تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۱۲
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۳۱۳۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش یک درصدی صادرات سیمان در سال 97

می متالز - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: در 11 ماهه سال جاری با توجه به رکود در ساخت‌و‌ساز داخلی و کاهش صادرات در صنعت سیمان، تعدد قوانین و به‌ویژه قانون پیمان‌سپاری ارزی و از دست دادن بازارهای صادراتی، با کاهش تولید و صادرات سیمان روبه‌رو بودیم.
کاهش یک درصدی صادرات سیمان در سال 97

به گزارش می متالز، عبدالرضا شیخان در خصوص میزان تولید و صادرات بازار سیمان و تحولات این صنعت در سال جاری، گفت: آمار 11 ماه سال جاری نشان می‌دهد حدود ۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کلینکر و حدود ۴۵میلیون و ۸۴۰ هزار تن سیمان تولید شده است.

وی ادامه داد: که از این میزان تولید سیمان حدود ۴۰میلیون و ۲۵۶ هزار تن در داخل توزیع شده و حدود ۴میلیون و ۸۵۴ هزار تن آن نیز صادر شده است و این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با یک درصد کاهش و فروش داخلی روبه‌رو بوده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تصریح کرد: تولید کلینکر نیز حدود ۵.۷ درصد افزایش داشته است که در 11 ماه سال جاری صادرات به حدود ۹۰۰ هزار تن رسیده است؛ صادرات در ۶ ماه نخست روند افزایشی داشته اما از نیمه دوم با توجه به مقررات ارزی روند کاهشی در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه می‌توان گفت صادرات سیمان نسبت به 11 ماه سال گذشته با کاهش ۲.۳درصدی روبه‌رو شده است، افزود: با توجه به وضعیت تقاضا نه‌تنها بازار داخل چندان بزرگ نشده، بلکه نسبت به 11 ماه گذشته کوچک‌تر هم شده است.

شیخان ادامه داد: در زمینه بازار صادراتی سیمان و کلینکر می‌توان گفت بازار همچنان کشش دارد، اگرچه به دلیل تحریم‌ها، مقررات داخلی و افزایش نرخ کرایه‌های داخلی صادرات کاهش پیدا کرده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه اکنون بیشترین حجم صادراتی سیمان به کشورهای افغانستان و شمال عراق بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر سیمان به کشور عراق صادر نمی‌شود اما یکی از عمده خریداران این محصول اقلیم کردستان عراق است.

وی ادامه داد: در زمینه کلینکر نیز بیشترین حجم صادراتی را به کردستان عراق، کویت و بنگلادش داشته‌ایم.

شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم بازار کشور سوریه را با وجود نوسازی‌های متعدد به خود اختصاص دهیم؟ افزود: اکنون در این زمینه متخصصان در حال بررسی هستند و امیدواریم تا بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم و با کمترین قیمت حمل به این کشور صادرات داشته باشیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، ادامه داد: در گذشته صادرات سیمان به کشور سوریه از مسیر دریایی و از بندر لاذقیه صورت می‌گرفت که به دلیل افزایش هزینه حمل‌و‌نقل، صادرات به این کشور از بندر مزبور کاهش یافت. در حال حاضر اقداماتی صورت گرفته تا صادرات به‌صورت جاده‌ای و از مسیر کشور عراق انجام گیرد تا هزینه‌ حمل‌و‌نقل کاهش یابد.

عناوین برگزیده