تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۱۸۳۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

همچنان بزرگ‌ترین محرک بازار دلار است

‌می‌متالز - در رشد بعدی دلار قیمت‌ها در بازار سهام جبران خوبی خواهند داشت و بازار خودرو باتوجه‌به اینکه حباب قیمتی کمتری پیدا کرده است، با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه؛ اگر بخواهیم شش‌ماهه نخست سال را مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به دو بخش ابتدای سال تا هفدهم اردیبهشت و از آن تاریخ تا انتهای شهریور تقسیم کنیم. گفتنی است نرخ دلار از آذرماه سال ۱۴۰۱ الی اردیبهشت‌ماه سال جاری روند صعودی خود را حفظ کرده بود؛ علی‌رغم نظر بسیاری از کارشناسان که رشد نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها را مسبب ریزش بازار می‌دانند، عدم تحرک قیمت دلار نیز بر این امر تأثیرگذار بوده است و با رصد نرخ دلار درمیابیم که عدم رشد قیمتی آن و کاهش قیمت دلار را داشته‌ایم. اگر معیار خود را از شاخص کل بورس بر سهم‌های بزرگ تغییر دهیم، متوجه خواهیم شد که بازار سرمایه پس از تاریخ هفدهم اردیبهشت روندی نزولی و پس از خردادماه روندی ثابت را در پی داشته است؛ این روند خنثی در تابستان به‌اصطلاح شرایطی زوج و فردی را برای بازار به وجود آورده بود، به این صورت که در برخی روز‌ها سهم‌هایی مثبت و در روز بعد همان سهم‌ها منفی بودند.

وی دررابطه‌با رفتار تک سهم‌های بازار سرمایه بیان داشت: پیرو سهم‌های بزرگ، بسیاری از تک سهم‌ها نیز سمت‌وسوی ریزشی داشتند. این امر به دلیل گزارش‌ها و تحولاتی همچون رشد بسیاری از صنایع و شرکت‌ها که پس از کرونا با گزارش عملکرد‌های خیره‌کننده‌ای وارد عرصه شدند رخ داد. بااین‌حال پس از تاریخ هفدهم اردیبهشت، تنها در ۳ الی ۴ روز ارزش معاملات بیش از ۶ هزار میلیاردتومانی را بازار تجربه کرده و در تمام این روند ارزش معاملات بسیار پایین بوده.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد پیش‌بینی روند بازار‌های موازی در نیمه دوم سال جاری افزود: زمانی که نرخ دلار روندی صعودی به خود می‌گیرد، تأثیر آن بر دیگر بازار‌ها نیز اعمال می‌شود. برای نمونه در سال ۱۴۰۰ بازار‌ها با نرخ دلار همان زمان خود را هماهنگ کردند. در مورد بازار خودرو، دلار ۱۵۰ هزارتومانی در بازار تثبیت شده بود. این موضوع حباب بزرگی را در بازار خودرو به وجود آورده بود که بااین‌حال دیدیم به‌سرعت به نرخ دلار واقعی بازگشت.

وی در ادامه گفت: بااین‌همه در بازار سکه و طلا، حباب سکه از ۴۹ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافت و این موضوع، نشان از وجود شرایط رکودی در بازار دارد. گفتنی است بازار مسکن ادبیات مخصوص به خود را دارد، هرچند باید دیدگاهی حداقل ۱۰ساله برای ریزش در بازار مسکن داشت.

وی در ادامه افزود: با تمام توصیفات، رفتار بازار مسکن همیشه به این صورت بوده است که به قیمت بسیار بالایی رسیده و پس از آن افت بسیار محسوسی خواهد داشت؛ این کاهش قیمت، در قیمت فروش و در زمان معامله از جانب فروشنده محسوس خواهد بود. بااین‌حال پیش‌بینی می‌شود که محدوده قیمتی و شرایط حال حاضر برای بازار مسکن ثبات داشته باشد و تغییر و تحولات ویژه‌ای را شاهد نباشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در رشد بعدی دلار قیمت‌ها در بازار سهام جبران خوبی خواهند داشت و بازار خودرو باتوجه‌به اینکه حباب قیمتی کمتری پیدا کرده است، با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد بود و مسکن از این افزایش قیمت جا خواهد ماند و به سال آینده موکول شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده