تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۰۶۴۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرش قرمز بازار سرمایه

‌می‌متالز - در سه هفته گذشته شاهد افت نسبی ارزش دلار به عنوان یک پیشران موثر بر وضعیت سودآوری شرکت‌ها و بازار سرمایه بوده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، از سوی دیگر بحث افزایش نرخ سود بین‌بانکی و نرخ سود اوراق با درآمد ثابت را داشتیم. علاوه بر اینها، رشدی را در شاخص کل از اواسط پاییز سال گذشته تا اواسط اردیبهشت تجربه کردیم و پس از آن شاهد عرضه‌های سنگین از سمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهامداران حقوقی بودیم. این عرضه‌های سنگین به‌رغم گزارش‌های خوبی که شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۱ ارائه دادند و همچنین گزارش‌های ماهانه خوب منجر به عقب‌نشینی سهامداران شد و شاهد اصلاح شاخص کل و قیمت سهام بودیم و بعضا بیش از ۳۰۰ شرکت افت بیش از ۲۰درصدی را تجربه کردند.

در این میان فروشندگان و سهامدارانی که اقدام به فروش سهام کرده و هیجانی عمل می‌کنند باید بدانند پیشرانی مثل وضعیت نقدینگی در اقتصاد کماکان صعودی است و از سوی دیگر شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حداقل ۱۰ تا ۲۰درصد رشد خواهند داشت. فصل مجامع را در پیش داریم و شرکت‌های بورسی که در سال گذشته حدود ۸۰۰هزار میلیارد تومان سود شناسایی کردند بخشی از آن را در قالب سود تقسیمی بین سهامداران توزیع خواهند کرد و بخشی از آن نیز به صورت سرمایه‌گذاری مجدد وارد بازار خواهد شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت فعلی بازار مشابه پاییز سال گذشته است و چشم‌انداز آتی بازار سرمایه با توجه به سودآوری شرکت‌ها، نقدینگی موجود در اقتصاد و رکود سنگین در بازار‌های موازی روشن است.

در این میان سهامداران فقط باید صبوری پیشه کنند و انتخاب سهامی را که وضعیت سودآوری مساعدی دارند مد‌نظر قرار دهند، چرا که چنانچه گشایش‌های اقتصادی و سیاسی رخ دهد نیز شاهد کاهش هزینه‌های مبادلاتی شرکت‌های صادرات‌محور و افزایش صادرات شرکت‌های کامودیتی‌محور خواهیم بود. این دیدگاه که کاهش نرخ ارز سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد درست نیست، چرا که در‌حال‌حاضر نرخ ارزی که شرکت‌ها بر اساس آن محصولات خود را می‌فروشند پایین‌تر از دلار بازار آزاد است؛ بنابراین سودآوری شرکت‌ها با گشایش‌های اقتصادی رو به رشد خواهد بود.

در این میان سهامداران نباید هیجانی عمل کنند. آن‌ها باید صبور باشند و نسبت به سرمایه‌گذاری در روز‌های منفی بازار اقدام کنند. این نکته مهمی است، اما متاسفانه خیلی از سهامداران تازه‌کار و ناوارد در روند‌های صعودی وارد بازار می‌شوند، در حالی که تجربه نشان داده هر کس در وضعیت اصلاحی بازار و با توجه به چشم‌انداز رشدی شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کند، بازدهی به مراتب بیشتری را کسب خواهد کرد.

کامل ابراهیمیان/ تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده