در استان مرکزی شناسایی شده و ۳۴ نوع ماده معدنی نیز بهره‌برداری می‌شود اما ظرفیت‌ سنگ‌های تزئینی در این استان مطلوب و قابل توجه است. از این‌رو مسئولان باید برای رفع موانع تولید و تسهیل صادرات این نوع ماده معدنی در استان تلاش کنند.

 

تقویت راهبردی صادرات سنگ

استاندار مرکزی گفت: این استان به لحاظ ظرفیت‌های معدنی به ویژه سنگ تزئینی مزیت‌های مطلوبی دارد و با تقویت راهبردهای صادرات‌محور باید سهم این حوزه را در اقتصاد و درآمدزایی افزایش داد.
سیدعلی آقازاده، افزود: ایران در زمره ۱۰ کشور معدنی جهان است و استان مرکزی نیز در حوزه سنگ و معدن تنوع بالا و ظرفیت‌های خوبی دارد که باید به درستی از آنها بهره گرفت.
وی اظهار کرد: استفاده درست از ظرفیت‌های غنی معادن، وابستگی به نفت و سایر منابع زیرزمینی در اقتصاد را کاهش می‌دهد و با مدیریت اصولی می‌توان این فعالیت بزرگ اقتصادی را جایگزین فروش ۳۰ میلیارد دلاری نفت کرد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در برخی موارد، سرمایه‌گذار به سبب مدیریت ناقص منابع پس از دریافت تسهیلات با مشکلاتی روبه‌رو شده و زنجیره هدایتگری در بخش سرمایه‌گذاری و پیشبرد امور شاغلان باید تقویت شود.
آقازاده بیان کرد: تقویت گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حوزه معدن مشکلات را برطرف می‌کند. مشکلات باید در میزهای تخصصی مطرح شوند و دولت تدبیر و امید بر این موضوع تاکید بسیار دارد.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران بخش صنعت سنگ باید اقدامات ارزشمندی انجام دهد. از این‌رو لازم است بعضی از قوانین پیچیده و موازی‌کاری‌هایی که در این زمینه اجرا می‌شوند هرچه سریع‌تر اصلاح شوند.
وی افزود: مشکلات مالی را نمی‌توان حل کرد اما حمایت از بخش‌خصوصی معادن لازم است. تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد که آنها چنین ضابطه‌ای را سرلوحه خود قرار داده‌اند.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه در امسال، تولید ماشین‌آلات معدنی در هپکو آغاز شد، گفـت: از مجموعه معدنداران انتظار می‌رود که حمایت لازم را با خرید ماشین‌آلات از این شرکت انجام دهند.

 

نرخ تمام شده سنگ بالاست

همچنین فرماندار محلات در این زمینه گفت: نرخ تمام شده سنگ در ایران بالا‌ست. از این‌رو تولیدکنندگان داخلی توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند.
 حسن قمری، افزود: با وجود سیاست‌های ۲۰ ساله کشور و تاکید رهبر ‌معظم انقلاب بر مبنای صادرات غیر نفتی و افزایش صادرات محصولات معدنی، کار در این حوزه‌ها هنوز در حد انتظار نیست.
وی با برشمردن توانمندی‌های محلات در حوزه سنگ، افزود: محلات از جمله شهرهای منحصر به فرد با ویژگی‌های خاص از جمله در حوزه سنگ، مواد معدنی، ماهیان زینتی و گردشگری است که این ‌ظرفیت‌ها نقش موثری در توسعه شهرستان و استان دارند.
 این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۲.۵ درصد ذخایر سنگ جهان در شهرستان محلات قرار دارد، گفت: بیش از ۱۳ درصد ذخایر سنگ‌های تزئینی کشور در شهرستان محلات و شهر محلات وجود دارد.
وی بیان کرد: این ویژگی‌ها فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان ایجاد کرده، به طوری که ۷۰ معدن فعال و ۲۵۰ واحد فرآوری سنگ‌های معدنی در این شهرستان وجود دارد. یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سنگ‌نما سال گذشته از این شهرستان صادر شد و ظرفیت این شهرستان برای صادرات بیش از این میزان است.
قمری، مهم‌ترین مشکل در صنعت سنگ این شهرستان را فرسودگی تجهیزات بیان کرد و افزود: ماشین‌آلات و تجهیزات معادن و واحدهای فرآوری از فناوری خوبی برخوردار نیستند که رفع این معضل نیازمند پرداخت تسهیلات ارزان و حمایت جدی دولت است.

 

تامین ۷۰ درصد تراورتن کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی، گفت: این استان با داشتن ۱۰۰ معدن سنگ تراورتن بیش از ۷۰ درصد سنگ تراورتن کشور را تامین می‌کند. ایرج یوسفی افزود: معادن سنگ استان مرکزی به ویژه شهرستان محلات به عنوان قطب سنگ تراورتن، شهرت جهانی دارد و این ماده معدنی به غیر از محلات فقط در منطقه‌ای محدود در شهر یزد و یک منطقه دیگر نیز در آذربایجان شرقی استخراج می‌شود. وی ادامه داد: ذوق و سلیقه فعالان عرصه سنگ تراورتن در برش این نوع سنگ باعث شده تا انبوه‌سازان نقاط مختلف کشور به مصرف این فرآورده گرایش یابند و این مهم موجب رونق معادن سنگ محلات شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی، بیشترین معادن سنگ تراورتن را در مناطق آتشکوه، آبگرم، عباس‌آباد و دره بخاری دانست و گفت: این استان همچنین در استخراج مواد معدنی سرب، روی و سولفات سدیم در تمام کشور مطرح است. وی، نبود بازار مصرف را مهم‌ترین مشکلات فرآروی معدنداران استان مرکزی دانست و گفت: صادرات سنگ و دیگر مواد معدنی در حد انتظار نیست و بازار داخلی نیز به نوعی ظرفیت حفظ معادن کشور و استان مرکزی را ندارد، بنابراین برای حفظ حیات این بخش و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های معادن استان و ایجاد فرصت‌های شغلی، بازاریابی جهانی فرآورده‌های معدنی در اولویت است.

 

سخن آخر

تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، سنگ لاشه، آهن، آهک، طلا و خاک‌های صنعتی از ذخایر غنی معدنی قابل بهره‌برداری در این استان هستند.
درحال‌حاضر امکانات بالفعل برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت‌های سیاه، گرانیت، کانی‌های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسپر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در این استان وجود دارد. برخی مواد استخراج شده در معادن استان مرکزی در واحدها و کارخانه‌های گچ، آهک، سیمان سفید، رنگ، پوکه، کاشی، لاستیک و شیشه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عناوین برگزیده