تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۹۷۰۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان هرمزگان خبر داد؛

رشد ۸۸ درصدی در صدور گواهی کشف معادن هرمزگان/ رشد ۷ درصدی صدور پروانه بهره‌برداری معادن

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان هرمزگان اعلام کرد که این استان به رشد ۸۸ درصدی صدور گواهی کشف طی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رسیده است.

به گزارش می‌متالز، «خلیل قاسمی» مدیرکل صمت استان هرمزگان با اعلام خبر فوق افزود: شناسایی حدود ۷۳ میلیون تن ذخیره معدنی جدید با هزینه اکتشافی بالغ بر ۴۶ میلیارد ریال طی یکساله ۱۴۰۱ صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اکتشاف بالغ بر ۱۰۰ هزار تن کانسنگ منگنز در شهرستان بشاگرد منطقه بیخ کهنو و سوهران کشف و گواهی کشف جهت محدوده‌های مذکور نیز صادر شده است.

مدیرکل صمت استان هرمزگان افزود: درخواست‌های صدور پروانه اکتشاف طی سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۲۳ فقره بوده که نسبت به سال گذشته که به میزان ۱۳۸ فقره است و رشد ۱۳۴ درصدی را نشان می‌دهد که مراتب گویای تمایل متقاضیان به سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های معدنی است.

وی از وصول بیش از ۵۸۲ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان با رشد ۱۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.

قاسمی با بیان اینکه مطالعات اکتشافی پهنه‌ها در وسعتی بالغ بر ۲۹ هزار کیلومتر مربع و شناسایی بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر مربع محدوده امید بخش تمام شده، یادآور شد: ۳۳ معدن غیرفعال با رشد ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته با میزان اشتغال ۴۸۴ نفر و سرمایه گذاری ۶۳۵ میلیارد ریال احیاء و فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ فقره پروانه بهره‌برداری معادن با میزان رشد ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با میزان اشتغال ۱۶۶ نفر صادر شده، اضافه کرد: استخراج معادن استان در سال ۱۴۰۱، به میزان ۱۹ میلیون تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیرکل صمت استان هرمزگان اضافه کرد: معرفی ۲۹ معدن جهت واردات ۷۵ دستگاه ماشین‌آلات معدنی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۱۰ آئین‌نامه اجرایی قانون معادن به‌منظور تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات معادن استان که تاکنون تعداد ۱۴ دستگاه وارد و مابقی در حال انجام اقدامات مورد نیاز است.

وی ادامه داد: اجرای پروژه به‌سازی ۴ مسیر دسترسی به معادن سنگ گچ استان به طول مجموع حدود ۱۴ کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد (با حدود ۳۰ معدن منتفع شونده) در شهرستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه پیگیری شده است.

قاسمی همچنین به افزایش ۱۶ درصدی ظرفیت تولید کارخانه سیمان هرمزگان، بهره‌برداری از اولین واحد تولید شن و ماسه در شهرستان بشاگرد در سال‌جاری، بهره‌برداری از اولین واحد تولید مس کاتد استان در شهرستان بندرلنگه در امسال، ارتقاء ظرفیت ۵ معدن در استان با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریال و ایجاد زمینه اشتغال برای ۲۰ نفر اشاره کرد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی صمت ایران (شاتا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده