تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۱۴
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۲۱۲۹۶
سرویس خبر : انرژی

دستاورد‌های هلدینگ انرژی شستا در بومی سازی قطعات نیروگاهی / حفظ سرمایه سهامداران و جلوگیری خروج ارز از کشور اولویت نخست است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تأمین گفت: تنها راه برون رفت برای از میان برداشتن موانع رشد تولید و حل مشکل نقدینگی در تأمین تجهیزات و هزینه‌های تعمیرات جاری، اتکا به توان نخبگان ایرانی و بومی‌سازی حداکثری قطعات نیروگاهی است.

به گزارش می‌متالز، ابوالقاسم احمدی مهر مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تأمین با اشاره به اینکه ماهیت قطعات و تجهیزات نیروگاه طوس در ابتدای تأسیس عمدتاً از طریق شرکت‌های اروپایی تأمین می‌شد، گفت: ۷۵ درصد تجهیزات نیروگاه خلیج فارس نیز اعم از اصلی و جانبی بعلت کارکرد زیاد منسوخ بود و امکان تامین قطعات حتی قطعات یدکی غیر ممکن و در صورت وجود در بازار‌های متفرقه به چندین برابر قیمت واقعی آن‌ها قابل خرید است، از این‌رو، تصمیم بر آن شد تا با تکیه بر دانش ایرانی به سمت بومی سازی این قطعات برویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بسیاری از خدمات و تجهیزات به کار گرفته شده در نیروگاه‌های این هلدینگ از طریق شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‏‌شود. برای مثال در یک سال اخیر در نیروگاه طوس پروژه‌هایی همچون سیستم تحریک ژنراتور، پره‌های متحرک و ساخت ۵ دستگاه استیم ایرهیتر ثانویه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تأمین افزود: در نیروگاه خلیج فارس نیز طراحی و ساخت کارت‌های الکترونیکی سیستم برق اضطراری نیروگاه (UPS) و یک نمونه مولتی ترموکوپل‌های TAT با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام گرفته و پروژه‌های دیگری همچون طراحی و ساخت کارت‌های الکترونیکی سیستم راه انداز توربین گاز، ساخت پره‌های ثابت و متحرک و ارتقاء و بهینه‌سازی باتری‌های سیستم برق اضطراری (UPS)، سیستم کنترل (HMI) و سیستم حفاظت ژنراتور و ترانس‌های نیروگاه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان مربوطه در دست انجام می‌باشد.

احمدی مهر با تاکید بر نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان و قطعات ایرانی در بهبود عملکرد و بهره‌وری نیروگاه‌های هلدینگ انرژی، اظهار کرد: از آنجایی که بخش پاور شرکت آلستوم (پیمانکار سازنده تجهیزات اصلی نیروگاه) به شرکت جنرال الکتریک واگذار شده است فلذا امکان تأمین تجهیزاتی که حتی منسوخ نیستند نیز به خاطر قرارداد عدم افشای اطلاعات با شرکت جنرال الکتریک، غیر ممکن بوده و در حال حاضر، تنها راه برون رفت برای از میان برداشتن موانع رشد تولید و حل مشکل نقدینگی در تأمین تجهیزات و هزینه‌های تعمیرات جاری، اتکا به توان نخبگان ایرانی و بومی‌سازی حداکثری قطعات نیروگاهی است و علاوه بر حفظ سرمایه سهامداران، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ انرژی شستا، نصب و راه اندازی سیستم تحریک ژنراتور واحد ۳، تعویض پره‌های متحرک ردیف ۱ توربین IP واحد ۱، ساخت ۵ دستگاه استیم ایرهیتر ثانویه و نصب موفقیت آمیز ۲ دستگاه را از نمونه اقدامات موفق نخبگان ایرانی در نیروگاه طوس عنوان کرد و گفت: در نیروگاه خلیج‌فارس نیز ساخت دو کارت الکترونیکی A۰۳۶ و A۲۰۱ که کارکرد موفقیت آمیزی در سیستم گوتور داشته و ساخت یک نمونه مولتی ترموکوپل‌های TAT که در تعمیرات اساسی واحد ۵ نصب شده و تا کنون کارکرد مناسبی را نشان داده است؛ از جمله پروژه‌های موفق و مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیانی می‌باشد.

وی از برنامه‌ریزی بلند مدت هلدینگ انرژی شستا در جهت افزایش همکاری با شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: قطعا رشد و توسعه زمینه‌های همکاری با شرکت‌های متعهد دانش‌بنیان به شرط حل مشکل تأمین نقدینگی مورد نیاز پروژه‌ها بهترین سرمایه‌گذاری بلند مدت شرکت‌های نیروگاهی زیرمجموعه این هلدینگ است.

احمدی مهر ادامه داد: در همین راستا تشکیل جلسات آموزشی متعهد در دستور کار این هلدینگ قرار گرفته است تا با افزایش دانش پرسنل فنی – بازرگانی شرکت‌ها توان مذاکره با تولیدکنندگان و کنترل و نظارت بر فرآیند ساخت را ارتقا دهیم. همچنین آموزش‌های جدیدی همچون سیستم پایش ارتعاشات (کاندیشن مونیتورینگ)، سیستم سخت افزاری و نرم افزاری سیستم کنترلی نیروگاه و کارکرد سیستم پالسیشن محفظه احتراق از جمله برنامه‌های این هلدینگ است.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تأمین تاکید کرد: در یک سال گذشته ۳ تعمیرات اساسی در واحد‌های ۱،۳ و ۴ نیروگاه طوس توسط پیمانکاران بومی با موفقیت انجام شده است. این در حالیست که انجام کلیه خدمات تعمیراتی خرد و کلان در حین انجام تعمیرات اساسی واحد‌ها توسط پیمانکاران توانمند و حاذق غالباً بومی استان خراسان رضوی و با تخصیص کمترین هزینه و با کیفیت بالا انجام شده است.

وی افزود: در نیروگاه خلیج فارس نیز تعمیرات اساسی واحد ۲ و واحد ۵ و تعمیرات نیمه اساسی واحد ۳ انجام شده که در این تعمیرات حدود ۷۰ درصد قطعات مسیر داغ، ۱۰۰درصد قطعات نصبی، ۷۰ درصد قطعات اگزیلاری و ماینورپارت و قریب ۲۰ درصد قطعات الکتریک ساخت داخل شده است.

مدیرعامل هلدینگ انرژی شستا در پایان با اشاره به فرسودگی تجهیزات نیروگاه طوس با گذشت ۳۸ سال از تاریخ تأسیس آن، گفت: در حال حاضر مهمترین رسالت و مأموریت این هلدینگ حفظ و پایداری تولید برق است که خوشبختانه با بهسازی تجهیزات و به روز رسانی آن‏ها در حال انجام می‌باشد.

منبع: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده