تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۴۰
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۲۱۰۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین مطرح کرد:

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

‌می‌متالز - مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: تجدید ارزیابی دارایی‌ها نه تنها موجب افزایش شفافیت میشود بلکه باعث رشد و سوآوری شرکت‌ها از طریق اخذ تسهیلات بیشتر از بانک‌ها به پشتوانه دارایی‌ها می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی بهشتی روی، با بیان اینکه افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی در شرایط تورمی امری است که باید اتفاق بیافتد، اظهارداشت: کشور ایران به سبب شرایط کلان اقتصادی با مشکلاتی همچون تورم مواجه است، بر همین اساس، عدم بروزرسانی دارایی‌ها منجر به عدم شفافیت دارایی شرکت‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارزش جایگزینی هم، مفهوم مهم، اما مغفول‌مانده بازار سرمایه است، افزود: ارزش جایگزینی همیشه در کنار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی پدیدار می‌شود بدان معنا که هزینه احداث کارخانه‌ای مشابه فولاد مبارکه، تفاوت معناداری با ارزش فعلی آن خواهد داشت.

بهشتی روی ادامه داد: به بیان ساده‌تر یک شرکت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی، تجهیزات و زمین و ساختمان و ... موجود خود را به ارزش‌های جدید فعلی بازار مجدد قیمت گذاری می‌کند. در واقع این نوع افزایش سرمایه قدرت گرفتن اخذ تسهیلات بیشتر از بانک‌ها به پشتوانه دارایی‌ها را افزایش خواهد داد.

کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: در مجموع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی میتواند به شرکت‌ها کمک کند که نقدینگی را افزایش دهند و شرایط نا به سامانی که سال‌های گذشته به واسطه تحریم‌ها و تصمیمات سیاستمداران در آن قرار گرفته اند را با کمک تسهیلات بانکی بهبود بخشند.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: متاسفانه یا خوشبختانه از دیدگاه سنتی اگر شرکت‌ها بدون آورده‌ای از سمت سهامداران افزایش سرمایه داشته باشند، امری مثبت تلقی میشود چراکه از نظر روانی سهامدار پولی نیاورده و در نهایت در افزایش سرمایه شرکت داده شده است. حال آنکه بهترین نتیجه موقعی مشخص میشود که در نهایت این افزایش سرمایه به رشد و توسعه کسب و کار و سودآوری شرکت منجر شود.

بهشتی‌روی در پایان درباره مزایای تجدید ارزیابی تمام دارایی شرکت‌ها تصریح کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب افزایش شفافیت، اخذ تسهیلات بیشتر از بانک‌ها به پشتوانه دارایی‌ها، مقایسه صورت‌های مالی شرکت‌ها و رقیق شدن قیمت سهام شرکت‌ها خواهد شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده