تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۲۲۶۰۹
سرویس خبر : انرژی

افزایش فشار‌ها به بایدن برای اعمال سخت‌گیری روی صادرات نفت ایران

‌می‌متالز - در حالی که وزارت نفت همچنان افزایش تولید و صادرات نفت ایران را دستاورد برنامه‌های خود می‌داند، اما بسیاری از کارشناسان در سطح بین‌الملل این رشد را ناشی از ارزان‌فروشی نفت ایران و مهم‌تر از آن کاهش سخت‌گیری‌های آمریکا به رهبری جو بایدن عنوان می‌کنند. حال پس از افزایش درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل، کشور‌های غرب‌گرا خواهان تشدید سخت‌گیری‌ها نسبت به ایران شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، جواد اوجی، وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی، اخیراً از رشد تولید نفت به روزانه سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه خبر داد. پیش از این نیز رسانه‌های نزدیک به دولت با استناد به آمار موسسه کپلر صادرات نفت ایران به چین را در هر روز یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه عنوان کردند. اما در شرایط تحریمی تولید و صادرات نفت چگونه روند صعودی به خود گرفت؟

تولید و صادرات نفت ایران چگونه افزایش یافت؟

همین هفته گذشته بود که رویترز در گزارشی اعلام کرد چین طی ۹ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی تخفیف ۴.۲ میلیارد دلاری از محل خرید نفت ایران دریافت کرد. از سوی دیگر، شرایط بازار جهانی نفت به گونه‌ای پیش می‌رود که آمریکا به دنبال عرضه‌کنندگان جدید می‌گردد. از این رو در مدت اخیر مستقیماً با ونزوئلا بر سر رفع مقطعی بخشی از تحریم‌ها به توافق رسید و در رابطه با ایران هم از سخت‌گیری‌های گذشته چشم‌پوشی کرد.

از این رو، بخشی از افزایش صادرات نفت ایران مرهون قرارداد نانوشته‌ای است که میان ایران و آمریکا در مورد تسهیل صادرات نفت ایران صورت گرفته که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. اما مهم‌ترین دلیل آن نزدیکی به انتخابات ایالات متحده آمریکاست و اینکه جو بایدن می‌خواهد قیمت سوخت در آمریکا را تحت کنترل قرار دهد.

از سوی دیگر، گویا وزارت نفت حاضر است منابع کشور را به هر قیمتی از کشور خارج و بدون توجه به درآمد‌ها و عایدی آن، رکورد وزن صادرات نقت ایران را به نام خود ثبت کند. از این رو نمی‌توان تاثیر ترفند‌های ایران که طی سال‌ها تحریم برای دورزدن تحریم‌های آمریکا در مورد فروش نفت، به دست آمده را نادیده گرفت و باید همواره توجه داشت که ایران با تخفیف‌هایی که در فروش نفت قائل می‌شود راه را هموارتر کرده است. البته روش‌های ناگفته‌ای که همواره دولتمردان ایرانی از آن تحت عنوان دورزدن تحریم‌ها نام می‌برند هم بخشی از ماجراست.

تأثیر جنگ اسرائیل و حماس بر بازار نفت

هدایت‌الله خادمی، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس، گفت: با توجه به جنگی که اکنون میان اسرائیل و حماس شکل گرفته کشور‌های اروپایی و آمریکا تمایلی به قطع صادرات نفت ندارند. به‌ویژه آنکه کشور‌های عربی هنوز رسماً به این جنگ ورود نکرده‌اند. از این رو، غربی‌ها و اسرائیل این نگرانی را دارند که کشور‌های صادرکننده به سمتی بروند که آن‌ها شیر نفت خود را روی جهان ببندند.

وی افزود: ایران سالیان متمادی است که تحت تحریم ایالات متحده قرار دارد و به روش‌های مختلف تحریم‌ها را دور می‌زند؛ از این رو سهل‌گیری یا سخت‌گیری آمریکا تأثیری بر فروش نفت ایران نخواهد داشت. البته این نکته را هم باید گفت که صادرات نفت ایران به میزانی نیست که در جهان تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه دنیا اگر بخواهد نفت ایران را تحریم کند، حتماً کشور‌های دیگر را جایگزین نفت ایران می‌کند. همین حالا هم برخی کشور‌های عربی جایگزین ایران شده‌اند، اما بعید است آمریکا به سمت تشدید تحریم نفتی ایران حرکت کند.

او تصریح کرد: این نکته هم شاید حائز اهمیت باشد که ایران با توجه به موقعیتی که در خاورمیانه دارد، می‌تواند دست بالا را داشته باشد و در برخی موارد اقتصاد دنیا را تهدید کند. با این حال صادرات نفت ایران نه در حدی است که دنیا متضرر بشود و نه آنقدر چشمگیر است که ایران با تحریم دستپاچه شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با بیان اینکه صادرات نفت ایران در گاهی متوقف شده بود گفت: میزان تولید نفت ایران در حال حاضر سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه است. در حالی که در سال ۱۳۸۹ تولید نفت ایران به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده بود.

خادمی دز پایان خاطرنشان کرد: از این میزان تولید روزانه حدود دو میلیون بشکه صرف مصارف داخلی کشور می‌شود و بقیه آن هم به مقصد چین صادر می‌شود. باید اوجه داشت چین هم حاضر نیست به‌راحتی از نفت ایران بگذرد. چراکه به قیمتی پایین نفت ایران را می‌خرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده