تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۲
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۳۰۳۸۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل صحا در اتاق بازرگانی فارس مطرح کرد؛

دولت و مجلس توجه ویژه‌ای به صنایع پیشرفته دارند/ ایجاد سه صندوق سرمایه گزاری فرابورسی در سال جاری

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به توجه ویژه دولت و مجلس به توسعه صنایع پیشرفته، اعلام کرد که این صندوق بازوی تامین مالی این حوزه در وزارت صمت فعا‌ل‌تر و از نظر سرمایه‌ای تقویت شد.

به گزارش می‌متالز، «محسن نادری‌منش» مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در جریان سفر استانی به شیراز در جمع اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به خدمات حمایتی صندوق برای فعالیت بخش خصوصی و تعاونی اظهارکرد: سهم صنایع هایتک در GDP ما بسیار پایین است و در سال‌های گذشته حتی از عدد‌های قبلی که حدود ۵-۶ درصد برآورد می‌شد کمتر شده و صادرات های‌تِک ما از چیزی حدود ۲ درصد به یک درصد رسیده است؛ فلذا وضعیت‌مان در صنایع پیشرفته به‌دلیل مشکلات موجود و باتوجه به توانمندی‌ها خیلی مناسب نبوده است.

دولت و مجلس توجه ویژه‌ای به صنایع پیشرفته دارند

وی در عین حال با اشاره به اینکه دولت و مجلس از دو سال پیش تصمیم بر توجه ویژه به توسعه صنایع پیشرفته گرفتند و صندوق صنایع پیشرفته بازوی تامین مالی این حوزه در وزارت صمت فعالتر و از نظر سرمایه‌ای تقویت شد، افزود: بر این اساس ردیف‌های خاص برای صندوق دیده شده که بعضی از ردیف‌ها موضوعی و خاص است و برای مثال برای میکرو الکترونیک، الکترونیک خودرو و هوشمندسازی معادن اعتبارات خاصی دیده شده است.

تسهیلات صحا به سقف ۲۵ میلیارد رسیده است

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در ادامه تاکید کرد: برای استفاده از خدمات این صندوق نیاز نیست که شرکت‌ها مجوز دانش بنیان داشته باشند و بنگاه‌ها کافیست در حوزه‌های صنایع پیشرفته که در سرفصل‌های حمایتی صندوق ذکر شده فعال باشند تا بتوان زیر چتر حمایتی قرارداد.

تسهیلات صحا از سقف ۵ میلیارد به سقف ۲۵ میلیارد رسیده

وی اضافه کرد: ضمانت‌نامه‌ها نیز به سقف ۱۰۰ میلیارد رسیده و مدل‌های حمایتی‌مان در حوزه تسهیلات و ضمانت‌نامه متنوع‌تر شده و علاوه بر سرمایه در گردش و ثابت، حتی تسهیلاتی برای توسعه صادرات، خرید فناوری و گرفتن تاییدیه‌ها و بازارسازی‌ها و حضور شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را در اختیار بنگاه‌ها و شرکت‌ها قرار می‌دهیم و مدل‌های جدید نیز در حال توسعه هستند.

ایجاد سه صندوق سرمایه گزاری فرابورسی در سال جاری

نادری‌منش با بیان اینکه امسال سه صندوق فرابورسی vc در حوزه سرمایه گزاری ایجاد کرده‌ایم که یکی از آن‌ها در حوزه الکترونیک به اسم صندوق الکترون نهایی شد و یکی دیگر نیز هفته آینده نهایی خواهد شد و دیگری نیز در زمینه هوشمندسازی معادن خواهد بود، تصریح کرد: همچنین صندوق‌های PE سرمایه‌گذاری نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی اضافه کرد: این نوع ابزار‌ها شاید بیشتر به شرکت‌هایی که نیازمند سرمایه‌گذاری برای بزرگ شدن هستند کمک کند و فرض بر این است که شرکت‌های بزرگ از نظام بانکی استفاده کنند و ما در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط برنامه داریم.

سیاست صندوق تمرکز زدایی از استان تهران است

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با بیان اینکه سیاست صندوق در استان‌های توانمند این است که دو یا سه شرکت بزرگ هایتک را نیز داشته باشیم، گفت: سیاست صندوق تمرکززدایی از استان تهران است و، چون تا دو سال پیش بیش از ۸۰ درصد تسهیلات و خدمات‌مان مختص تهران بود، ولی از دو سال پیش دفاتر کارگزاری فعال شد و با توجه به افزایش سرمایه صندوق، سهم استان تهران کاهشی بوده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده