تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۱۳۴۲۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

قیمت خانه در ابوموسی / چه کسانی برای ثبت نام زمین رایگان مراجعه کنند؟

‌می‌متالز - چند روز گذشته پس از گذشت حدود یک ماه از انتشار اولین خبر از اهدای زمین در ابوموسی بار دیگر تیتر این موضوع در خبرگزاری‌ها دست به دست چرخید. اما قیمت زمین و خانه شخصی در این جزیره چقدر است؟

به گزارش می‌متالز، همین چند روز پیش بود که خبر واگذاری زمین رایگان در جزیره ابوموسی بار دیگر تیتر خبرگزاری‌ها شد.

ارسلان مالکی، مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه صنعت ساختمان در جمع خبرنگاران بیان کرده است: پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده و قرار است که حذف برخی از شرایط از جمله فرم ج به تصویب برسد و به هر ایرانی که متقاضی زندگی در این جزیره باشد، زمین تحویل می‌شود. اما حالا باید دید در مجموع قیمت زمین و خانه در جزیره ابوموسی چه حدود قیمتی دارد؟

قیمت زمین و خانه در ابوموسی

فعالان مسکن ابوموسی می‌گویند زمین با مالکیت خصوصی در این جزیره تعداد بسیار محدودی دارد و اکنون نیز زمینی برای فروش نمی‌توان پیدا کرد.

آن‌ها همچنین می‌گویند آپارتمان‌های ساخته شده در این منطقه نهایتا سه طبقه است. بر این اساس برای خرید واحد مسکونی در جزیره ابوموسی باید حداقل ۴۵ میلیون و حداکثر یک میلیارد تومان هزینه در نظر گرفت.

خانه‌های ویلایی در این محدوده تعداد بیشتری نسبت به واحد‌های مسکونی دارد. محلی‌ها می‌گویند خانه‌های ویلایی با سقف چوبی طرفداران بیشتری بین خریداران دارد، زیرا ساخت آن‌ها به گونه‌ای است که تا اندازه بیشتری از ورود رطوبت به خانه جلوگیری می‌کند.

کف قیمت خانه‌های ویلایی از ۵۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بر اساس متراژ و سال ساخت بنا افزایش می‌یابد.

البته فعالان مسکن در این جزیره معتقدند خبر واگذاری زمین رایگان در بازار مسکن این منطقه موثر بوده و باعث شده است برخی املاک افزایش قیمتی نسبی را تجربه کنند. اما حالا که زمین برای خرید و فروش در این منطقه برای فروش وجود ندارد یا بسیار اندک است، شرایط واگذاری زمین دولتی چگونه است؟

شرایط واگذاری زمین دولتی در ابوموسی

ابتدا ماه گذشته استاندار هرمزگان از اهدای زمین به کسانی خبر داد. به گفته او یکی از کار‌های مهم صورت گرفته برای عمرانی‌سازی جزایر خلیج فارس، حذف شرط فرم «ج» در طرح ملی مسکن برای جزیره ابوموسی است.

فرم «ج» به معنای آن است که در صورت استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن دولتی و افراد تحت تکفل او پنج سال گذشته، زمین یا ملکی به نام نداشته باشند.

همچنین این افراد باید وام خرید یا ساخت مسکن نگرفته و از اواخر سال ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیر دولتی استفاده نکرده باشند. این اقدام در جهت تشویق برای مهاجرت به این جزیره بود.

از سوی دیگر بر اساس اطلاعیه‌های قبلی نام‌نویسی متقاضیان مسکن ملی برای همه شهروندان ایرانی سرپرست خانوار و یا واجد شرایط در ابوموسی آزاد است و متقاضیان برای ثبت نام می‌توانند به سامانه نهضت ملی مسکن مراجعه کنند. ۴۲ هکتار زمین برای واگذاری به شهروندان در قطعه‌های ۳۰۰ متری آماده است.

گفتنی است جزیره ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایران و یکی از جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس است که از توابع شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان محسوب می‌شود. مساحت ابوموسی حدود ۱۲ کیلومتر مربع است و فاصله میان این جزیره و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب، تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است.

شهروندان ابوموسی در اولویت اول برای واگذاری زمین مسکونی

مرتضی احتشام، فرماندار شهرستان ابوموسی نیز در این خصوص بیان کرده است: شهروندان ابوموسی در اولویت اول ما برای واگذاری زمین مسکونی در جزیره ابوموسی قرار دارند و در اولویت‌های بعدی اهالی استان هرمزگان و سپس ساکنان دیگر استان‌ها قرار دارند.

احتشام افزوده است: سامانه نهضت ملی مسکن به صورت کشوری تعریف شده، اما برای ابوموسی شرط قرمز نبودن فرم جیم حذف شده است. حذف این شرط یکی از مصوبات کارگروه توسعه ابوموسی بود که با پیگیری استاندار محترم این مهم صورت پذیرفت.

چه کسانی نتوانستند برای زمین در ابوموسی ثبت‌نام کنند؟

فرماندار ابوموسی در خصوص مشکل در ثبت نام برای زمین توضیح داده است: گروهی از شهروندان که فرم جیم آن‌ها سبز بود، ولی در شهری دیگر برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده بودند، هنگام ثبت نام برای ابوموسی با خطا مواجه شدند.

او همچنین در این خصوص به پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان گفته است: از آنجا که شهروندان در ثبت نام برخط در سامانه نهضت ملی مسکن با مشکلاتی مواجه شده بودند، پس از انعکاس مشکلات به مراجع بالادستی و پیگیری در این خصوص، نهایتاً تصمیم بر این شد برای هر متقاضی ساکن در جزیره ابوموسی پرونده فیزیکی جهت ثبت نام تشکیل شود.

او اضافه کرده است: متقاضیان ثبت نام مدارک لازم را (درخواست کتبی، کپی شناسنامه و کارت ملی سرپرست خانوار و همسر به همراه پوشه و گیره) در روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳ مرداد بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع شهرستان تحویل دهند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده