تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۱۹۴۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

از فعال شدن ۶ معدن جدید تا امضای تفاهم نامه و چالش‌های اصلی شرکت سنگ آهن مرکزی

‌می‌متالز - مجتبی حمیدیان گفت: چالش اصلی شرکت سنگ آهن مرکزی فعال نشدن فرصت‌ها است و دلیل آن تعاملات کمی است که با حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری داشته ومهم‌ترین مشکل در حال حاضر این است که سرمایه گذاری‌هایی لازم صورت نگرفته تا پتانسیل‌های ما فعال شود.

به گزارش می‌متالز، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران Minex ۲۰۲۳ با حضور شرکت سنگ آهن مرکزی آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه باهدف ارائه دستاورد‌های تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری در مصلی تهران تا روز جمعه در حال برگزاری است.

در گفتگو با مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی، برنامه‌های آینده شرکت سنگ آهن مرکزی، مشکلات منابع مالی برای تکمیل پروژه ها، برنامه ریزی‌ها برای تامین منابع مالی از بازار سرمایه، چالش‌ها و مشکلات این حوزه، در نمایشگاه ماینکس ۲۰۲۳ بررسی شده است.

برنامه‌های آینده شرکت سنگ آهن مرکزی چیست؟

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران پروژه‌های توسعه‌ای مختلفی را برای حضور در فضای رقابتی بین المللی و حفظ جایگاه خود درفضای کشور در دستورکار خود داشته و برخی از این پروژه‌ها امروز به آمادگی برای بهره برداری رسیدند.

برخی از پروژه‌ها را در دستور کار دادیم که با سرعت و جدیت پیشرفت داشته باشند و در ادامه به بهره برداری برسند.

در حوزه معدنی در یک سال و نیم گذشته ۶ معدن جدید فعال شده اند، برخی از آن‌ها در مشارکت سازمان انرژی اتمی بودند و برخی از آن‌ها در مشارکت با مجموعه ایمیدرو بوده اند.

رکورد باطله برداری و آماده سازی در معادن موجود خودمان را داشتیم تا جان دوباره‌ای درفعالیت‌های معدنی و دستیابی به ذخایر سنگ آهن داشته باشیم.

علاوه بر این‌ها در معدن D ۱۹ با سرعت بهره برداری که در حال حاضر وجود دارد امیدوار هستیم در ابتدای سال آینده به ذخایر سنگ برسیم.

در حوزه معدنی موضوع پرعیارسازی را داشتیم و درحوزه یکی از معادن ما خط ۴میلیون تنی پرعیارسازی را به بهره برداری رساندیم و آماده افتتاح است. یک خط ۳ میلیون تنی را از باطله‌های شرکت سنگ آهن مرکزی و معدن چغارت داریم که در ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و کلنگ یک خط پایاسازی ۷ میلیون تنی را در دستور کار داریم.

در حوزه فعالیت‌های صنعتی چند پروژه در خطوط کنسانتره و گندله سازی برای افزایش راندمانمان خواهیم داشت که در حال انجام است.

پروژه کارخانه آهن اسفنجی که از ابتدای امسال عملیات اجرایی آن شروع شده است و پیشرفت قابل توجهی داشته و در حال برنامه ریزی هستیم تا زمان بندی این پروژه کوتاه‌تر شود و به زیر ۳۶ ماه برسد.

در حوزه زیر ساختی پروژه فاضلاب بافق را رو به اتمام داریم و درحال شروع پروژه فاضلاب یزد و تصفیه آن هستیم.

پروژه‌هایی هم در حوزه‌های رفاهی و فرهنگی داریم که یکی از آن‌ها شهربازی شهرستان بافق است و این شهربازی آماده افتتاح است.

در حوزه مجموعه دانش بنیان وفعالیت‌های هوشمند سازی با مرکز کار آفرینی شهرستان بافق فعالیت داشتیم و مرکز نوآوری یزد را در دانشگاه یزد و صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر CVC را راه اندازی کردیم و بالغ بر سه شرکت را در حوزه معدن سرمایه گذاری کردیم و امیدواریم رویکرد شرکت سنگ آهن مرکزی را به سمت فعالیت‌های دانش بنیان و هوشمند سازی ببریم و از ظرفیت‌های آن برای فعالیت‌های رقابتی استفاده کنیم.

برای تکمیل پروژه‌ها مشکل منابع مالی دارید یا خیر؟

حوزه توسعه فعالیت‌های مالی و سرمایه گذاری را در چند دسته تقسیم کرده ایم، ابتدا برنامه انتشار اوراق سلف را داریم که در برنامه ۱ الی ۲ ماه آینده نهایی و این اوراق به مبلغ ۳ هزارمیلیارد تومان منتشر می‌شوند و این اولین تجربه کل گروه شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی فولاد هست که در شرکت سنگ آهن مرکزی رقم خورد.

نگاه حوزه تامین مالی و ماینکس را جلو بردیم و الان موافقت اولیه و مشارکت و همکاری با مجموعه صندوق توسعه ملی را اخذ کرده ایم و در حال انجام مذاکرات هستیم.

موافقت موضوع افزایش سرمایه از آورده‌های نقدی سهامداران و اضافه کردن سهام دار جدید را با سهام داران موجود اخذ کرده ایم؛ و الان در حال انجام مذاکرات با سرمایه گذاران بزرگ را در صنعت هستیم و امیدواریم که بتوانیم سهام دار جدید اضافه کنیم.

آیا برنامه‌ای برای تامین منابع مالی از بازار سرمایه دارید؟

قرار داد عرضه در بورس شرکت سنگ آهن مرکزی را منعقد کردیم و سهامداران موافقت خود را اعلام کرده اند و در حال انجام کار‌های اداری هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افزایش ارزه شرکت سنگ آهن مرکزی در بورس باشیم.

علاوه بر این درحال حاضر تفاهم نامه مناسبی را با همه بانک‌های فعال و اصلی در کشور امضا کردیم و انتشار اوراق مختلف را داریم این بسته ترکیبی شرکت سنگ آهن مرکزی هست و از سایر ظرفیت‌ها امکان استفاده را داریم و علاقه‌مند هستیم که ظرفیت و پتانسیل بزرگی که در کشور ما هست با مشارکت بخش‌های مختلف سرعت بگیرد و به جایگاه اصلی خود برسد.

چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه کاری شما وجود دارد؟

چالش اصلی شرکت سنگ آهن مرکزی فعال نشدن فرصت‌ها است و دلیل آن تعاملات کمی است که با حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری داشته.

در حال حاضرحجم ظرفیت‌های مختلفی درحوزه خوراک داریم و حجم زیرساخت‌های مختلفی که داریم و قرار گرفتن در پنجرو ریلی و پتانسیل‌های مختلفی که داریم، شرکت سنگ آهن مرکزی را در نقطه‌ای قرار داده که مهم‌ترین مشکل در حال حاضر این است که سرمایه گذاری‌هایی لازم صورت نگرفته تا پتانسیل‌های ما فعال شود.

منبع: صفحه اقتصاد

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند